Ένα ακόμη ανορθόγραφο φυλλάδιο (βλ. φωτό) της Χρυσής Αυγής ήρθε να ταράξει τα ήσυχα εικονικά νερά του ελληνικού Διαδικτύου, που πλημμύρισε από σχετικά δημοσιεύματα, posts και tweets. Λίγες ημέρες πριν την επέτειο του Πολυτεχνείου, οι τοπικές οργανώσεις Καλαμάτας, Μεσσήνης και Κυπαρισσίας έσπευσαν να «ενημερώσουν» τους πολίτες. «Πολυτεχνείο – Zητούνται νεκροί – Ο ευρών αμοιφθήσεται», έγραφαν στο μπροστά μέρος του φυλλαδίου (το ορθογραφικό στο πρωτότυπο, βεβαίως), και στο πίσω: «Όχι στο παραμύθι του Πολυτεχνείου – Όχι στους ψεύτικους νεκρούς – ‘Η Γενιά του Πολυτεχνείου’ είναι υπεύθυνη για τη δυστυχία μας – Όλοι οι κλέφτες στη φυλακή!».

Οι γελοίοι ισχυρισμοί περί «ψεύτικων νεκρών» έχουν αντικρουστεί πάρα πολλές φορές. Άσχετα αν είναι 12, 25 ή εκατοντάδες, νεκροί υπήρξαν και οι αποδείξεις έχουν παρουσιαστεί σε εισαγγελικές έρευνες και επίσημα αρχεία, πέραν των προσωπικών μαρτυριών και δημοσιογραφικών ή άλλων ντοκουμέντων. Η Χρυσή Αυγή χρησιμοποιεί το γνωστό παρανοϊκό επιχείρημα όλων των νοσταλγών της επταετίας: εφ’ όσον δεν υπάρχουν αποδεδειγμένα νεκροί εντός του χώρου του Πολυτεχνείου, η εξέγερση δεν είχε θύματα. Όσοι δηλαδή έχασαν τη ζωή τους από σφαίρες ελεύθερων σκοπευτών ή από ανελέητο ξύλο στη Στουρνάρη ή στην Πατησίων, για παράδειγμα, δεν μετράνε. Ούτε βέβαια όσοι εξέπνευσαν αργότερα στα νοσοκομεία.

Όχι, το βασικό πρόβλημα με το φυλλάδιο δεν είναι η αμφισβήτηση των νεκρών, που αντικρούεται με έρευνα επιπέδου δημοτικού. Αυτό που είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικό είναι ο τρόπος σύνδεσης των ηρώων της εξέγερσης με το σύνολο της «γενιάς του Πολυτεχνείου». Σε αυτό το σημείο πρέπει να το αναγνωρίσουμε: από ορθογραφία οι νεοναζί μας τα πάνε χάλια, στη μελέτη των γκεμπελικών πρακτικών προπαγάνδας όμως παίρνουν άριστα. Τί μας θυμίζουν λοιπόν οι γκεμπελίσκοι με το φυλλάδιο; Απλούστατα, το ότι η «γενιά του Πολυτεχνείου» είχε ηγέτες, ή έστω εκπροσωπήθηκε από, τη Δαμανάκη (φωτό στο φυλλάδιο), τον Λαλιώτη, τον Τζουμάκα και λοιπούς «συντρόφους». Τους οποίους ανέχθηκε η κοινωνία ως σύμβολα τον καιρό της μεταπολιτευτικής «ανάπτυξης», αλλά στα χρόνια των Μνημονίων δεν θέλει να τους βλέπει ούτε ζωγραφιστούς.

Δεν είναι και καμία φοβερή ανακάλυψη: πράγματι η γενιά του ηρωικού ’73 απέτυχε. Διότι αργότερα, είτε επέτρεψε να χτιστεί το αυθαίρετο, είτε το έχτισε. Είτε πήρε τη μίζα, είτε την έδωσε. Είτε «βόλεψε» κάποιον στο Δημόσιο είτε «βολεύτηκε». Με λίγα λόγια (και απλουστευτικά), οι κάποτε επαναστάτες είτε επειδή έκλεψαν οι ίδιοι, είτε επειδή συνέχισαν να ψηφίζουν αυτούς που έκλεβαν, είναι τουλάχιστον συνυπεύθυνοι για τη σημερινή κατάσταση. Μας κληροδότησαν μία χώρα χρεοκοπημένη οικονομικά, και κυρίως ηθικά. Ουδέν γκεμπελικό, λοιπόν, αν απομονώσει κανείς αυτό το κομμάτι του φυλλαδίου («‘Η Γενιά του Πολυτεχνείου’ είναι υπεύθυνη για τη δυστυχία μας»).

Η εν λόγω φράση, όμως, κάθε άλλο παρά απομονωμένη είναι. Έρχεται να υποστηρίξει μία στάση άρνησης των γεγονότων («Όχι στο παραμύθι του Πολυτεχνείου – Όχι στους ψεύτικους νεκρούς») εξισώνοντας τους ήρωες με τα λαμόγια και τελικά υποβιβάζοντας το σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα σε δήθεν κατασκεύασμα. Αν για κάποιους από εμάς το απίστευτο άλμα λογικής είναι προφανές, για άλλους δεν είναι. Και έτσι η Χρυσή Αυγή για ακόμη μία φορά επιχειρεί να χρησιμοποιήσει την δικαιολογημένη οργή του κόσμου απέναντι στους «κλέφτες» για να νομιμοποιήσει την άρνηση της δημοκρατίας.

Δυστυχώς, έστω και μέσω της αρνητικής διαφήμισης, η καμπάνια έχει πετύχει σε μεγάλο βαθμό, αν κρίνει κανείς από τα δεκάδες σχόλια «αρνητών» του Πολυτεχνείου στα αντίστοιχα posts σε ιστοσελίδες ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης. Ξαφνικά, τα γραφικά χουντικά «σταγονίδια» έγιναν κύμα και είναι παντού.

Τί μπορεί να γίνει; Για αρχή, το αυτονόητο: ας διαχωρίσουν επιτέλους οι «προοδευτικές δυνάμεις» τον αγώνα και τα ιδανικά των εξεγερμένων από το αποτυχημένο μεταπολιτευτικό κατασκεύασμα – εκεί «πατάνε» οι φασίστες. Ας σταματήσει το Πολυτεχνείο να γίνεται «πιπίλα» του κάθε κόμματος που προσπαθεί να διασωθεί σήμερα, στο τέλος της μεταπολίτευσης. Κι έπειτα, ας ψάξουμε ειλικρινά τι μπορεί να σημαίνει η εξέγερση σήμερα – κατά προτίμηση, χωρίς τα ίδια ντοκιμαντέρ, τις ίδιες μίζερες σχολικές γιορτές και τα ίδια μπάχαλα στην πορεία.

ΥΓ. Το ορθογραφικό λάθος, για όποιον το ψάχνει ακόμα, είναι στο «αμοιφθήσεται». «Αμοιβή» το ουσιαστικό, «αμείβω» το ρήμα, εξ ου και «αμειφθήσεται» είναι το σωστό. Μα τι λέμε τώρα; Εγέρθουτου κι αφήστε τα αυτά!

Σχόλια

X