Η εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πρασίνων μας εξηγεί γιατί δεν έγινε μια τρύπα στο νερό τις προηγούμενες μέρες, παρότι ψηφίστηκε η ένταξη των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο νέο ταμείο.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι δέχονται κριτική ότι άλλαξαν πολύ εύκολα τη στάση τους για την μεταφορά των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο νέο ταμείο. Τους ασκείται επίσης σταθερά κριτική γιατί εκτιμάται πως δεν καταφέρνουν να αφήσουν το αποτύπωμά τους στο κυβερνητικό έργο.

Αποτιμώντας τον 1,5 χρόνο διακυβέρνησης, η Μαρία Πετεινάκη δίνει παραδείγματα που δείχνουν ότι “παράγεται έργο”. Παράλληλα μιλά για τις επόμενες ενέργειες που γίνεται προσπάθεια να υλοποιηθούν. Ανάμεσά τους ο νέος νόμος για τη δόμηση, η μείωση του κυνηγιού και η αλλαγή του τουριστικού μοντέλου στην Ελλάδα δίνοντας ώθηση στον εναλλακτικό τουρισμό.

Σχετικά με τον κίνδυνο ιδιωτικοποίησης του νερού, αναφέρει πως η δήλωση του πρωθυπουργού για εισαγωγή του νερού ως δημόσιο και κοινό αγαθό στο Σύνταγμα και η προσθήκη που πέτυχαν στη τελευταία νομοθετική ρύθμιση οι Οικολόγοι Πράσινοι, συμβάλλουν σημαντικά για να έχει ο αγώνας που δίνεται και “πρέπει να συνεχίσει να δίνεται” αποτέλεσμα.

maria_peteinaki

Η Μαρία Πετεινάκη.

Οι Οικολόγοι Πράσινοι εν τέλει δεν καταψήφισαν το άρθρο που αφορούσε την ένταξη των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ στο νέο ταμείο. Παραμένει ωστόσο θολό το τι ακριβώς κερδήθηκε μετά τη συνάντηση που είχαν ο υπουργός και ο βουλευτής του κόμματος με τον Αλέξη Τσίπρα.

Στην συνάντηση συμμετείχαν 4 από τα μέλη της εκτελεστικής γραμματείας, οι βουλευτές και o υπουργός.

Στόχος της άρνησης στην ψήφο είχε εξαρχής να κάνει με το γεγονός ότι δεν μας ικανοποιούσε η σκέτη μεταφορά των εταιρειών υδάτων στο ταμείο. Θεωρήσαμε ότι χρειάζεται οι συγκεκριμένες εταιρείες να βγουν από το νομοσχέδιο ώστε να δούμε τι δυνατότητες υπάρχουν για να βγουν από το ΤΑΙΠΕΔ και να μην μπουν στο ταμείο, και αν δεν υπήρχε τέτοια δυνατότητα, θέλαμε να επεξεργαστεί περαιτέρω η μεταφορά δίνοντας διασφαλίσεις ως προς την διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του νερού. Να τονίσουμε ότι οι εταιρείες βρίσκονταν ήδη στο ΤΑΙΠΕΔ. Η ΕΥΑΘ με μεγάλο ποσοστό και η ΕΥΔΑΠ με μικρό σχετικά, λόγω της απόφασης του ΣΤΕ του 14.

Τι καταφέραμε τελικά; Μια διασφάλιση ως προς το ότι οι εταιρείες υδάτων δεν πρόκειται να περάσουν σε χέρια ιδιώτη για πάνω από 49%.

Το σημαντικό δηλαδή κείμενο δεν είναι τόσο η φράση που προστέθηκε στον νόμο, η οποία μπορεί να φαίνεται αυτονόητη αλλά υπενθυμίζει την απόφαση του ΣτΕ,  όσο η προσθήκη στην αιτιολογική έκθεση του νόμου. Επίσης, μπορεί το υπερταμείο να έχει αόριστους σκοπούς για το τι σημαίνει αξιοποίηση και εκμετάλλευση. Εμείς θέλαμε στο μέτρο του δυνατού να βεβαιωθούμε ότι ο δημόσιος χαρακτήρας των εταιρειών θα είναι διασφαλισμένος πριν μπουν στο ταμείο. Να υπάρχει ένα νομικό εργαλείο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα επόμενα βήματα του αγώνα για το νερό.

