Πριν από λίγους μήνες, ο Μαρουάν Φελαϊνί της Έβερτον, ένας εκ των καλύτερων παικτών στην Πρέμιερ Λιγκ την χρονιά που πέρασε, έλεγε στους δημοσιογράφους της χώρας του ότι όλοι τον ρωτούν για το Βέλγιο. Ο λόγος δεν ήταν άλλος από το κύμα ποδοσφαιριστών που τα τελευταία χρόνια εξάγει η χώρα…

Ο Νασέρ Τσαντλί είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα ποδοσφαιριστή από τη χώρα που κάνει το βήμα για την Αγγλία. Τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί το μέτρημα σε όλη την Ευρώπη από εξαιρετικά ταλαντούχους Βέλγους. Σε συνομιλία με τον ανταποκριτή του BBC και insider του βελγικού ποδοσφαίρου για το που οφείλεται η τρομερή αυτή φουρνιά παικτών τα τελευταία χρόνια, η απάντηση που πήρα δεν ήταν ξεκάθαρη. Στην ουσία, δεν υπάρχει απάντηση. Δεν είναι όπως, παραδείγματος χάριν, στην Ισπανία, όπου η γενιά πρωταθλητών της Φούρια Ρόχα βγήκε από τη Μασία, την περίφημη ακαδημία της Βαρκελώνης συν τις προσθήκες από τις άλλες μεγάλες ομάδες. Στο Βέλγιο, το ταλέντο ξεχειλίζει, αλλά συνήθως δουλεύεται εκτός χώρας. Η Άντερλεχτ με την Σταντάρ Λιέγης έχουν τις πιο οργανωμένες ακαδημίες.

Ο Κομπανί και ο Λουκάκου είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα της πρώτης και ο Βίτσελ με τον Φελαϊνί της δεύτερης, αν και ο μέσος της Έβερτον είχε περιπλανηθεί και σε άλλα τμήματα υποδομής πριν καταλήξει στη Λιέγη. Η Γκενκ από την πλευρά της έχει βγάλει τον Κουρτουά και τον Ντε Μπρούιν, τον οποίο ο Μουρίνιο επέλεξε να κρατήσει στην Τσέλσι και να μην τον δώσει δανεικό. Και η Μπίρσοτ, η οποία χρεοκόπησε, έχει βγάλει σημαντικά ονόματα, όπως ο Βερτόνχεν και ο Ντεμπελέ. Ένα από τα βασικά συμπεράσματα λοιπόν είναι ότι οι ποδοσφαιριστές γαλουχούνται στη χώρας τους, αλλά συνήθως φεύγουν. Πολλοί σε μικρή ηλικία. Αρκετοί δεν προλαβαίνουν καν να παίξουν επαγγελματικά, με την κοντινή Ολλανδία να αποτελεί έναν στάνταρ προορισμό.

Ο προαναφερθείς Τσαντλί, ο Μέρτενς που πήγε στη Νάπολι, ο Βερτόνχεν της Άρσεναλ, ο Ντεμπελέ της Τότεναμ. Έκαναν το βήμα για τη χώρα της τουλίπας, συνδυάζοντας στην εξέλιξή τους το ταλέντο, τις επαγγελματικές βάσεις από τη χώρα τους και την επιρροή μιας σημαντικότατης σχολής ποδοσφαίρου στη συνέχεια, της ολλανδικής. Για άλλους γίνεται το ίδιο στη Γαλλία, έναν επίσης συχνό προορισμό. Ο Εντέν Αζάρ, το πιο λαμπρό ίσως όνομα του Βελγίου, ανδρώθηκε ποδοσφαιρικά στη Λιλ. Ο πρώην του Ολυμπιακού και νυν της Έβερτον, Κέβιν Μιραλάς, έπαιξε στα τμήματα υποδομής της Σταντάρ Λιέγης, αλλά τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα τα έκανε επίσης στη Λιλ. Πρόκειται για παίκτες με τρομερά χαρίσματα, γερές βάσεις, επαγγελματισμό, ατελείωτη δουλειά και διαφορετικές επιρροές. Παίκτες που ο συνδυασμός τους προκαλεί τρομερό ενδιαφέρον. Και το βασικό είναι ότι το ταλέντο δείχνει αστείρευτο!

Μια άλλη σημαντική πληροφορία είναι ότι η Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία της χώρας άργησε να καταλάβει το υλικό που έχει να διαχειριστεί. Χωρίς να επενδύει πολλά χρήματα και με μια προχειρότητα να διακρίνει τις κινήσεις της, έμεινε εκτός τελικής φάσης στο Μουντιάλ του 2006 και του 2010, όπως και στα Euro του 2008 και του 2012. Οι… κακές γλώσσες ήθελαν τον αντιπρόεδρο της Ομοσπονδίας, πρόεδρο της Λίγκας και γραμματέα της Άντερλεχτ να βάζει το σύλλογο από τις Βρυξέλλες πάνω από την Εθνική!

Η άφιξη του Στίβεν Μάρτενς, ο οποίος προήλθε από το τένις, σε ρόλο γενικού γραμματέα ήταν εκείνη που το 2011 άλλαξε σύμφωνα με τους Βέλγους τα δεδομένα, φέρνοντας επαγγελματισμό και οργάνωση στην Εθνική. Το Βέλγιο είναι πρώτο στον προκριματικό του όμιλο με τρεις βαθμούς μπροστά από την δεύτερη Κροατία και όλα δείχνουν ότι αυτή τη φορά δεν χάνει το Μουντιάλ. Θα είναι σίγουρα από τις πιο ενδιαφέρουσες ομάδες το 2014, με τον τρίτο του all time σκόρερ, τον Μαρκ Βίλμοτς, να καλείται να διαχειριστεί αυτό το εκπληκτικό σύνολο.

Μια ματιά στην 11άδα και τον πάγκο του Βελγίου που κέρδισε τη Σερβία στο πιο πρόσφατο ματς λέει πολλά.

Θάνος Σαρρής

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

Σχόλια

X