Τις τελευταίες ώρες, στα social media γίνεται σάλος με το hashtag #irunmarathon που τρέχει η Εθνική τράπεζα, η οποία θα προσφέρει 0,50€ στο “Κέντρο Ειδικής Φροντίδας Παιδιών” (ΚΕΦΠ), του Ναυτικού Νοσοκομείου Πειραιώς με τις πρώτες 10.000 αναρτήσεις. Βέβαια, όπως λένε οι όροι χρήσεις και όπως δημοσίευσε το alexiptoto.gr, το ύψος του τελικού ποσού που θα διαθέσει η Τράπεζα στον ως άνω οργανισμό στο πλαίσιο του προγράμματος εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια και στην απόλυτη κρίση της Τράπεζας.»

Πιο συνοπτικά, «να ‘χαμε, να λέγαμε» ή «άλλα λόγια να αγαπιόμαστε».

Αν η Εθνική Τράπεζα ήθελε να δωρίσει 5.000 ευρώ στο Ναυτικό νοσοκομείο, ας το έπραττε στα «βουβά», χωρίς να ευτελίζει ή να εκμεταλλεύεται την έννοια της «προσφοράς». Από την άλλη καταλαβαίνουμε ότι η κάθε επιχείρηση μπορεί να εφεύρει, όποιους τρόπους επιθυμεί ώστε να διαφημιστεί. Γιατί αυτό κάνει, διαφημίζεται μετατρέποντας την προσφορά σε μία έννοια φιλανθρωπίας. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για την ίδια τράπεζα που παράλληλα, κατάσχει τα σπίτια όσων δεν μπορούν να καταβάλλουν την δόση. Όλο αυτό, ως απόρροια της οικονομικής κρίσης και του καπιταλιστικού συστήματος. Όπως επίσης, πρέπει να θυμόμαστε, δίνει απλόχερα χρήματα για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών -για να μπορούν εκείνες με την σειρά τους να δίνουν παραδείγματα «προσφοράς»- αλλά ταυτόχρονα αφήνουν στο «έλεος», όσους πλήττονται από τις πρακτικές τους.

Είναι προφανές ότι η Εθνική Τράπεζα δεν το κάνει από την καλή της την καρδιά, ούτε γιατί θέλει να πάει στον παράδεισο. Από την ανακεφαλαιοποίηση το ποσό της ενίσχυσης έφτασε στο 1,5 δις (έως και 4,5), ας δώσει λοιπόν και 5.000 ευρώ να ρίξει στάχτη στα μάτια του μέσου πολίτη, που σπεύδει να κάνει το hashtag.

Η αξιοκρατία, η ισότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα και οι παροχές δεν κερδίζονται από ένα # ούτε από μία δημοσίευση. «Χαρίζουμε χιλιάδες παιδικά χαμόγελα, λέει η Εθνική Τράπεζα». Τα χαμόγελα δεν κερδίζονται με μαρκετίστικα κόλπα που ζέχνουν φιλανθρωπία. Είναι χυδαίο έως και «άρρωστο» να μιλάνε για χιλιάδες παιδικά χαμόγελα, όταν την ίδια στιγμή υπάρχουν χιλιάδες παιδιά στα όρια της φτώχειας και της εξαθλίωσης. Η Τράπεζα κατάφερε να «πετύχει» να γίνει ντόρος, είτε με το #, είτε με τις αρνητικές απόψεις. Μην ξεχνάμε ότι και η δυσφήμιση είναι ένα έξυπνο κόλπο της διαφήμισης.

Πέρα από την Τράπεζα, προβληματισμό δημιουργεί και η τάση του κόσμου να λειτουργεί μαζοποιημένα, χωρίς κριτική σκέψη και χωρίς να ερευνά τι μπορεί να ισχύει και τι όχι σε κάθε περίπτωση. Αυτό είναι ένα πρόβλημα ανέκαθεν, αλλά πολύ πιο έντονο και σε πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις -πλέον- με την χρήση των social media. Οι συσκευές που χρησιμοποιούμε καθημερινά έχουν γίνει πολύ έξυπνες και εύχρηστες. Από την άλλη, όσο πιο έξυπνες γίνονται οι συσκευές και τα Μέσα, τόσο ανόητοι και άβουλοι γίνονται οι χρήστες.

Ναι πράγματι, τα Μέσα προσφέρουν πολλά και είναι επανάσταση, αλλά ποτέ ένα # δεν θα φέρει την επανάσταση και την ισότητα ή την παροχή στην υγεία, στην παιδεία, στα ανθρώπινα δικαιώματα, αγαθά και υπηρεσίες, αν δεν παλέψουμε γι’ αυτά ή αν δεν τα διεκδικήσουμε εμείς.

Οι μεγάλοι χορηγοί που πολύ μας αγαπάνε, είναι σπουδαίοι, θα μας ρημάξουν στα βράχια τελευταίοι.

Σχόλια

Αρθρογράφος

Έφη Γιάννου

Η Έφη Γιάννου είναι νηπιαγωγός, απόφοιτος του ΕΚΠΑ. Της αρέσει να έχει πολλές εναλλακτικές και βαριέται την ρουτίνα. Σε γενικές γραμμές είναι στην τσίτα γι' αυτό και κάνει διαρκώς καινούρια πράγματα. Λατρεύει τη φωτογραφία και ξεχύνεται στους δρόμους με αυτή. Κάνει ποδήλατο, περπατάει πολύ και της αρέσουν οι συναυλίες, τα φεστιβάλ, τα πάρτι και η βόλτα με φίλους και μπύρα στο χέρι. Αγαπά πολύ τα παιδιά και πολλές δράσεις αφορούν την συναναστροφή της με αυτά. Μουσικοκινητικά παιχνίδια, θέατρο, κατασκευές. Το γράψιμο και το γέλιο είναι η "ψυχοθεραπεία" της.

Σχετικά Άρθρα

X