Εμείς, δεν θα θέλαμε να ιδιωτικοποιηθεί ούτε το 1% του νερού. Αλλά να πούμε επίσης ότι μπορεί να είναι και δημόσιο και να μπει η εταιρεία σε λογική κέρδους, και αυτό ακόμα μας βρίσκει αντίθετους. Το νερό ως το πολυτιμότερο κοινό αγαθό δεν θα πρέπει να υπάγεται στην λογική της αγοράς.

Ο αγώνας για το νερό προφανώς δεν σταματάει σε έναν νόμο ή στην μεταφορά από ένα ταμείο σε ένα άλλο. Γι’ αυτό και πρέπει σε κάθε βήμα να είμαστε σε εγρήγορση.

oikologoi_tsipras

Η δήλωση του πρωθυπουργού για εισαγωγή του νερού ως δημόσιο και κοινό αγαθό στο Σύνταγμα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα το οποίο μαζί με την προσθήκη που μπήκε στο τωρινό νομοσχέδιο θα είναι ένα εργαλείο ενάντια σε όποια μελλοντική ιδιωτικοποίηση του νερού, τονίζει η Μ. Πετεινάκη.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα που θα πρέπει να γίνουν ώστε να διασφαλιστεί πως δεν θα περάσει ποτέ σε ιδιωτικά χέρια το νερό;

O αγώνας πρέπει να γίνεται σε 3 επίπεδα. Τοπικής αυτοδιοίκησης, Εθνικό και Ευρωπαϊκό.

Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, το 2014 η Ευρωπαϊκή επιτροπή απάντησε στο αίτημα 1,6 εκατομμυρίου πολιτών της Ευρώπης ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του νερού. Η απάντηση[1]  της επιτροπής στην ουσία ήταν ουδέτερη. Η επιτροπή σε θέματα ιδιοκτησίας  εταιρειών ύδρευσης, αφήνει το κάθε κράτος μέλος να εφαρμόσει την δική του πολιτική. Αυτό δυστυχώς δεν εφαρμόζεται στην Ελλάδα, ούτε και σε άλλα κράτη υπό κρίση. Η ουδετερότητα αυτή παραβιάζεται αφού η είσοδος αυτών των ΔΕΚΟ είναι προαπαιτούμενο των θεσμών για την δόση.

Οπότε μία πίεση είναι μέσω της ΕΕ και της επιτροπής ελέγχου να μπορέσει να αρθεί η όποια πίεση για πώληση μερισμάτων των εταιριών σε ιδιώτες.

Στην Ελλάδα, Το υπερ-ταμείο, είναι πράγματι κάπως καλύτερο από το ΤΑΙΠΕΔ. Πολύ σημαντικό ρόλο θα παίξει ο κανονισμός λειτουργίας της ΕΔΗΣ (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ΑΕ) η οποία θα καθορίσει τι θα γίνει σε κάθε ΔΕΚΟ.

Η δήλωση του πρωθυπουργού για εισαγωγή του νερού ως δημόσιο και κοινό αγαθό στο Σύνταγμα είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα το οποίο μαζί με την προσθήκη που μπήκε στο τωρινό νομοσχέδιο θα είναι ένα εργαλείο ενάντια σε όποια μελλοντική ιδιωτικοποίηση του νερού.

Αλλά προς το παρόν δεν γνωρίζουμε αν υπάρχει πρόθεση να πουληθεί και το μειοψηφικό πακέτο. Είναι σημαντικό να υπάρχει εναλλακτική σε συνεργασία με τους ΟΤΑ, αλλά και με συνεταιριστικές μορφές όπως η κίνηση 136 ώστε να τους δοθεί προτεραιότητα. Αυτό δεν έγινε δυνατό με την προηγούμενη κυβέρνηση που ένταξε τις εταιρείες στο ΤΑΙΠΕΔ. Όμως ο υπουργός οικονομικών ήταν πολύ θετικός προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις αν υπάρξει ποτέ ιδιωτικοποίηση;

