Τάσος Γιαννόπουλος

«Συμβάσεις ενός μήνα, συνεχής εναλλαγή από τον έναν εργολάβο στον άλλο, μη ανανέωση της σύμβασης για κάποιους που τόλμησαν να ζητήσουν το νέο κατώτατο μισθό και τις τριετίες, διαρκείς απειλές και τελικά απολύσεις με τη μέθοδο μη ανανέωση σύμβασης»: ο Γιώργος Παπαδημητρίου, αντιπρόεδρος του κλαδικού σωματείου των courier (ΣΕΤΤΕΑ), περιγράφει στην «Εποχή» το καθεστώς που βιώνουν οι πάνω από 500 ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι στην «ΕΛΤΑ Courier».
Πρόκειται για την Ανώνυμη Εταιρία («Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ Α.Ε.») που ιδρύθηκε το 2000, θυγατρική των ΕΛΤΑ, η οποία αποτελεί συνέχεια της υπηρεσίας «ΠΟΡΤΑ – ΠΟΡΤΑ», όπως θα τη θυμούνται οι παλιότεροι/ες.
Σήμερα έχει μόνο 170 μόνιμους εργαζόμενους (οι περισσότεροι μέσω ΑΣΕΠ) και την περισσότερη δουλειά αναλαμβάνουν οι εργολαβικές Onex, Skycom (θυγατρική της πρώτης) και Mediatel.
«Υπάρχουν εργαζόμενοι που κάθε τρεις μήνες, και τελευταία κάθε μήνα, αλλάζουν εργολάβο, άρα ούτε λόγος για κατοχύρωση δικαιωμάτων, αποζημιώσεις, προϋπηρεσία, υπερωρίες, άδειες, εργασιακή ασφάλεια», τονίζει ο κ. Παπαδημητρίου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι προβλεπόμενες αυξήσεις του κατώτατου μισθού δεν έχουν δοθεί ακόμα στους εργολαβικούς της «ΕΛΤΑ Courier», αλλά έχει διατυπωθεί η δέσμευση ότι αυτό θα γίνει εντός του Απριλίου.
«Ο βρώμικος ρόλος που είχε ανατεθεί στην εν λόγω εταιρεία (ΕΛΤΑ Courier), ήδη από την περίοδο του περίφημου σημιτικού εκσυγχρονισμού, είναι να στρώνει το δρόμο της καταπάτησης στα εργασιακά του επαγγέλματος και για τον ιδιωτικό τομέα», αναφέρει το ΣΕΤΤΕΑ σε ανακοίνωσή του.
Ο κ. Γιώργος Παπαδημητρίου, μαζί με αρκετά ακόμα μέλη του ΣΕΤΤΕΑ, βρέθηκε στην απεργιακή περιφρούρηση της Πέμπτης 11/4, έξω από το κτίριο της μητρικής εταιρείας (ΕΛΤΑ), απ’ όπου ξεκινούν καθημερινά τα δρομολόγιά τους αρκετοί από τους courier της θυγατρικής.
Βασικό αίτημα, η κατάργηση της εργολαβικής εργασίας και των παράνομων πρακτικών που τη συνοδεύουν. Σε άλλους κλάδους, όπως τα δημόσια νοσοκομεία και άλλους δημόσιους φορείς, έχει ήδη προχωρήσει η διαδικασία.
Τέλος, κυρίαρχο αίτημα παραμένει η υπογραφή της επιχειρησιακής σύμβασης για όλους τους εργαζόμενους στην εταιρεία, χωρίς το «δούρειο εκβιασμό» της παράλληλης αποδοχής «αυστριακού» κανονισμού εργασίας «+ BONUS».

