Πριν κάποια χρόνια στη Νομική Αθηνών υπήρχε ένα κενό πληροφόρησης. Σημαντικό κενό, διότι η φύση των μαθημάτων είναι τέτοια, ώστε οι «οδηγίες χρήσης» σχετικά με αυτά, είναι πολύτιμες προκειμένου κάποιος να κινηθεί προς τη σωστή κατεύθυνση στο διάβασμά του και να καταφέρει να τα περάσει και με κάποιο βαθμό ίσως.

Επιπλέον, η σχολή είναι πολυπληθής (πάνω από 500 άτομα το έτος) και τα έτη δεν έχουν επαφή μεταξύ τους, οπότε ήταν πολύ δύσκολο για κάποιον να συλλέξει πληροφορίες για ένα μάθημα που τον ενδιέφερε, αλλά και για άλλα σχετικά με τη σχολή ζητήματα, όπως είναι οι εμπειρίες φοιτητών που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα Erasmus.

Πολλοί φοιτητές αναγκάζονταν να στραφούν σε παρατάξεις για βοήθεια, οπότε αυτές, εντέλει, υποκαθιστούσαν,  σε έναν βαθμό,  τη Γραμματεία, με κάποιο ασφαλώς αντάλλαγμα, αδιάφορο ποίου χαρακτήρα μπορεί να είναι. Στη Νομική μέχρι πρότινος  υπήρχε, γενικά, η λογική, ότι το κενό πληροφόρησης που αφήνει το Πανεπιστήμιο, μπορούν μόνο οι παρατάξεις να το αναπληρώσουν και ότι η πληροφόρηση είναι μία αξία που μένει στα χέρια άλλων και δεν την αναλαμβάνουν οι ίδιοι οι φοιτητές για τους εαυτούς τους και τους γύρω τους.

Όμως, πλέον ο καθένας μπορεί απλά να επισκεφθεί το γκρουπ της Νομικής στο facebook ή το μπλογκ, το Athens Lawschool Wiki, και να ενημερωθεί για ό,τι τον ενδιαφέρει. Και το καλύτερο είναι ότι μπορεί και ο ίδιος να επηρεάσει τη ροή των πληροφοριών, δίνοντας τα φώτα του σε συμφοιτητές του. Πλέον οι ίδιοι οι φοιτητές μπορούν μέσα από τις δύο πλατφόρμες που έχουν δημιουργηθεί να αλληλοπληροφορηθούν και να επικοινωνήσουν.

Το Athens Lawschool Wiki, λοιπόν, που έχει δυο εκφάνσεις, μια  στο facebook και μια στο blogspot, είναι μια ομάδα οριζόντιας αλληλοπληροφόρησης. Ο καθένας μπορεί να βάλει το λιθαράκι του και όλοι μαζί να οικοδομήσουν αυτό που τελικά έχει επιτευχθεί: μια ομάδα την οποία ο κάθε φοιτητής θα εμπιστεύεται, γιατί ο ίδιος τη φτιάχνει.

Όπως σε κάθε γκρουπ στο facebook, έτσι και στο Wiki υπάρχουν κάποιοι διαχειριστές. Ποιος είναι ο ρόλος, όμως, των διαχειριστών; Οι διαχειριστές παρακολουθούν τις δημοσιεύσεις στο Wiki και φροντίζουν ώστε να μην παραβιάζονται οι κανόνες που από τους ίδιους τους φοιτητές έχουν τεθεί, προκειμένου να εκπληρώνει η ομάδα το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε. Αν, επομένως, κάποιο μέλος της ομάδας γίνεται ενοχλητικό για τα υπόλοιπα, οι διαχειριστές είναι αυτοί που θα τον νουθετήσουν με  προσωπικό μήνυμα, διότι η κοινότητα πρέπει να αυτορυθμίζεται για να παραμένει υγιής. Διαγραφή μέλους υφίσταται, αν διαπιστωθεί ότι αυτό χρησιμοποιεί το Wiki για διαφημιστικούς λόγους ή για κάποιο άλλο ωφελιμιστικό σκοπό ή για να ενοχλήσει τα άλλα μέλη.