Σε πολλές χώρες έχει παρατηρηθεί η μείωση της ποιότητας του νερού σε συνδυασμό με την αύξηση της τιμής. Η ευρωπαϊκή οδηγία [2] προσπαθεί να διαφυλάξει από αυτά τα φαινόμενα. Όμως είναι άκρως σημαντικό ένα κοινό αγαθό όπως το νερό, το βασικότερο μέρος του οικοσυστήματος του πλανήτη, να μην μπαίνει στην λογική της αγοράς και του κέρδους. Η παροχή καθαρού νερού είναι δικαίωμα όλων, και πρέπει να μπορεί να παρέχεται και στους οικονομικά ασθενέστερους. Για να υπάρχει βέβαια, είναι ακόμα σημαντικότερη η λογική χρήση του, να μην σπαταλιέται όπως για παράδειγμα σε πισίνες, γκαζόν ή γκολφ σε ξηρές περιοχές, αλλά και σε ορισμένες καλλιέργειες. Πολλές φορές τα ίδια τα δίκτυα έχουν μεγάλο ποσοστό απώλειας. Με την κλιματική αλλαγή και την επερχόμενη ερημοποίηση η σωστή χρήση αλλά και ο έλεγχος του νερού θα είναι καθοριστικοί στο μέλλον.

Ένα ερώτημα που γεννιέται συχνά στον κόσμο είναι κατά ποσό μπορεί να επηρεάσει την κυβερνητική πολιτική το κόμμα σας. Υπάρχουν παραδείγματα όπου φαίνεται το δικό σας αποτύπωμα;

Το προηγούμενο σαββατοκύριακο είχαμε ως κόμμα το πρώτο μέρος (γιατί θα έχουμε και άλλα) της απολογιστικής συνδιάσκεψης για τον 1,5 χρόνο συνεργασίας και συμμετοχής στην κυβέρνηση.

Ένα πράγμα είναι σίγουρο, και αυτό είναι πως θέλουμε πάρα πολλή δουλειά στην επικοινωνία, τόσο προς τα έξω αλλά και προς το ίδιο το κόμμα πολλές φορές, μιας και είναι ο σκληρότερος κριτής, ως γνωστών.

Έχοντας έναν αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, πράγματι, έχει γίνει αρκετή δουλειά. Μπορώ να αναφέρω ως παραδείγματα τα εξής:

1. Δάση

  • Παραλίγο να γινόντουσαν όλα τα δάση βοσκοτόπια για να μπορούν να εισπράττονται ευκολότερα κονδύλια εις βάρος του περιβάλλοντος.
  • Προχωράνε επιτέλους οι δασικοί χάρτες, με όλες τις θετικές συνέπειες που θα έχει αυτό για την προστασία τους αφενός, αλλά και για το κτηματολόγιο, την καλύτερη διακυβέρνηση, την μάχη ενάντια στην διαφθορά,
  • Βγήκε το νομοσχέδιο για τους δασικού συνεταιρισμούς, ενισχύοντας τον ρόλο της δασοπονίας και ανοίγοντας θέσεις εργασίας. Το 65% της Ελλάδας είναι δάση. Χώρες με την μισή δασοκάλυψη έχουν 2% του ΑΕΠ από καλλιέργεια και δασοπονία.

2. Βιοποικιλότητα

  • Από τις πρώτες και σημαντικότερες νίκες της παρουσία μας στην κυβέρνηση είναι η κατάργηση των περιοχών ΝΑΤURA από το ΤΑΙΠΕΔ
  • Εντάχθηκαν στο νέο ΕΣΠΑ όλες οι Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες Προεδρικά Διατάγματα και Διαχειριστικά  Σχέδια για όλες τις περιοχές NATURA της Ελλάδας
  • Σχεδιάστηκε νέο εθνικό σύστημα διοίκησης και διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
  •  Π.Δ Κυπαρισσιακού κόλπου
  •  Π.Δ Ολύμπου

