Μετά από μια δεκαετία ευημερίας και αφθονίας, οι Η.Π.Α. αλλά και η παγκόσμια οικονομία, γνωρίζουν την απόγνωση όταν εμφανίζεται η μεγάλη ύφεση, γνωστότερη με την ονομασία «μεγάλο κραχ του 1929». Θεωρείται η βαθύτερη και η πιο μακροχρόνια (μέχρι και σήμερα) οικονομική κρίση στην ιστορία του δυτικού βιομηχανικού κόσμου. Διήρκεσε περίπου δέκα χρόνια και είχε σημαντικές επιπτώσεις στην εκβιομηχανισμένη δυτική οικονομία. Στις Η.Π.Α. η μεγάλη ύφεση ξεκίνησε αμέσως μετά το μεγάλο κραχ του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης τον Οκτώβριο του 1929, που δημιούργησε πανικό στη Wall Street και ισοπέδωσε εκατομμύρια επενδυτές.

Τα επόμενα χρόνια, η κατανάλωση αγαθών αλλά και οι επενδύσεις έπεσαν κατακόρυφα, προκαλώντας απότομη πτώση της βιομηχανικής παραγωγής και δραματική αύξηση της ανεργίας λόγω της πτώχευσης πολλών εταιρειών. Το 1933 η ύφεση έφτασε στο αποκορύφωμά της, όταν περίπου 13 με 15 εκατομμύρια Αμερικανοί έμειναν χωρίς δουλειά και οι μισές τράπεζες της χώρας είχαν καταρρεύσει. Η κατάσταση παρέμεινε η ίδια μέχρι και το 1939, όταν οι Η.Π.Α. εισήλθαν στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η διεξαγωγή του πολέμου είχε ως αποτέλεσμα την ανάκαμψη της οικονομίας, αφού η βιομηχανική παραγωγή αυξήθηκε λόγω των στρατιωτικών εξοπλισμών.

depression-unemployment

Η εποχή της μεγάλης ύφεσης ήταν από τις πιο δύσκολες για την αμερικανική κοινωνία, καθώς βίωσε το αδιέξοδο της οικονομικής κρίσης. Εκατομμύρια άνεργοι, κλειστές επιχειρήσεις και αδυναμία κάλυψης βασικών αναγκών ήταν η καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων. Η δραματική αυτή περίοδος δεν θα μπορούσε να λείπει από τον αμερικανικό κινηματογράφο.

Το 3pointmagazine παρουσιάζει έξι ταινίες που τοποθετούνται στη διάρκεια της μεγάλης ύφεσης του 1929 και μας μεταφέρουν στο ζοφερό κλίμα της δύσκολης εκείνης εποχής.

Cinderella Man (2005)


Η ταινία σε σκηνοθεσία του Ron Howard αναφέρεται στην εποχή του ζενίθ της οικονομικής ύφεσης. Πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο James J. Braddock, ένας μποξέρ που αναγκάζεται να παρατήσει το μπόξινγκ λόγω τραυματισμού. Έτσι, σε μια περίοδο όπου οι Η.Π.Α. βιώνουν τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση, ο James αφήνει την επικερδή καριέρα του και γίνεται φορτοεκφορτωτής για να βγάλει τα προς το ζην. Η μοίρα όμως τα φέρνει έτσι που θα μπορέσει να επιστρέψει στο ρινγκ.

O’ Brother, Where Art Thou? (2000)

 Οι αδελφοί Coen διηγούνται την ιστορία τριών καταδίκων που δραπετεύουν από μια αλυσοδεμένη ομάδα καταναγκαστικής εργασίας την εποχή της μεγάλης ύφεσης της δεκαετίας του ’30 στην Αμερική. Το σενάριο είναι βασισμένο στην «Οδύσσεια» του Ομήρου, καθώς οι τρεις ήρωες αντιμετωπίζουν μια σειρά από περιπέτειες μέχρι να φτάσουν στο σημείο όπου θα βρουν έναν θησαυρό που θα τους λύσει όλα τα οικονομικά τους προβλήματα.

