Αν η παράσταση με αποσπάσματα κειμένων του Σάββα Ξηρού παιζόταν στη Σαουδική Αραβία τότε τα πράγματα θα ήταν κάπως ποιο περίπλοκα. Σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύτηκε στον ΟΗΕ από την Επιτροπή Προστασίας των Δημοσιογράφων, η Σαουδική Αραβία είναι τρίτη ανάμεσα στις χειρότερες χώρες-λογοκριτές. Η λογοκρισία στη Σαουδική Αραβία έχει πολλές μορφές. Η ανώτατη μορφή λογοκρισίας είναι η θανατική ποινή.

Το Νοέμβρη που πέρασε, ο 35χρονος παλαιστίνιος ποιητής Ashraf Fayad καταδικάστηκε σε θάνατο με αποκεφαλισμό, για αποκήρυξη του Ισλάμ, από το δικαστήριο της Σαουδικής Αραβίας. Ανάμεσα στα τεκμήρια της κατηγορίας του είναι μια ποιητική συλλογή που εξέδωσε το 2008, με τίτλο Instructions Within, η οποία θεωρήθηκε ότι προωθούσε την αθεΐα και φωτογραφίες του κατά τη διάρκεια της Jedah art week, στις οποίες απεικονιζόταν εκείνος με γυναίκες, με τις οποίες θεωρήθηκε ότι είχε ανήθικες σχέσεις.

Σύμφωνα με τον ιστορικό της τέχνης Chris Dercon (1), οι γυναίκες αυτές ήταν άλλες καλλιτέχνιδες που συμμετείχαν στο event. Ωστόσο οι υποστηρικτές και οι φίλοι του θεωρούν ότι ο βασικός λόγος που συνελήφθη ήταν ένα βίντεο, που ανέβασε, στο οποίο φαίνονταν η ισλαμική θρησκευτική αστυνομία (mutaween) να μαστιγώνει δημόσια έναν άνδρα.

Η είδηση της απόφασης θανάτωσής του, δημιούργησε ένα κύμα υποστήριξης και αλληλεγγύης σε όλο τον κόσμο. Ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες, άνθρωποι του πολιτισμού συγκέντρωσαν υπογραφές. Η 14η Ιανουαρίου ήταν η μέρα αλληλεγγύης στον Παλαιστίνιο ποιητή. Σε όλο τον κόσμο διαβάστηκαν έργα του και πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις. Στην Αθήνα, στο βιβλιοπωλείο “επί λέξει” η Εταιρεία Συγγραφέων και ο Κύκλος Ποιητών, πραγματοποίησε εκδήλωση με τίτλο «Eκτελώντας την ελεύθερη έκφραση».

Στη νέα δίκη που έγινε πριν λίγες μέρες, η ποινή μετατράπηκε σε οχτώ χρόνια φυλάκιση και οχτακόσιες βουρδουλιές και τα έργα του πρέπει να αποκηρυχθούν από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης. Στα ντοκουμέντα του δικαστηρίου, σύμφωνα με τον δικηγόρο Abdul Rahman Al-Lahim, υποστήριξε ότι η αρχική σύλληψη του Fayad ήταν παράνομη αφού δεν διατάχθηκε από κρατική υπηρεσία δίωξης, ενώ αποδείχθηκε ότι οι καταγγελία σε βάρος του έγινε με προσωπικά κίνητρα. Τα έγγραφα που κατέθεσε ο δικηγόρος του ως έφεση τον προηγούμενο μήνα,ισχυριζόταν ότι η καταδίκη του Fayad βασίστηκε σε ανεπιβεβαίωτους ισχυρισμούς και αγνοήθηκε το στοιχείο ότι ο ποιητής πάσχει από ψυχική νόσο.

Η υπόθεση του Ashraf Fayad ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2013 όταν η θρησκευτική αστυνομία τον συνέλαβε σε μια καφετέρια, λόγο της καταγγελίας ότι δρα εναντίον του Ισλάμ και του προφήτη Muhamad.Παρόλο που αφέθηκε ελεύθερο μετά από μια μέρα ξανασυνελήφθη τον Ιανουάριο του 2014 και το Μάιο του 2014, καταδικάστηκε με την κατηγορία ότι προωθούσε την αθεΐα στου νέους. Η ποινή που του επιβλήθηκε ήταν τέσσερα χρόνια φυλάκιση και οχτακόσιες βουρδουλιές. Καθώς περνούσε ο καιρός το κατηγορητήριο άλλαζε και όταν ξαναδικάστηκε το Νοέμβριο του 2015 καταδικάστηκε με θανατική ποινή. Ο πατέρας του έπαθε έμφραγμα και δεν του επέτρεψαν να τον δει ούτε να πάει στην κηδεία του. Είναι η πιο πρόσφατη ακραία περίπτωση δίωξης της ελευθερίας του λόγου στη Σαουδική Αραβία, όπου ισχύει η Σαρία, ως ανώτατος νόμος του κράτους. Η Σαρία είναι ο ισλαμικός νόμος, σύμφωνα με τον οποίο πρέπει ο καθένας να ακολουθεί τον ισλαμικό τρόπο ζωής σύμφωνα με το Κοράνι.

Oι δράσεις αλληλεγγύης για την απελευθέρωση του Ashraf Fayad συνεχίζονται…

Μην απελπίζεστε
Δεχτείτε με χαρά την ξενιτιά
γιατί επιθυμείτε να ξεφύγετε;
Τα μαρτύρια της δεν είναι παρά μια καλή εξάσκηση
που σας εξοικειώνει με την κόλαση
και τις σκληρές συνθήκες της.
Θεέ, άραγε η κόλαση βρίσκεται εδώ, κάπου στη γη;
*Το ποίημα είναι ανάμεσα στα 12 ποιήματα του Ashraf Fayad που δημοσιεύθηκαν στο site fractalart.gr, τα οποία μεταφράστηκαν από την Πέρσα Κουμουτσή.

1.http://www.theguardian.com/world/2015/nov/25/cultural-figures-human-rights-groups-call-release-ashraf-fayadh-poet-facing-execution

Σχόλια

Αρθρογράφος

Μαρινίκη Κολιαράκη

Σπούδασε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ και είναι Υποψήφια Διδάκτορας Βιοιατρικής Τεχνολογίας στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. Στο πλαίσιο του διδακτορικού της ασχολείται με την κίνηση του βλέμματος. Παράλληλα δραστηριοποιείται στο χώρο της αλληλεγγύης ιδιαίτερα στο πεδίο της παιδείας, συμμετέχοντας σε σχολεία αλληλεγγύης, ως καθηγήτρια φυσικής. Της αρέσει, όταν βρίσκει χρόνο, να γράφει επηρεασμένη από τα ερεθίσματα που δίνουν οι άνθρωποι της πόλης, οι ομάδες της γειτονιάς, οι πολύχρωμες ομάδες που χωράνε πολλές διαφορετικότητες και όσα συμβαίνουν στο πολιτικό τοπίο.

Σχετικά Άρθρα

X