3. Απορρίμματα

  • Φτιάξαμε ένα νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) εισάγοντας την λογική της κυκλικής οικονομίας.  Το ευρύτερο πλαίσιο πολιτικής διαχείρισης αποβλήτων είναι πρόληψη, προετοιμασία για επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση, ανάκτηση πόρων και ενέργειας και τελική διάθεση υπολειμμάτων. Δίνεται μεγάλη ευθύνη στον παραγωγό, και αντιμετωπίζεται η παραβατική συμπεριφορά.
  • Νέος νόμος για την οργάνωση της ανακύκλωσης που ανακοινώνεται άμεσα
  • Ολοκληρώνεται και εφαρμόζεται σύντομα η  ΚΥΑ για τον περιορισμό της πλαστικής σακούλας

4. Κοινωνική οικονομία

Οι Οικολόγοι Πράσινοι εισάγαμε με επιμονή την κοινωνική οικονομία στα νομοσχέδια (για ενέργεια, για απορρίμματα, Πάρκο Τρίτση, για δάση κλπ), κατεβάσαμε το πλαφόν των κοιν. Επιχ. του αναπτυξιακού νόμου στο ήμισυ και συμμετέχουμε ενεργά στην διαμόρφωση του νέου νόμου για τις κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.

Επόμενος μας στόχος είναι το νομικό πλαίσιο για δημιουργία ηθικής τράπεζας στην Ελλάδα.

Παράλληλα υπάρχει ακόμα κενό στο φορολογικό πλαίσιο και προσπαθούμε να δούμε και εκεί τι μπορούμε να προτείνουμε.

Εκτός από τα παραπάνω, τεράστιο είναι και το έργο του βουλευτή μας Γιώργου Δημαρά, ο οποίος προεδρεύει και της Επιτροπής Έλεγχου Κοινοβουλευτικού Έργου (ΕΠΕΚΕ) Περιβάλλοντος, ενώ εκφράζει μια καθαρή οικολογική φωνή στο κοινοβούλιο σε όλα τα θέματα.
Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, έχουμε στενή συνεργασία με τους ευρωπαίους πράσινους. Επισκέπτονται συχνά την χώρα μας, όπως για παράδειγμα η Σκα Κέλλερ η οποία έρχεται σχεδόν 1 φορά κάθε 2 μήνες, και παρακολουθεί από πολύ κοντά τα θέματα που άπτονται του προσφυγικού και μετανάστευσης.

Οπότε μπορούμε να παράγουμε έργο. Σίγουρα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι μια πράσινη κυβέρνηση, όμως κάνουμε ό,τι μπορούμε, και στα στενά πλαίσια του μνημονίου, για να εφαρμοστεί η οικολογική ατζέντα των 22 + 15 σημείων της προγραμματικής μας συμφωνίας.

Σε σχέση με τις πολλές και μεγάλες πυρκαγιές που είδαμε φέτος, υπάρχει πρόθεση και είναι εφικτό να διεκδικηθούν περισσότεροι πόροι για καλύτερη δασοπροστασία ώστε το επόμενο καλοκαίρι να μην είναι το ίδιο επώδυνο; Επίσης σε ό,τι αφορά ζητήματα πρόληψης των πυρκαγιών ποιες είναι οι αλλαγές και βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν στη διαχείριση οργανωτικών ζητημάτων, ακόμη κι αν οι πόροι παραμείνουν περιορισμένοι;

Η κλιματική αλλαγή συμβαίνει, και φέτος είχαμε από τα θερμότερα καλοκαίρια. Χειρότερο και του 2007 όπου ξέσπασαν τόσες φωτιές και κάηκε η μισή Ελλάδα. Είναι επιτυχία ότι οι πυρκαγιές υπήρξαν λιγότερες φέτος.

Από τις σημαντικότερες αλλαγές που χρειάζεται να γίνουν, είναι να αποκτήσει η φύση νομική προσωπικότητα. Αυτό θα βοηθήσει στο να μπουν οι προτεραιότητες ξανά στην θέση τους.

Υπάρχουν επίσης ακόμα πολλά διοικητικά ζητήματα. ένα από τα βασικότερα έχει να κάνει με την ανάγκη συνεργασίας πυροσβεστών και διευθυντών δασών. Οι μεν ξέρουν την φωτιά, οι δε ξέρουν το δάσος. Όμως αυτή δεν είναι μια συνεργασία αυτονόητη ή που συμβαίνει πάντα. Μία λύση θα ήταν οι δασοφύλακες να εντάσσονται στο σώμα πυρόσβεσης για να επιστρατεύονται.