Modern Times (1936)

 Η διάσημη ταινία του Charlie Chaplin “Modern Times” κατατάσσεται στη λίστα με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών και δικαίως. Η ιστορία ενός εργάτη που δουλεύει ακατάπαυστα και γίνεται κι αυτός ένα γρανάζι της επαναλαμβανόμενης βιομηχανικής παραγωγής κάνει το γύρο του κόσμου, δείχνοντας την επιρροή του νέου οικονομικού και βιομηχανικού μοντέλου στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Τοποθετημένο το 1936, περιγράφει τις θλιβερές συνθήκες που επικρατούν στην Αμερική της μεγάλης ύφεσης κατά τη δεκαετία του ‘30.

Bonnie and Clyde (1967)

 

 Στα μέσα της μεγάλης ύφεσης, η Bonnie Parker συναντά τον Clyde Barrow, όταν ο δεύτερος προσπαθεί να κλέψει το αυτοκίνητο της μητέρας της. Η Bonnie έχοντας βαρεθεί τη δουλειά της ως σερβιτόρα, αποφασίζει να συνεργαστεί μαζί του, ζώντας ταυτόχρονα τον έρωτά του αλλά και διαπράττοντας εγκλήματα για να επιβιώσουν. Οι περιπέτειές τους δίνουν έναν άλλο τόνο στην Αμερική της δεκαετίας του ’30 και εγκαινιάζουν μια καινούρια εποχή στη βιομηχανία του Hollywood, κάνοντας τη βία και το έγκλημα μέρος της κινηματογραφικής αφήγησης. Το σενάριο βασίζεται σε αληθινά πρόσωπα που έδρασαν σαν συμμορία στα χρόνια της μεγάλης ύφεσης.

 The Purple Rose of Cairo (1985)

 Ο Woody Allen τοποθετεί την πλοκή αυτού του έργου του την εποχή που ακολούθησε το μεγάλο χρηματιστηριακό κράχ του 1929 στις Η.Π.Α. Μια σερβιτόρα, η Σεσίλια, προσπαθεί να ξεφύγει από την βαρετή καθημερινότητα του εστιατορίου που δουλεύει, αλλά και από τον αποτυχημένο γάμο της. Έτσι, βρίσκει παρηγοριά στις όμορφες ιστορίες της μεγάλης οθόνης ώσπου να συναντήσει έναν από τους ήρωες μιας ταινίας και να ζήσει έναν έρωτα με φόντο την σκληρή και άχαρη ζωή της στην Αμερική της μεγάλης ύφεσης.

The Grapes of Wrath (1940)

Η ταινία είναι βασισμένη στο βραβευμένο βιβλίο του John Steinbeck The Grapes of Wrath (Τα σταφύλια της οργής), που εξιστορεί την προσπάθεια μιας αγροτικής οικογένειας της Αμερικής να επιβιώσει εν μέσω της οικονομικής ύφεσης. Τη δεκαετία του ’30 η οικογένεια Joad αναγκάζεται να εγκαταλείψει την Οκλαχόμα, αφού έχει χάσει τη φάρμα της και προσπαθεί να βρει καταφύγιο στην Καλιφόρνια, αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον. Ο John Ford σκηνοθέτησε μία από πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες της εποχής εκείνης, η οποία κυκλοφόρησε το 1940, λίγο μετά την ανάκαμψη της αμερικανικής οικονομίας.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

Σχόλια

Αρθρογράφος

Μελίνα Βελιμέζη

Γεννήθηκε στην Αθήνα, όπως αναγράφεται στην ταυτότητα της, μεγάλωσε όμως σε δύο πόλεις, σε πολύ μικρή ηλικία στη Λαμία-και τα καλοκαίρια στο χωριό-και ύστερα μόνιμη κάτοικος Αθήνας. Όταν τέλειωσε το σχολείο και δήλωνε τη σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, έβλεπε όπως τα περισσότερα παιδιά πιο ρομαντικά την ιδέα της δημοσιογραφίας. Αργότερα, δουλεύοντας συνειδητοποίησε ότι η δουλειά είναι πάντα δουλειά και για ένα τόνο διαφέρει από τη δουλεία. Πέρασε από διάφορα διαδικτυακά μέσα μέχρι να καταλήξει να την κερδίσει η διεθνής επικαιρότητα και το ραδιόφωνο. Στην ομάδα του 3point όμως και την αυτοδιαχείριση βρήκε αυτό που έλειπε από την δημοσιογραφική της καθημερινότητα, το πάθος για κάτι συλλογικό, γράφοντας ελεύθερα χωρίς αφεντικά πάνω από το κεφάλι της για όσα αλλού δεν θα μπορούσε να εκφράσει.

Σχετικά Άρθρα

X