Όλοι κάποια στιγμή θα έχουμε συναντήσει το κοριτσάκι με την μαύρη αφάνα από την Αργεντινή να αναρωτιέται για πράγματα που συμβαίνουν στον πλανήτη μας.

Η γνωστή μας Μαφάλντα είναι ένας χαρακτήρας κόμικ που δημιουργήθηκε πολλά χρόνια πριν, αλλά η διαχρονικότητα των αποριών της εξακολουθεί να την κάνουν επίκαιρη και γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο και όχι μόνο στη Λατινική Αμερική, όπου γεννήθηκε.

Ο Quino (το πραγματικό του όνομα είναι Joaquín Salvador Lavado), ο «μπαμπάς» της Μαφάλντα, δημιούργησε τη μικρή ηρωίδα σχεδόν τυχαία το 1963, όταν του ζητήθηκε να φτιάξει μια σειρά σχεδίων για μια διαφημιστική καμπάνια μιας εταιρίας.  Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος: «στην πραγματικότητα η Μαφάλντα ήταν μια ιστορία για την προώθηση μια καινούριας σειράς ηλεκτρονικών ειδών με το όνομα Mansfield. Το πρακτορείο Agnes Publicidad ανέθεσε αρχικά την καμπάνια στον Miguel Brascó, αλλά λόγω πολλών υποχρεώσεων, το ανέθεσε σε μένα.

Ωστόσο η εταιρία ποτέ δεν δημοσίευσε τη συγκεκριμένη διαφημιστική καμπάνια κι έτσι τα σχέδια της Μαφάλντα έμειναν στο συρτάρι». Βέβαια έμειναν στο συρτάρι μόνο για έναν χρόνο, αφού το 1964 δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά σε ένα ένθετο του περιοδικού  “Leoplán” και τα επόμενα 2 χρόνια περιπλανήθηκε σε εφημερίδες όπως η “Primera Plana” (στις 29 Σεπτεμβρίου η πρώτη έκδοση) και η “El Mundo”, μέχρι το 1966, τη χρονιά δηλαδή, που εκδίδεται το πρώτο βιβλίο με τη μικρή ηρωίδα.

Όσον αφορά στο εξωτικό όνομά της, το πήρε από την κινηματογραφική έκδοση του μυθιστορήματος “Dar la cara”, του David Viñas, όπου σε μια σκηνή εμφανίζεται ένα κοριτσάκι με αυτό το όνομα, το οποίο φάνηκε χαρούμενο στον Quino κι έτσι βάφτισε την μικρή ηρωίδα του.

Οι επαναστατικές ιδέες της Μαφάλντα, παρά τα 5 της χρόνια και οι εύλογες απορίες της για την αργεντίνικη και όχι μόνο κοινωνία, ήταν που έκαναν την μικρή ηρωίδα τόσο αγαπητή σε ολόκληρο τον κόσμο. Η πολιτικοποιημένη Μαφάλντα δεν δίστασε να εκφράσει την άποψή της για σημαντικά κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα της εποχής της όπως τον πόλεμο στο Βιετνάμ, τη δολοφονία του Κένεντυ, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την καταστολή, τον Τρίτο Κόσμο, τον φεμινισμό και τη θρησκεία.

Ποτέ δεν έπαψε να σχολιάζει τα κοινωνικοπολιτικά γεγονότα  ενώ πάντα ενδιαφερόταν για τον άνθρωπο, την παγκόσμια ειρήνη και παρά την απαισιοδοξία της επαναστατούσε για όσα στραβά συμβαίνουν γύρω της . Η ίδια δεν μπορούσε ποτέ να καταλάβει τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονταν οι «μεγάλοι» και γι’ αυτό δεν ήθελε να γίνει σαν αυτούς.

mafalda2

 Τον Ιούνιο του 1973 ο Quino σχεδίασε την τελευταία ιστορία της Μαφάλντα, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Siete Días. Η απόφαση αυτή του Quino δεν εμπόδισε τη Μαφάλντα να ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο και να γνωρίσει κι άλλες επιτυχίες. Το 1977 η μικρή Αργεντίνα, μετά από αίτημα της UNICEF, πρωταγωνιστεί στην παγκόσμια καμπάνια για τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού. Παρά τις αρχικές αντιρρήσεις του δημιουργού της, το 1972 ο Daniel Mallo δημιουργεί μια σειρά από καρτούν βασισμένα στις ιστορίες της Μαφάλντα. Το 1981 με βάση αυτές τις ιστορίες για την τηλεόραση, δημιουργείται και ταινία.*

Μετά από 10 χρόνια, στις 17 Απριλίου του 1987, μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα εναντίον της κυβέρνησης Alfonsín, ο Quino ξανασχεδιάζει τη Μαφάλντα, αυτή τη φορά να λέει: “¡Sí a la democracia! ¡Sí a la justicia! ¡Sí a la libertad! ¡Sí a la vida!” που σημαίνει « Ναι στη δημοκρατία! Ναι στην δικαιοσύνη! Ναι στην ελευθερία! Ναι στη ζωή!».

mafalda3

Παρά τα 50 χρόνια που έχουν περάσει από την εποχή της δημιουργίας της, η Μαφάλντα παραμένει επίκαιρη καταφέρνοντας να βάλει πολιτικές αιχμές και παρά τα 5 της να δείχνει ωριμότερη και πιο πολιτικοποιημένη κι από τους ίδιους της τους γονείς. Ο Quino κατάφερε μέσα από την παιδική αθωότητα και την σπιρτάδα της Μαφάλντα να προβληματίσει τους αναγνώστες της για τις συνθήκες που επικρατούσαν την εποχή του 1960-70  τόσο στην Αργεντινή και γενικότερα στην Λατινική Αμερική, όσο και σε ολόκληρο τον πλανήτη. Μέχρι στιγμής, τα βιβλία της έχουν μεταφραστεί σε πάρα πολλές γλώσσες και συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να «πουλάνε». Όσα χρόνια και να περάσουν, η μικρή ηρωίδα θα συνεχίζει να μας γοητεύει με την εξυπνάδα της και την αγωνία της για έναν κόσμο διαφορετικό, χωρίς διακρίσεις και ανισότητες…

 

*όσοι από εσάς έχετε και γνώσεις ισπανικών μπορείτε να δείτε ολόκληρη την ταινία εδώ:

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

Σχόλια

Αρθρογράφος

Μελίνα Βελιμέζη

Γεννήθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε όμως σε δύο πόλεις, σε πολύ μικρή ηλικία στη Λαμία-και τα καλοκαίρια στο χωριό-και ύστερα μόνιμος κάτοικος Αθήνας. Όταν τέλειωσε το σχολείο και δήλωνε τη σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, έβλεπε όπως τα περισσότερα παιδιά πιο ρομαντικά την ιδέα της δημοσιογραφίας. Αργότερα, δουλεύοντας, συνειδητοποίησε ότι η δουλειά είναι πάντα δουλειά και για ένα τόνο διαφέρει από τη δουλεία. Πέρασε από διάφορα διαδικτυακά μέσα μέχρι να καταλήξει να την κερδίσει η διεθνής επικαιρότητα και το ραδιόφωνο. Στην ομάδα του 3point όμως και την αυτοδιαχείριση βρήκε αυτό που έλειπε από την δημοσιογραφική της καθημερινότητα, το πάθος για κάτι συλλογικό, γράφοντας ελεύθερα χωρίς αφεντικά πάνω από το κεφάλι της για όσα αλλού δεν θα μπορούσε να εκφράσει.

Σχετικά Άρθρα

X