Tην ώρα που οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας παρουσιάζουν τα καινούργια μοντέλα τους, μια πόλη της Γαλλίας εγκαινιάζει τους αυτόματους πωλητές διηγήματος.

Μια πολιτιστική καινοτομία δοκιμάζει ο δήμος της Γκρενόμπλ, της γαλλικής πόλης των εκατό εξήντα χιλιάδων κατοίκων που βρίσκεται στις Άλπεις.

Ένα μαύρο και πορτοκαλί κυλινδρικό κουτί “φτύνει” δωρεάν διηγήματα. Πατώντας ένα από τα τρία αριθμημένα κουμπιά (ένα, τρία, πέντε), ο κάτοικος ή ο επισκέπτης της πόλης θα επιλέξει σε πόσα λεπτά θέλει να διαβάσει την ιστορία. Το χαρτί που είναι τυπωμένες οι ιστορίες μοιάζει σαν απόδειξη σούπερ μάρκετ, λίγο μεγαλύτερη.

Όλα ξεκίνησαν ένα απόγευμα, όταν ένας από τους ιδρυτές του μικρού εκδοτικού οίκου Short Edition, κάνοντας ένα διάλειμμα για σνακ, δήλωσε ότι τα αυτόματα μηχανήματα θα πρέπει να πωλούν σύντομες ιστορίες αντί για αναψυκτικά και γλυκά.

Οι αυτόματοι πωλητές διηγήματος έκαναν το ντεμπούτο τους τον Οκτώβριο και είχαν μεγάλη απήχηση.

Το Δημοτικό Συμβούλιο της Γκρενόμπλ αποφάσισε να χρηματοδοτήσει το πρωτότυπο σχέδιο φιλαναγνωσίας. Οκτώ “διανομείς διηγήματος” νοικιάστηκαν από τη Short Edition και τοποθετήθηκαν στα πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Για τον δήμαρχο της πόλης, μέλος των Οικολόγων Πράσινων Ερίκ Πιολέ, οι αυτόματοι πωλητές ήταν το μέσον για να προσφέρει δωρεάν πολιτισμό στους κατοίκους.

“Ο γραπτός λόγος δεν είναι νεκρός” υποστηρίζουν οι ιδρυτές του μικρού εκδοτικού οίκου Short Edition, οι οποίοι αρχικά πρόσφεραν μια δωρεάν πλατφόρμα δημοσίευσης για ερασιτέχνες συγγραφείς. Από το 2011, η Short Edition έχει δημοσιεύσει σχεδόν δέκα χιλιάδες ιστορίες, με ρυθμό εκατό την ημέρα. Μια βάση χρηστών, της τάξης των εκατό σαράντα χιλιάδων, ψηφίζει τις καλύτερες ιστορίες, κάποιες από τις οποίες γίνονται e-books, audio books, ή τυπωμένα βιβλία σε συνεργασία με εκδοτικούς οίκους όπως ο Orange.

Όσα ιδρύματα, δήμοι, σχολεία και εταιρείες επιθυμούν να νοικιάσουν τους αυτόματους πωλητές θα πρέπει να πληρώσουν 500 ευρώ τον μήνα. Οι συγγραφείς των ιστοριών αμείβονται με το δέκα τοις εκατό του μισθώματος ενοικίασης.

Η φαντασία και ο γραπτός λόγος έχουν επιστρέψει στους δημόσιους χώρους, υποστηρίζουν αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι και συγγραφείς. Ήδη στο γραφείο Τουρισμού της Γκρενόμπλ, όπου φιλοξενείται ένας από τους αυτόματους πωλητές διηγήματος, κάποιοι πολίτες έρχονται δύο φορές την εβδομάδα μόνο και μόνο για να τυπώσουν μια ιστορία.

“Ο ‘αυτόματος διανομέας ιστοριών’ ίσως απαντά σε μια ανάγκη μας για στιγμές ονειροπόλησης μέσα στο οργανωμένο αστικό τοπίο” λέει η πολεοδόμος Μπεατρίς Λανγκλουά.

Πολλοί κάτοικοι υποστηρίζουν ότι οι αυτόματες μηχανές πώλησης ιστοριών με την έντυπη μορφή τους, είναι ένα διάλειμμα από τις πανταχού παρούσες οθόνες των κινητών τους.

Της Κωστούλας Τωμαδάκη για την Αυγή.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]