Φωτογραφία που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα από την πυρκαγιά στο χωριό Λιθί, τη Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016. Σε ύφεση είναι η μεγάλη πυρκαγιά στη νότια Χίο, που κατέκαψε, από χθες τα χαράματα που ξεκίνησε, χιλιάδες στρέμματα δασικής και καλλιεργήσιμης έκτασης. Με το πρώτο φως της ημέρας ξεκίνησαν τις ρίψεις νερού, ώστε να αποφευχθούν οι αναζωπυρώσεις, τα δυο πυροσβεστικά αεροσκάφη και τα τρία ελικόπτερα, που το βράδυ παρέμειναν στη Χίο ώστε να ξεκινήσουν τις ρίψεις από το πρωί. Η καμένη έκταση είναι περίπου 35.000 στρέμματα, ενώ μεγάλη είναι η ζημιά στα μαστιχόδεντρα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου Γ. Τούμπο μέχρι και το 90% των μαστιχόδεντρων καταστράφηκε στα χωριά Λιθί, Ελάτα και Βέσσα ενώ σημαντικές είναι οι καταστροφές σε Μεστά, Αρμόλια και Πυργί. Τρίτη 26 Ιουλίου 2016. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ ΑΠΕ-ΜΠΕ/ ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΥΡΓΙΑΣ

Φωτογραφία του Κώστα Κουργιά από το χωριό Λιθί της Χίου, τη Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016.  Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Κονδύλια πρέπει να δοθούν για καθάρισμα στους πυλώνες της ΔΕΗ όπου εκεί ξεσπάνε πολλές πυρκαγιές, ή ακόμα καλύτερο να γίνουν υπόγεια καλώδια. Στην δημιουργία επαρκών διαδρόμων πυροπροστασίας, καθαρισμό στους δρόμους κλπ.

Πολλά όμως από τα παραπάνω μπορούν να γίνουν και αντικείμενο κοινωνικών συνεταιρισμών αφού τα προϊόντα από τον καθαρισμό ξερών στους δρόμους ή χόρτων από τα λιβάδια μπορεί να χρησιμοποιηθούν για την δημιουργία πελλετ, για καύση με βιομάζα.

Η συντήρηση της φύσης δεν χρειάζεται να είναι κάτι επιβαρυντικό για τον δημόσιο προϋπολογισμό, αλλά μπορεί να γίνει μέρος της κοινωνικής οικονομίας και να δώσει εργασία σε πολλούς νέους.

Ποια άλλα ζητήματα έχουν ψηλά στην ατζέντα τους για το μέλλον οι Οικολόγοι Πράσινοι;

Το ζήτημα της ενέργειας είναι πολύ σημαντικό και εκεί έχουμε αρκετές διαφωνίες με τις κινήσεις που γίνονται από την κυβέρνηση. Ήμασταν αντίθετοι στις επενδύσεις σε Μελίτη 2 και Πτολεμαΐδα 5. Χρειάζεται να γίνει ένας μακροχρόνιος ενεργειακός σχεδιασμός ο οποίος να οδηγεί την χώρα στην απεξάρτηση από τον λιγνίτη και τα ορυκτά καύσιμα, με ΑΠΕ αποκεντρωμένες και συνεταιριστικές.

Το θέμα της δημοκρατίας και της αλλαγής του συντάγματος είναι από τα πολύ σημαντικά για εμάς. (Να θυμίσω πως το κόμμα των οικολόγων πράσινων είναι αμεσοδημοκρατικό, χωρίς πρόεδρο, με ανώτατο αποφασιστικό όργανο το Πανελλαδικό Συμβούλιο με περίπου 30 μέλη.)
Ζητήματα δικαιωμάτων παρακολουθούνται στενά.

Από το υπουργείο ακόμα προχωράνε πολλά πράγματα όπως ο νέος νόμος για την δόμηση, οι φορείς διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών, η μείωση του κυνηγιού, η αλλαγή του τουριστικού μοντέλου στην Ελλάδα δίνοντας ώθηση στον εναλλακτικό τουρισμό.

[1] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-277_en.htm
[2] http://ec.europa.eu/environment/water/water-drink/index_en.html

Σχόλια

X