Άλλοι τον χαρακτήρισαν αηδιαστικό, άλλοι πορνογραφικό και σεξιστικό. Το σίγουρο είναι πως γνωρίζοντας τον αναγκάζεσαι να έρθεις αντιμέτωπος με πτυχές του εαυτού σου που αποφεύγεις εδώ και καιρό. Η καλλιτεχνική κολεκτίβα Prova T.O. Athens σπάει τις νόρμες στα δεδομένα του ελληνικού θεάτρου και δημιουργεί ένα κοινωνικό πείραμα στη σκηνή του Vault. Θεατές στην κοινωνία, θεατές στην παράσταση. Είσαι αρκετά τολμηρός για να γνωρίσεις τον Συγγραφέα;

Απόψε, λέει, θα χρειαστεί ο καθένας μας να υποδυθεί τον εαυτό του. Σου έχει ξανασυμβεί αυτό;

Η καλλιτεχνική κολλεκτίβα Prova T.O. Athens υπό την σκηνοθεσία του Βαγγέλη Λάσκαρη καταφέρνει να δημιουργήσει στην σκηνή του Vault αυτό που είχε ανάγκη εδώ και καιρό το ελληνικό θέατρο. Κάτι τολμηρό. Με ένα από τα πιο σύγχρονα κείμενα που έχουν γραφτεί τα τελευταία χρόνια, τον Συγγραφέα του Τιμ Κράουτς, το κοινό επιλέγει αν θα μείνει θεατής.

Οι αντιδράσεις και οι κριτικές ποικίλουν σε ένα έργο, κατά τη διάρκεια του οποίου, όπως μας ενημερώνουν οι συντελεστές, το 10% του κοινού αποχώρησε από την αίθουσα κατά τη διάρκεια της παράστασης. Θα περίμενε κανείς να πραγματεύεται μία πραγματικότητα ανοίκεια στα μάτια μας. Κι όμως, οι ρίζες του είναι βαθιά μέσα και γύρω μας. Ίσως τελικά αυτό είναι που δημιουργεί την αντίδραση.

Μιλάει για τη βία που κρύβει ο καθένας μας μέσα του και για την ηδονοβλεπτική διάθεση του θεατή. Μιλάει για την ευθύνη μας ως θεατές απέναντι σε αυτό που επιλέγουμε και μας αρέσει να βλέπουμε, όσο δυσάρεστο, όσο βίαιο, όσο σοκαριστικό κι αν είναι

Αν και οι συντελεστές μας προτρέπουν να μη ρωτήσουμε πολλά για το έργο πριν το βιώσουμε οι ίδιοι, συζητήσαμε με τον Βαγγέλη Λάσκαρη σε μία προσπάθεια να δούμε από τα μάτια του σκηνοθέτη τον κόσμο του Συγγραφέα, χωρίς όμως να πούμε τόσα ώστε να σας χαλάσουμε την έκπληξη.

 

Συνέντευξη στη Νάντια Ρούμπου

 

«Όλοι κρύβουμε έναν φασίστα μέσα μας»

«Αυτό το έργο απευθύνεται σε τολμηρούς θεατές. Μη ρωτήσετε. Μην γκουγκλάρετε. Απλώς πηγαίνετε» διαβάζουμε στο Δελτίο Τύπου. Γιατί επιλέξατε να συστήσετε έτσι τον Συγγραφέα στο κοινό;

Ο Τιμ Κράουτς γράφοντας αυτό το έργο μας έκανε ένα μεγάλο δώρο. Πήγε την τέχνη του θεάτρου ένα βήμα παραπέρα. «Ο συγγραφέας» είναι ότι πιο καινούργιο έχει γραφτεί τα τελευταία χρόνια, ένα έργο μοναδικό και πραγματικά ευφυές.  Θα ήταν αμαρτία να χαλάσεις την έκπληξη σε όσους τελικά έρθουν να το δουν. Όταν κάνω ένα δώρο η μεγαλύτερη χαρά που παίρνω είναι όταν βλέπω να το ξετυλίγουν. Βέβαια μην ξεχνάμε πως οι εκπλήξεις δεν είναι πάντα ευχάριστες.

