Βρεθήκαμε στην πρεμιέρα της παράστασης «Σύντροφοι». Είναι ίσως είναι το μοναδικό έργο του Σουηδού συγγραφέα Αουγκούστ Στρίντμπεργκ που ο ίδιος δηλώνει ως κωμωδία. Μια κωμωδία όμως που διατηρεί την ποίηση του Στρίντμπεργκ και προσεγγίζει και πάλι το αγαπημένο του θέμα της λυσσαλέας σύγκρουσης του αρσενικού με το θηλυκό, πάντα χωρίς οριστικό νικητή και χωρίς οριστική και αμετάκλητη έκβαση. Είναι μια παράσταση που μιλάει ανοιχτά για την εξουσία και την αδυναμία των δύο φύλων, η γυναίκα θα κατακτήσει τον κόσμο. Χιούμορ, ερμηνείες συγκλονιστικές συνθέτουν τον καμβά αυτής της εκπληκτικής παράστασης που θα παρουσιάσει φέτος ο Νίκος Καμτσής στο θέατρο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟΥ.

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (1)

Οι «Σύντροφοι» γραμμένο το 1886 είναι το δεύτερο έργο μιας τριλογίας που άνοιξε με τον «Πατέρα» και έκλεισε με την «Μις Τζούλια». Ο Άξελ (Αγησίλαος Αλεξιού) και η Μπέρτα (Ειρήνη Μπαλτά) είναι ένα ερωτευμένο ζευγάρι ζωγράφων. Εκείνος, καταξιωμένος, γίνεται ο μέντορας της Μπέρτα που τώρα δοκιμάζει τις δυνάμεις και το ταλέντο της στον κόσμο των εικαστικών. Όλα αυτά γίνονται στην κατεξοχήν καλλιτεχνική πρωτεύουσα του κόσμου, στο Παρίσι.

Η ζωή τους κινείται ανάμεσα στην καθημερινότητα και στην υπέρβαση της δημιουργίας και της έμπνευσης, μέχρι που αναγγέλλεται ο διαγωνισμός της Ανώτερης Ακαδημίας Τεχνών και Γραμμάτων για την ζωγραφική όπου καλούνται να επιβεβαιωθούν οι φιλοδοξίες των δημιουργών. Το ίδιο και της Μπέρτα.

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (2)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (3)

Γιατί ο Άξελ έχει λάβει μέρος τα προηγούμενα χρόνια και έχει κερδίσει το μέγα βραβείο, καθιερώνοντας έτσι την αξία του στα καλλιτεχνικά πράγματα του Παρισιού. Η Μπέρτα όμως όχι. Όχι ακόμα. Επηρεάζει μετά από πίεση τον Άξελ να καταθέσουν και οι δύο έργα στον διαγωνισμό. Και για να το πάει και ένα βήμα παραπέρα προτείνει να βάλουν την υπογραφή τους ο ένας κάτω από τον πίνακα που φιλοτέχνησε ο άλλος. Ο προτεστάντης Άξελ αρνείται, αλλά η γυναίκα του βγάζει στη φόρα όλα τα όπλα που διαθέτει. Θεμιτά και αθέμιτα.

Ελιγμοί, ερωτική πρόκληση, τρυφερότητα, λαγνεία, πάθος και σκέρτσα, απάτες και δόλος, για να δαγκώσει ο Άξελ-Αδάμ τον απαγορευμένο καρπό που του προσφέρει η Μπέρτα-Εύα. Πλησιάζουμε λοιπόν όλο και πιο κοντά στην αρχέτυπη λυσσαλέα σύγκρουση και καταστροφή. Ποιος κερδίζει στο τέλος δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι η γη της επαγγελίας χάνεται και οι δύο ήρωες εξορίζονται. Στον λυσσαλέο αγώνα της Μπέρτα και του Άξελ όλα δοκιμάζονται. Όχι μόνο η ικανότητα και η δύναμη αλλά και η ηθική του αγώνα. Και είναι ένας αγώνας αέναος, που έρχεται από τα βάθη της ανθρώπινης ιστορίας και θα συνεχίζεται στο διηνεκές.

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (4)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (5)

Αν η κόλαση είναι οι άλλοι όπως λέει ο Σαρτρ, τότε οι άλλοι, ο κόσμος όλος υπάρχει μόνο μέσα από την σύγκρουση. Αν ο άνθρωπος είναι δημιουργός τότε η αποστολή του επιβεβαιώνεται μόνο μέσα από την καταστροφή του δημιουργήματος. Ένα αδιάκοπο πήγαινε-έλα ανάμεσα στη δημιουργία και την καταστροφή, ανάμεσα στη γέννηση και στο θάνατο. Αυτή την υπαρξιακή παλινδρόμηση ο Μπέκετ εξέφρασε: «Επιχειρούμε ξανά και ξανά για να αποτύχουμε καλύτερα».

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (6)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (7)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (8)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (9)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (10)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (11)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (12)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (13)

Σύντροφοι_Στρινμπεργκ (14)

Σχόλια

X