Τον Ιούλιο που μας έρχεται, συμπληρώνονται 90 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη. Σε μια εκδήλωση που θα γίνει προς τιμήν του, με αφορμή την εργατική πρωτομαγιά, ο Σάκης Ρουβάς πρόκειται να ερμηνεύσει το “Άξιον Εστί”. Οι αντιδράσεις είναι πολλές. Μάλιστα το blog που αυτοπροσδιορίζεται ως η ιστοσελίδα του θεοδωρακισμού, καλεί σε μποϋκοτάζ της συναυλίας.

cover mikis

Ο Θεοδωράκης έχει γίνει γνωστός όχι μόνο για τις μουσικές του συνθέσεις, που είναι διεθνώς αναγνωρισμένες, αλλά και για την πολιτική του δράση στα χρόνια των Δεκεμβριανών, του Εμφυλίου, της δικτατορίας. Ακόμα και το ίδιο το έργο του ποινικοποιήθηκε από τη χούντα. Ο Θεοδωράκης μελοποίησε ποίηση ποιητών όπως ο Ελύτης, ο Σεφέρης, ο Νερούδα, καθιστώντας με αυτό τον τρόπο έργα όπως αυτά, προσιτά για τον κάθε απλό πολίτη, που μάλιστα εκείνη την εποχή δεν είχε την πολυτέλεια της μόρφωσης.

Στο οργισμένο κείμενο, η υπογράφουσα ως “Μια φίλη του Θεοδωρακισμού”, αφού εξυμνεί το αναμφισβήτητα καλλιτεχνικά και νοηματικά μεστό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, καταλήγει στη σκληρή διαπίστωση πως, ‘αν τραγουδήσει ο Ρουβάς το Άξιον Εστί θα έχουμε παραδεχτεί ότι η Χούντα νίκησε’ . Ωστόσο είναι εύκολο να διακατεχόμαστε από μία προκατάληψη για το Σάκη Ρουβά, αλλά παραλείπουμε τις ατασθαλίες προηγούμενων ερμηνευτών των έργων του Μίκη Θεοδωράκη.

Ας μιλήσουμε για τον φαινομενικά πιο αψεγάδιαστο, Γρηγόρη Μπιθικώτση. Μια από τις πιο εκφραστικές φωνές της Ελλάδας, που έχει αγγίξει το λαϊκό αίσθημα. Κι όμως, το 1967 ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης ερμήνευσε τον “Ύμνο της Επαναστάσεως” και δεν εννοούμε άλλη από την επανάσταση της 21ης Απριλίου. Υπάρχει μάλιστα μια επιστολή του Θεοδωράκη προς τον Μπιθικώτση, στην οποία τον παρακαλεί να αλλάξει γνώμη και να μην το κάνει. Ωστόσο ο Μπιθικώτσης συνέχισε και έκανε καριέρα, ενώ για το Θεοδωράκη ακολούθησαν φυλακές, βασανιστήρια, εξορίες.

Δεν είναι όμως σκοπός να διερευνήσουμε το ήθος και την πολιτική στάση του κάθε ερμηνευτή. Ούτε αρμοδιότητά μας να κρίνουμε αν καλλιτεχνικά ο Ρουβάς μπορεί να ερμηνεύσει καλά, ένα έργο πολύ διαφορετικό από όσα τον έχουμε συνηθίσει. Πολύ περισσότερο τη στιγμή που δεν του έχουμε δώσει την ευκαιρία να το αποδείξει.

DARRA-photo

Η αντίφαση που αναδεικνύεται είναι ότι σήμερα η μουσική του Θεοδωράκη έχει αποκτήσει μια απόσταση από τη βάση της κοινωνίας που δεν της αντιστοιχεί. Υιοθετώντας ένα παλιότερο σχολιασμό της Σαλαμάνδρας, κανένας από αυτούς που διαμαρτύρονται δε θίγεται όταν τέτοια τραγούδια ερμηνεύονται από μια φαντασμένη τραγουδίστρια, που αν φωνάξεις στο δρόμο “Μονσερά Καμπαγιέ” είναι σίγουρο πως θα στρέψει το βλέμμα της προς εσένα, την οποία έχει επιβάλει ως “ποιοτική” τραγουδίστρια ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ενώ οι δυο τους κοσμούν και κίτρινα δημοσιεύματα. Γιατί δεν έχουμε πρόβλημα με το lifestyle τύπου Φωτεινή Δάρρα αλλά έχουμε με το lifestyle τύπου Σάκη Ρουβά.

Εν τέλει, το πρόβλημα είναι το πόσο κενή έννοια μπορεί να γίνει ο πολιτισμός όταν δεν χτιστεί με προσοχή σε στέρεες βάσεις. Όταν δε δίνεται η ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες με ταλέντο και μουσική παιδεία να προβάλουν τα έργα τους και να κριθούν. Όταν στο χώρο της τέχνης προβάλλεται πρωτίστως η εικόνα. Καμία εντύπωση λοιπόν όταν το Άξιον Εστί γράφεται στις εφημερίδες κάτω από μεγάλες φωτογραφίες του Σάκη Ρουβά.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

Σχόλια

Αρθρογράφος

Μαρινίκη Κολιαράκη

Σπούδασε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ και είναι Υποψήφια Διδάκτορας Βιοιατρικής Τεχνολογίας στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. Στο πλαίσιο του διδακτορικού της ασχολείται με την κίνηση του βλέμματος. Παράλληλα δραστηριοποιείται στο χώρο της αλληλεγγύης ιδιαίτερα στο πεδίο της παιδείας, συμμετέχοντας σε σχολεία αλληλεγγύης, ως καθηγήτρια φυσικής. Της αρέσει, όταν βρίσκει χρόνο, να γράφει επηρεασμένη από τα ερεθίσματα που δίνουν οι άνθρωποι της πόλης, οι ομάδες της γειτονιάς, οι πολύχρωμες ομάδες που χωράνε πολλές διαφορετικότητες και όσα συμβαίνουν στο πολιτικό τοπίο.

Σχετικά Άρθρα

X