Η δολοφονία του κουήρ ακτιβιστή και περφόρμερ Ζακ Κωστόπουλου έδωσε την ευκαιρία για άλλη μια φορά να διαπιστώσουμε το επίπεδο παραπληροφόρησης από τα ελληνικά ΜΜΕ και να επιβεβαιώσουμε ξανά τον ρόλο τους στον εκφασισμό του δημόσιου λόγου. Δεν είναι μόνο τα γνωστά για τον ιδεολογικό τους προσανατολισμό αλλά και mainstream μέσα, όπως ο γνωστός ραδιοτηλεοπτικός σταθμός ΣΚΑΪ, που βιάστηκαν να παρουσιάσουν ως γεγονότα, μη επιβεβαιωμένες πληροφορίες και να πυροδοτήσουν αισθήματα ανασφάλειας και συντηρητικά αντανακλαστικά.

Η lifestyle τηλεπαρουσιάστρια Τατιάνα Στεφανίδου, της οποίας η εκπομπή ξεκινάει σήμερα Δευτέρα για δεύτερη σαιζόν στον ΣΚΑΪ, προανήγγειλε την εκπομπή με ένα γκάλοπ στα social media, στο οποίο ρωτάει αν οι followers της εκπομπής συμφωνούν με την αντίδραση του κοσμηματοπώλη. Το γκάλοπ, το οποίο μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε αποσύρθηκε, συνοδευόταν από το βίντεο και την αναπαραγωγή της είδησης. Η δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου παρουσιάστηκε σαν ατύχημα. Η παρουσίαση της είδησης συνοψίζεται ως εξής: «πέθανε προσπαθώντας να διαφύγει από την τζαμαρία ενός καταστήματος, αφού είχε αποπειραθεί να διαπράξει ένοπλη ληστεία». Το βίαιο βίντεο του ξυλοδαρμού του, που συνόδευε τα άρθρα, δεν επιβεβαιώνει το σκοπό για τον οποίο μπήκε στο κατάστημα, ενώ δείχνει έναν αδύναμο, άοπλο άνθρωπο να προσπαθεί να διαφύγει από το κοσμηματοπωλείο, τη στιγμή που ο ιδιοκτήτης, μαζί με κάποιον άλλον, άγνωστο άνδρα τον κλωτσούν μέχρι θανάτου.

Στο βωμό της ασφάλειας, τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και η ανθρώπινη υπόσταση χάνουν την αξία τους. Την τελευταία δεκαετία, η κρίση αποτέλεσε εύφορο πεδίο για να καλλιεργηθούν τέτοιες αντιλήψεις. Έτσι, όλο και συχνότερα τίθενται υπό συζήτηση αξίες, που υπό άλλες συνθήκες είναι αδιαπραγμάτευτες. Ακούμε συχνά να επανέρχεται το ερώτημα για τη θανατική ποινή, αμφισβητείται η αξία της ανθρώπινης ζωής, το διαπιστώνουμε συχνά σε συζητήσεις για τα δικαιώματα των μεταναστών και των προσφύγων, αμφισβητείται το δικαίωμα σε μια δίκαιη δίκη. Ο εκφασισμός περνάει από όλα τα επίπεδα της δημόσιας ζωής.

Όπως αρκετά ΜΜΕ, έτσι και το γκάλοπ της εκπομπής «Μαζί σου», της Τατιάνας Στεφανίδου, μιλούσε για το δικαίωμα του ιδιοκτήτη να προστατέψει την περιουσία του από έναν τοξικοεξαρτημένο, οροθετικό, ομοφυλόφιλο. Η κάλυψη του θέματος θα είχε μείνει εκεί, αν δεν αποκαλύπτονταν ότι πρόκειται για έναν σπουδαίο, θαρραλέο άνθρωπο, με πολιτικό λόγο Έναν άνθρωπο που μιλούσε ανοιχτά για όλα αυτά, που σοκάρουν τους «καθώς πρέπει» οικογενειάρχες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που μια lifestyle εκπομπή, μέσα από την θεματολογία της, προσπαθεί να κανονικοποιήσει τον εκφασισμό του δημόσιου λόγου. Βασικό χαρακτηριστικό είναι η υστερική φοβία για όποια κοινωνική ομάδα γίνεται αντιληπτή ως εισβολέας ή ως παρείσακτη στην ευνομούμενη κοινωνία. Για να προστατευτούν από τους παρείσακτους οι οικογενειάρχες, βιοπαλαιστές χρειάζονται ένα αυταρχικό, «σκληρό» κράτος. Με ένα απλό scroll στο προφίλ της εκπομπής στο twitter, μπορεί κανείς να βρει και άλλα γκάλοπ με θεματολογία που αφορά ιθαγένεια σε αλλοδαπούς που έχουν καταδικαστεί, το νόμο Παρασκευόπουλου, το όνομα της Μακεδονίας κ.α.. Όλα αυτά ανάμεσα σε κληρώσεις με έπαθλο ένα αυτοκίνητο, προσφορές και φωτογραφίες από το πλατό. Μπορεί μάλιστα η τελευταία ανάρτηση να μιλάει για «ένα ελπιδοφόρο μήνυμα κατά της αυτοδικίας», σε μια ανάρτηση του περασμένου Μαρτίου όμως, 95% συμφωνεί ότι ο 88χρονος που πυροβόλησε το ληστή μέσα στο σπίτι του είναι δικαιολογημένος για αυτή την πράξη.

Η τηλεόραση διψάει για ανθρώπινο αίμα. Τις τελευταίες μέρες γίναμε όλες και όλοι δέκτες της θεαματοποίησης του θανάτου ενός ανθρώπου, της εύκολης αναπαραγωγής πληροφορίας στο κυνήγι της είδησης, της καλλιέργειας του πανικού, μπροστά στην αξία της συμμόρφωσης σε μια υφιστάμενη τάξη πραγμάτων. Ο Ζακ Κωστόπουλος, με τον τραγικό του θάνατο, όπως και με τη ζωή του, επεσήμανε εμφατικά την υποκρισία μιας ολόκληρης κοινωνίας και την ανάγκη για την τήρηση κανόνων δεοντολογίας στα ΜΜΕ. Μπορεί το lifestyle ντύνει το τέρας με φανταχτερά ρούχα, μακιγιάζ και φώτα αλλά κάτω από αυτά παραμένει το ίδιο τρομακτικός, άσχημος, επικίνδυνος, ο φασισμός.

Δεν διατίθεται αυτόματο εναλλακτικό κείμενο.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο, κείμενο

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

Σχόλια

Αρθρογράφος

Μαρινίκη Κολιαράκη

Σπούδασε στη Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ και είναι Υποψήφια Διδάκτορας Βιοιατρικής Τεχνολογίας στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών. Στο πλαίσιο του διδακτορικού της ασχολείται με την κίνηση του βλέμματος. Παράλληλα δραστηριοποιείται στο χώρο της αλληλεγγύης ιδιαίτερα στο πεδίο της παιδείας, συμμετέχοντας σε σχολεία αλληλεγγύης, ως καθηγήτρια φυσικής. Της αρέσει, όταν βρίσκει χρόνο, να γράφει επηρεασμένη από τα ερεθίσματα που δίνουν οι άνθρωποι της πόλης, οι ομάδες της γειτονιάς, οι πολύχρωμες ομάδες που χωράνε πολλές διαφορετικότητες και όσα συμβαίνουν στο πολιτικό τοπίο.

Σχετικά Άρθρα

X