Πριν από περίπου δέκα μέρες έγινε γνωστή η είδηση του θανάτου της Μαριάνε Ιλέν, από λευχαιμία. H Μαριάνε Ιλέν είχε γεννηθεί στη Νορβηγία το 1935 και υπήρξε σύντροφος του Λέοναρντ Κοέν για το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 1960.

Οι δυο τους γνωρίστηκαν στην Ύδρα, το 1960. Η Μαριάνε βρισκόταν εκεί από το 1958, με τον τότε σύζυγό της, τον Νορβηγό συγγραφέα Άξελ Γιένσεν, και τον νεογέννητο γιο τους (επίσης Άξελ). Η Μαριάνε κι ο καναδός ποιητής (μετέπειτα φημισμένος τραγουδιστής και τραγουδοποιός, αλλά ως τότε γνωστός μόνο για τη συγγραφική του δραστηριότητα) έγιναν σταδιακά ζευγάρι, ενώ ο γάμος της νεαρής Νορβηγίδας έφτανε στο τέλος του κι έμειναν μαζί ως τα τέλη περίπου της δεκαετίας. Φωτογραφίες από την εποχή δείχνουν μια γυναίκα σπάνιας ομορφιάς και κομψότητας. Η Μαριάνε υπήρξε, μεταξύ άλλων, η έμπνευση για τα τραγούδια “So Long, Marianne” και “Bird On The Wire”. Το πρώτο περιλαμβάνεται στο ντεμπούτο του Κοέν ως τραγουδιστή, “Songs of Leonard Cohen” (1967). To δεύτερο, στο “Songs From A Room” (1969), το οπισθόφυλλο του οποίου κοσμεί η φωτογραφία της Μαριάνε, από το σπίτι που μοιράζονταν οι δυο τους (μαζί με το γιο της) στο φημισμένο νησί του Αργοσαρωνικού. Της αφιέρωσε και την τρίτη του ποιητική συλλογή. Οι περιγραφές και των δύο, σε διάφορες μετέπειτα συνεντεύξεις, από την κοινή τους ζωή στην Ύδρα αποπνέουν μια ατμόσφαιρα ειδυλλιακής απλότητας και τρυφερότητας.

Η Μαριάνε επέστρεψε στη Νορβηγία το 1973. Προσωπικά, δεν μπόρεσα να εντοπίσω πολλές πληροφορίες στο διαδίκτυο, σχετικά με τη Μαριάνε Ιλέν από εκείνη τη χρονιά έως τη στιγμή που απεβίωσε.

Μαζί με την είδηση του θανάτου της, έγινε γνωστό πως, λίγο πριν το μοιραίο γεγονός, ο στενός της φίλος, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ Jan Christian Mollestad φρόντισε να έρθει σε επαφή με τον Cohen και να τον ενημερώσει σχετικά με την επικείμενη απώλεια (οι τρεις τους γνωρίζονταν από την Ύδρα, τη δεκαετία του 1960). Η αντίδραση -μέσα σε δύο ώρες- του αλλοτινού της συντρόφου ήταν να απευθύνει στην Μαριάνε μια σύντομη, απλή και συνάμα λυρική επιστολή. Σε συνέντευξή του στο καναδικό ραδιόφωνο, ο Μόλεσταντ ανέφερε πως η επιστολή είχε περίπου ως εξής:

“Λοιπόν, Μαριάνε, έχουμε φτάσει πια σ’ αυτή την εποχή που είμαστε τόσο μεγάλοι σε ηλικία και τα σώματά μας καταρρέουν και νομίζω πως θα σε ακολουθήσω πολύ σύντομα. Να ξέρεις πως είμαι πια τόσο κοντά σου, που, αν απλώσεις το χέρι σου, νομίζω πως θα αγγίξεις το δικό μου.

Και ξέρεις πως πάντα σ’ αγαπούσα για την ομορφιά και τη σοφία σου, αλλά δεν χρειάζεται να πω οτιδήποτε άλλο σχετικό, αφού τα ξέρεις πολύ καλά όλα αυτά. Αλλά τώρα, θέλω μόνο να σου ευχηθώ να έχεις ένα πολύ καλό ταξίδι.

Αντίο, παλιά μου φίλη. Ατέλειωτη αγάπη. Θα σε δω πιο κάτω, σε τούτον το δρόμο.”

Ο Mollestad ήταν αυτός που διάβασε την επιστολή στη Μαριάνε και αναφέρει πως στο σημείο που γράφει “αν απλώσεις το χέρι σου…” η 81χρονη γυναίκα όντως άπλωσε το χέρι της. Δύο μέρες αργότερα, έχασε τις αισθήσεις της και τελικά έφυγε από τη ζωή. O Mollestad έγραψε κι αυτός με τη σειρά του στον καναδό τραγουδοποιό, αναφέροντάς του πως στις τελευταίες ώρες της Μαριάνε, της τραγουδούσε ψιθυριστά το Bird On A Wire, τραγούδι με το οποίο η ίδια ταυτιζόταν περισσότερο.

 

Περισσότερα:
– Υλικό γυρισμένο από τον Jan Christian Mollestad, όπου εμφανίζονται ο Adam Cohen (να τραγουδά το “So Long Marianne”), η Judy Collins, αλλά και η ίδια η Marianne:
cohen.1g.fi/kuvat/Marianne+80+years+(2015)

– Κριτική για το βιβλίο που πραγματεύεται την ερωτική ιστορία των δύο. Είναι γραμμένο από την Kari Hesthamar και έχει κυκλοφορήσει και στα ελληνικά:
www.efsyn.gr/arthro/oi-erotes-tis-ydras-itan-katadikasmenoi

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

Γεννήθηκε στο Χολαργό το 1980 και σπούδασε Επικοινωνία και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, με μεταπτυχιακές σπουδές στη μουσικολογία, στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Είναι υποψήφιος διδάκτορας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Τον Απρίλιο του 2013 εξέδωσε το πρώτο του μυθιστόρημα, με τίτλο «Ελληνική Ασφυξία» (Εκδόσεις των Συναδέλφων), υπό το ψευδώνυμο Ηλίας Νίσαρης. Κείμενά του, είτε με το πραγματικό του όνομα είτε με το ψευδώνυμο, έχουν δημοσιευτεί επίσης σε διάφορα περιοδικά του ηλεκτρονικού και έντυπου Τύπου (3pointmagazine.gr, να ένα μήλο, Metropolis Free Press, Fractal Press, thecricket.gr, mixtape.gr, bibliotheque.gr, To Παράθυρο, Ποιητική, HUMBA! κ.ά.) Διατηρεί το blog www.eliasnisaris.blogspot.gr , ενώ κάθε Δευτέρα, από τις 12 έως τις δύο το μεσημέρι, παρουσιάζει την εκπομπή Wax Trash στον ιντερνετικό σταθμό www.indiegroundradio.com. Το βιβλίο του με τίτλο “Το Ορφανό Αριστούργημα”, υπό το πραγματικό του όνομα, κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Εύμαρος.

Related Posts