Το Πανελλαδικό Συντονιστικό των Αλληλέγγυων Σχολείων αποτελεί το επιστέγασμα των επίμονων προσπαθειών συνεννόησης μεταξύ δομών αλληλεγγύης και συλλογικοτήτων που δραστηριοποιούνται στο πεδίο της παιδείας και της εκπαίδευσης. Είναι η πρώτη φορά που Σχολεία Αλληλεγγύης (από τις γειτονιές του Μοσχάτου και του Κερατσινίου, μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Ξάνθη) συμφωνούν σε ένα κοινό οραματικό πλαίσιο και προσδιορίζουν το ρόλο τους, βάσει κάποιον κοινών χαρακτηριστικών.

Ζώντας σε μια εποχή βαθιάς αξιακής και οικονομικής κρίσης, εμείς οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές πιστεύουμε ότι η παιδεία δεν μπορεί να είναι προνόμιο όλο και λιγότερων συνανθρώπων μας. Είμαστε αποφασισμένοι να παρεμβαίνουμε στις ανάγκες του πραγματικού κόσμου, αν και συχνά δεν θεωρούμε ότι το κυνήγι για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο ή την απόκτηση μιας πιστοποίησης γλωσσομάθειας, πρέπει να αποτελεί το μοναδικό ή τον πρωταρχικό σκοπό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Επιχειρούμε, το κάθε σχολείο με τις δυνατότητές και τα ξεχωριστά του χαρακτηριστικά, να επιδιώκει την καλλιέργεια κινήτρων συμμετοχής όλων των εμπλεκομένων και σε άλλες συλλογικές δραστηριότητες. Πολύ συχνά, καταφέρνουμε να αποτυπώνουμε το διαφορετικό μας στίγμα λειτουργώντας μέσα σε κοινωνικούς πολυχώρους στους οποίους πραγματώνονται ταυτόχρονα και άλλες αλληλέγγυες δράσεις ή πολιτιστικά δρώμενα. Αντιλαμβανόμαστε το σχολείο ως έναν πολυδύναμο κοινωνικό χώρο και την αλληλέγγυα εκπαίδευση ως ένα προνομιακό (συγκριτικά με τους τομείς της υγείας και της τροφής) τρόπο αντιμετώπισης, της κοινωνικής περιθωριοποίησης. Λειτουργούμε με συνέλευση και όπου μπορούμε συναποφασίζουμε εξωστρεφείς κοινωνικές και πολιτιστικές δράσεις. Αξιολογούμε όλοι μαζί τη λειτουργία μας και προσπαθούμε να καλλιεργούμε μια όσο το δυνατό μεγαλύτερη συναντίληψη για τις ανάγκες και τις προτεραιότητές μας.

Θεωρούμε το δημόσιο σχολείο ως τον βασικό φορέα παιδείας και εκπαίδευσης και σε καμιά περίπτωση δεν επιθυμούμε να καθιερωθούμε στη συνείδηση του κόσμου ως ένα δωρεάν και εναλλακτικού τύπου υποκατάστατο των ανεκπλήρωτων υποχρεώσεων της πολιτείας. Γνωρίζοντας όμως ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάσχει βαθιά στις ρίζες του, επιδιώκουμε να αποτελέσουμε ένα καινούργιο πεδίο εφαρμογής άσκησης πραγματικής δημοκρατίας, πολιτισμού και συμμετοχικότητας στην εκπαιδευτική διαδικασία μεταγγίζοντας στο δημόσιο σχολείο φρέσκες ιδέες και εποικοδομητική αμφισβήτηση και φιλοδοξούμε να θεμελιώσουμε τις προϋποθέσεις για έναν ευρύ διάλογο που θα περιλαμβάνει όλο το φάσμα των αναγκών της παιδείας.

Συνολικά ως δομές αλληλεγγύης, με διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες, φτιαγμένοι από διαφορετικές συγκυρίες και συχνά ακολουθώντας διαφορετικές διαδρομές, αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη ως “εργαλείο” μετασχηματισμού της κοινωνίας μέσα από διαδικασίες συμμετοχής και αυτοοργάνωσης. Ως Αλληλέγγυα Σχολεία πασχίσαμε και κατορθώσαμε να συμφωνήσουμε επάνω στο γιατί υπάρχουμε, αλλά κυρίως στο ότι είμαστε εδώ για να μείνουμε.


Χρήστος Κορολής- εκπαιδευτικός, μέλος του Συντονιστικού Αλληλέγγυων Σχολείων

Σχόλια

X