Οι εικόνες:

Πριν μερικές μέρες επισκέφθηκα το ΙΚΕΑ. Για πρώτη φορά. Είχα χαζέψει τους καταλόγους του. Είχα ενθουσιαστεί με κάποιες έξυπνες ιδέες για το σπίτι. Είχα μάθει για τα εύσχημα κουτιά των προϊόντων τους που συμβάλουν στο χαμηλό κόστος. Ποτέ όμως δεν είχα βρεθεί μέσα στο ΙΚΕΑ.

 

Ξεκίνησα με έναν καφέ στο εστιατόριο. Η πρώτη μου διαπίστωση είναι πως για να πάρεις καφέ, χρειάζεσαι εκπαίδευση. Γιατί πώς αλλιώς να ξέρεις ότι στο χάρτινο κύπελλο δεν μπαίνει νερό, αλλά αναψυκτικό. Η μεγάλη μου περηφάνια όμως ήταν όταν, ενώ με είχαν διαβεβαιώσει πως δεν έχουν capuccino freddo, εγώ κατάφερα να φτιάξω στο coffe bar μόνος μου. Προφανώς, τα έπιπλα δεν είναι τα μόνα πράγματα που μπαίνουν σε κουτάκια στο IKEA.

 

Τελειώνει ο καφές, αρχίζει η περιπλάνηση. Καινοτομία εδώ, αφαίρεση στο design εκεί, νέα ζωή για τη νοικοκυρά παραπέρα. Κάθε πραγματάκι είχε και το όνομά του. Το αγαπημένο μου ήταν το VITSIO, ή κάπως έτσι, ένα τραπεζάκι για laptop. Κάποιο λογοπαίγνιο Σουηδέ εταίρε;

 

ikea1

 

Κάθε πραγματάκι σχεδιασμένο για να πωληθεί είχε όνομα. Δεν ήταν απλά ένα τραπέζι. Δεν ήταν απλά ένας χρονομετρητής. Δεν ήταν απλά ένα κλιπ για σακούλα τσιπς. Ήταν το Vejmon, το Ordning, τα Bevara.

 

Λίγο μετά βρέθηκα έκθεση καθιστικών. Σε μία έκθεση που κάτι με έκανε να νιώθω άβολα. Καναπέδες, τηλεοράσεις και βιβλιοθήκες.  Και στις βιβλιοθήκες, βιβλία. Πολλά βιβλία.  Αντίτυπα του ίδιου τίτλου, σε συνεχόμενες θέσεις. Γέμιζαν τον άδειο χώρο των ραφιών. Βιβλία που δεν επρόκειτο να πωληθούν· βιβλία ανώνυμα, ως μάζα.  Πλησίασα να τα δω και να τα ανοίξω, με κάποια ενοχή, σχεδόν κρυφά. Όλα τα βιβλία ήταν στα σουηδικά.

 

ikea2
Οι σκέψεις:

 

Καθώς συνέχιζα να ξεφυλλίζω μερικούς τίτλους, άρχιζα να ψηλαφώ τι με έκανε να νιώθω άβολα. Τα βιβλία ήταν στα σουηδικά. Τo ΙΚΕΑ είναι σουηδικό. Τα βιβλία ήρθαν ως διακοσμητικό στοιχείο για την έκθεση. Σε μία γλώσσα που ούτε ένας στους εκατό πελάτες δεν ξέρει. Βιβλία που γράφτηκαν για να διαβαστούν, δεν έχουν δουλειά να διαβαστούν. Υπάλληλοι και αυτά, είναι εκεί για μία συγκεκριμένη δουλειά. Για να γεμίζουν κενά. Η απόλυτη αδιαφορία για το περιεχόμενο.

 

ikea3

 

Δεν έχει σημασία αν και τι γράφουν μέσα. Δεν με ενοχλεί τόσο που είναι κομμάτι ενός καθιστικού επίδειξης, ώστε ο καταναλωτής να πάρει διακοσμητικές ιδέες. Είναι η κραυγαλέα ανισορροπία μεταξύ του φαίνεσθαι, για το οποίο βρίσκονται εκεί, και του περιέχειν.

 

Μοιάζει χυδαίο για βιβλία και δεν μπορώ να μην σκεφτώ τις αναλογίες με τους ανθρώπους. Πόσοι άνθρωποι δεν είναι σε μία δουλειά για ένα συγκεκριμένο πράγμα; Κάποιοι για να φαίνονται, κάποιοι για να κάνουν κάτι επαναλαμβανόμενο και τετριμμένο, κάποιοι για να κάνουν κάτι περίτεχνο έστω, που δεν τους ευχαριστεί όμως. Άνθρωποι που μπορούν να είναι δημιουργικοί και που έχουν πολλά περισσότερα να δώσουν, με άλλα όνειρα και άλλους στόχους. Είναι σύμπτωμα της εποχής να λέμε “Εσύ ΕΧΕΙΣ δουλειά, μη μιλάς.” Είναι το αποτέλεσμα της τρομοκρατίας της ανεργίας.

Γιατί να μη μιλάς; Με υψηλή ανεργία και τον εταιρικό καπιταλισμό να ισχυροποιείται συνέχεια, αυτή η απάντηση δίνεται. “Εσύ γιατί μιλάς;” Γιατί να μη μιλήσεις όμως;

 

 

ikea4
Μπορεί να έχεις δουλειά. Έχεις όμως ζωή; Γιατί να νιώθεις ότι αν σε πετάξει ο ένας εργοδότης, θα πρέπει να σε μαζέψει ο άλλος; Βγάζουμε λεφτά για να καλύψουμε ποια ζωή τελικά; Ποιου;

 

Όσο δύσκολες και αν είναι οι εποχές, όσο ανάγκη και αν έχουμε μία δουλειά, τη ζωή μας δεν τη ζει κανείς άλλος, παρά εμείς. Στο χέρι μας είναι να την διεκδικούμε, από κάθε θέση, και να την πηγαίνουμε εκεί που θέλουμε. Γιατί το βιβλίο από το ράφι του ΙΚΕΑ μπορεί να το απαγάγεις λαθραία και να το ελευθερώσεις. Εσένα όμως, από τη ρουτίνα σου, ποιος θα σε απαγάγει;

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

Ο Αλέξανδρος είναι Ιστορικός της Τεχνολογίας, υποψήφιος διδάκτορας και ερευνητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει ασκηθεί σε κρατικούς νομοθετικούς και γνωμοδοτικούς θεσμούς, ενώ ασχολείται ενεργά με προγράμματα μη-τυπικής εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την πρόσφατη Ιστορία της Αγροτικής Πολιτικής στην Ελλάδα, τις Τεχνολογικές Μεταβάσεις στον Αγροδιατροφικό τομέα, τα τεχνο-επιστημονικά δίκτυα ειδημοσύνης και γενικότερα την αλληλεπίδραση του τεχνολογικού και του κοινωνικού. Στον ελεύθερο χρόνο του κυνηγάει εικόνες από πόλεις της Ευρώπης, απλώνει τα βήματά του σε νέους προορισμούς και χώνεται σε δίσκους και αρχεία, ψάχνοντας καλή μουσική.

Related Posts