Το μοντέλο του γκρουπ όπου τίθενται ερωτήματα φοιτητών σχετικά με μια σχολή υπήρχε, πριν εφαρμοσθεί στη Νομική, στο Πολυτεχνείο και την Ιατρική. Επίσης, αυτό είχε ενεργοποιηθεί  ήδη και στο εξωτερικό, αλλά εκεί δεν έχει τη μορφή αναπλήρωσης κενών που το Πανεπιστήμιο τυχόν αφήνει, αλλά, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του  και εμφανίζεται με διαφορετικό τρόπο. Το Wiki για τη Νομική Αθηνών πλέον είναι μια αποθήκη, μια τράπεζα γνώσης, ιδιαίτερα χρήσιμη στις περιόδους εξεταστικής, αλλά και ένας θησαυρός για όποιον θελήσει να αναζητήσει κάτι που τον ενδιαφέρει. Διαθέτει σχεδόν 3.000 μέλη και είναι πλούσιο σε όγκο και ποιότητα.

Το Athens Lawschool Wiki έχει εξελιχθεί σε καθημερινή συντροφιά μεγάλου αριθμού φοιτητών της Νομικής. Σημαντικό είναι, ότι το εγχείρημα αυτό προωθεί την αλληλεγγύη μεταξύ των φοιτητών, οι οποίοι εθίζονται στην ιδέα της αλληλοβοήθειας και έτσι χειραφετούνται, μέσα σε μια κοινωνία που επιβάλλει ακριβώς το αντίθετο πρότυπο, αυτό της αδράνειας.  Επιπλέον, προτάσσεται το αντιεμπορικό μοντέλο μιας ομάδας, η οποία λειτουργεί με αυτόνομα μέλη και δεν έχει απώτερο σκοπό το κέρδος, ούτε αυξάνει τον αριθμό των μελών της, για να μπορέσει να αποκτήσει κάποιος όφελος μέσα από τεχνικές του μάρκετινγκ.

Το Wiki, που οικοδομήθηκε πάνω στο πρότυπο της Wikipedia, είναι μια μικρή επανάσταση μέσα στη Νομική, διότι έχει αλλάξει τον τρόπο σκέψης των φοιτητών όσον αφορά το κομμάτι της ενημέρωσης τους και έχει εξελιχθεί σε ένα μηχανισμό παραγωγής συλλογικής γνώσης, αλλά και αφύπνισης, ίσως, του μέσου φοιτητή, αφού αυτός αναγκάζεται να γίνει πομποδέκτης, να συμμετάσχει στην ομάδα, βοηθώντας παράλληλα συμφοιτητές του, προκειμένου να αποκομίσει τις πληροφορίες που επιθυμεί.

Εγχειρήματα, όπως το Athens Lawschool Wiki, αναβαθμίζουν το Πανεπιστήμιο , βοηθούν ώστε να στραφεί αυτό, πιθανόν, προς νέες  κατευθύνσεις και να ανοίξει άλλους ορίζοντες. Το internet και το facebook είναι μέσα στη ζωή μας, ή ίσως είναι μια δεύτερη ηλεκτρονική ζωή μας και είναι εύστοχο να τα αξιοποιούμε, ώστε να καλύπτουμε τις ανάγκες μας. Εξάλλου, η δημιουργία ομάδων, όπως το Wiki αναδεικνύει τη θετική πλευρά του facebook και κάνει εμφανή τον πραγματικό ρόλο που θα έπρεπε να έχει, πέρα από την …ελαφριά  ψυχαγωγία, που είναι καλοδεχούμενη, αλλά, δεν μπορεί να αποτελεί μονόδρομο…

Μαρία Δελαγραμμάτικα

Σχόλια

X