Παρόλα αυτά, μπορούμε να σου ξεκλέψουμε μερικά λόγια για την παράσταση και το έργο;

Χμμμ… κοίτα θα σου πω αυτό. Φαντάσου πως το έργο είναι ένας καθρέφτης κι εγώ επιλέγω να τον στρέψω προς το πρόσωπο σου χωρίς να σε προετοιμάσω, χωρίς να σε αφήσω να περιποιηθείς την εικόνα σου όπως έχεις συνηθίσει να κάνεις. Και αυτή την εικόνα δεν θα την δεις μόνο εσύ αλλά και οι άλλοι που είναι γύρω σου. Αντέχεις; Εδώ μια selfie κοινοποιείς και κοιτάς το κινητό σου κάθε δύο λεπτά για να τσεκάρεις πόσα like θα πάρεις. Όλοι κρύβουμε έναν φασίστα μέσα μας. Αν το συνειδητοποιήσεις είναι σοκαριστικό.

Ο Συγγραφέας γεννά ή λύνει περισσότερα ερωτήματα για τη βία;

Ο συγγραφέας σαν δημιουργός έχει μια θεϊκή υπόσταση. Μπορεί να γεννήσει και μπορεί και να λύσει. Εμείς τι κάνουμε;

Έρχεται σε μια χρονική περίοδο που οι εικόνες από τη δολοφονία σε δημόσια θέα του Ζακ Κωστόπουλου είναι ακόμη νωπές. Έχω αρχίσει να πιστεύω ότι όχι απλά έχουμε συνηθίσει στο θέαμα της βίας αλλά κάθε άμυνα που υπήρχε έως πρότινος σε αυτές έχει αντικατασταθεί με εθισμό.

Και κάθε εθισμός είναι ωραίος. Η αποτοξίνωση όμως δύσκολη. Γι αυτό και το έργο απευθύνεται σε τολμηρούς θεατές. Έχουμε γίνει όλοι junkies

Ενώ έχουμε κανονικοποιήσει κατά βάση τη βία που βλέπουμε γύρω μας, αντιδρούμε με την ίδια ευκολία όταν όλη αυτή την ωμότητα τη βιώνουμε σε μία παράσταση;

Δεν αντιδρούμε γενικώς. Νταηλίκια και ψευτοτσαμπουκάδες κάνουμε. Και κυρίως εκεί μου μας παίρνει. Στα σημαντικά κότες.  Και κριτικάρουμε πολύ. Οι μισοί θέλουμε να μπούμε σε ένα ριάλιτι να γίνουμε φίρμες και οι υπόλοιποι να γίνουμε κριτική επιτροπή.

Είναι μύθος, λοιπόν, ότι σήμερα ο θεατής ενδιαφέρεται να γελάσει για να ξεφύγει από τα προβλήματα του;

Ο άνθρωπος μέσα από το θέατρο προσπαθεί να ξεγελάσει το θάνατο. Το ίδιο κάνει και ένα ζεϊμπέκικο. Ο θεατής νομίζω γουστάρει τρελά να τον ξεγελάσεις, θέλει μαγεία, δεν θέλει όμως να τον κοροϊδέψεις. Γιατί όπως λένε και τα παιδιά όποιος κοροϊδεύει κοροϊδεύει τα μούτρα του.

Πολλοί έχουν συνδέσει την επιτυχία ενός θεατρικού έργου αναλόγως με τα πόσα εισιτήρια κόβει στα ταμεία. Ποιά συστατικά θεωρείς εσύ πως κάνουν επιτυχημένη μία παράσταση;

Η τέχνη δεν ενδιαφέρεται για αυτά τα πράγματα. Κάνω θέατρο γιατί δεν μπορώ να ζήσω χωρίς αυτό. Έχω μάθει να μετράω αλλιώς την ζωή μου. Στο είπα και πριν είμαστε όλοι junkies. Και μην μου πεις για αποτοξίνωση. Πιστεύω στην ελευθερία ενώπιον του θανάτου.

 

 

Info Point

Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη 21:00 στον πολυχώρο VAULT (Μελενίκου 26, Βοτανικός)

Γενική είσοδος: 12 ευρώ

Φοιτητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ): 10 ευρώ

Ατέλειες: 5 ευρώ

Παίζουν: Γιώργος Στριφτάρης, Στέλιος Ψαρουδάκης, Άννα Αθηνά Κολιοφώτη, Άρης Κυπριανού

 

Συντελεστές

Μετάφραση: Δημήτρης Κιούσης

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης

Σκηνικός χώρος: Γιώργος Λυντζέρης

Φωτογραφίες παράστασης: Γιώργος Στριφτάρης

Trailers: Θοδωρής Θεοδώρου, Γιώργος Στριφτάρης

(Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889, 11:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00)

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

Σχόλια

X