Τα «μεγάλα νομικά εμπόδια» και η άποψη της διοίκησης

Η «Εποχή» απευθύνθηκε στον πρόεδρο της ΕΛΤΑ Courier, Αντώνη Φιδοπιάστη, για να λάβει απαντήσεις σχετικά με τις διεκδικήσεις των εργαζόμενων.
Σύμφωνα με τον κ. Α. Φιδοπιάστη, από την πρώτη ημέρα της νέας διοίκησης, αποτέλεσε προτεραιότητα η βελτίωση των συνθηκών για τους εργολαβικούς εργαζόμενους: «υποχρεώσαμε τους εργολάβους να δίνουν ως κατώτατο μισθό τα 600 ευρώ “καθαρά”, άρα δεν ισχύει ο ισχυρισμός ότι υπάρχουν εργαζόμενοι που δεν παίρνουν το νέο κατώτατο μισθό. Παράλληλα, καθιερώσαμε bonus που μπορεί να φτάσει και τα 150 ευρώ, τόσο για τους κούριερ, όσο και για τους λεγόμενους διακινητές που οργανώνουν τα δρομολόγια, ενώ είμαστε ίσως η μόνη εταιρεία του κλάδου που παρέχει εταιρικό μηχανάκι, ρουχισμό, αλλά και κράνος».
Αναφορικά με τις συμβάσεις ενός μήνα, που κρατούν σε πρωτοφανή ομηρία τους εργαζόμενους, ο κ. Φιδοπιάστης σημειώνει ότι είναι αναγκαίο κακό λόγω της αυξομείωσης του έργου της ΕΛΤΑ Courier και προσθέτει ότι πρόθεση της εταιρείας είναι η σταδιακή μείωση των εργολαβιών, αλλά και η υπογραφή συμβάσεων, έστω και περιορισμένης διάρκειας, απευθείας με τους εργαζόμενους. Κάτι που θα ωφελήσει, πέραν των εργαζόμενων, την ίδια την εταιρεία που σήμερα πληρώνει 1.300 ευρώ ανά εργαζόμενο στις εργολαβικές εταιρείες (από 1.500 στο παρελθόν).
Ωστόσο, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΛΤΑ Courier, η πρόθεση αυτή προσκρούει στην υπαγωγή της εταιρείας στην κατηγορία «Κεφάλαιο Α», που σημαίνει ότι αντιμετωπίζεται ως επιχείρηση του στενού δημόσιου τομέα ως προς τις εργασιακές σχέσεις.
«Μόνη διέξοδος είναι οι προσλήψεις μόνιμου προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ και εδώ και καιρό έχουμε δρομολογήσει 100, ώστε οι μόνιμοι της εταιρείας να φτάσουν τους 270», συμπληρώνει.
Εμπόδια για την επίλυση των εργασιακών ζητημάτων δημιουργεί και η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ τριών υπουργείων (Ψηφιακής Πολιτικής, Οικονομικών και Δημόσιας Διοίκησης).

Ακόμη θεωρείται λύση η εργολαβία στα ΕΛΤΑ;

Στα ΕΛΤΑ πραγματοποιήθηκαν απεργιακές κινητοποιήσεις τον περασμένο Ιανουάριο, με αφορμή το «σχέδιο εξυγίανσης», με βάση το οποίο, όπως ανέφερε σχετικό ρεπορτάζ της «Καθημερινής», επιδιώκεται η εξοικονόμηση 93 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021, εκ των οποίων τα 83 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τη μείωση του κόστους μισθοδοσίας και άλλες λειτουργικές δαπάνες.
Το σχέδιο προβλέπει την αποχώρηση 2.000 εργαζομένων, εκ των οποίων οι 1.806 θα πρέπει να αποχωρήσουν μέχρι 30 Ιουνίου 2019. Δεν έχει διευκρινιστεί, ωστόσο, ο τρόπος αποχώρησης του προσωπικού και κυρίως αν οι αποχωρήσεις θα συνοδευθούν με κάποιο μπόνους αποχώρησης ή όχι.
«Είμαστε στο σκοτάδι αναφορικά με το μέλλον της εταιρείας και των εργαζόμενων», δηλώνει στην «Εποχή» ο Γιώργος Ανωγιάτης, μέλος του Δ.Σ. της ομοσπονδίας των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ. Καταγγέλλει ότι και στη μητρική εταιρεία αυξάνεται η «εργολαβοποίηση», αφού οι εργαζόμενοι μέσω των «σύγχρονων δουλεμπόρων» φτάνουν τους 1.100, σε σύνολο περίπου 5.600 υπαλλήλων.
«Μετά τη νομοθέτηση της συνευθύνης από το υπουργείο Εργασίας, δεν μπορούν πλέον οι αναθέτουσες το έργο επιχειρήσεις, όπως τα ΕΛΤΑ και τα ΕΛΤΑ Courier, να κάνουν ότι δεν ξέρουν τις αυθαιρεσίες των εργολάβων», επισημαίνει ο ίδιος.
Ο κ. Ανωγιάτης θυμίζει ότι παραμένουν σε δυσθεώρητα ύψη οι οφειλές του ελληνικού δημοσίου από την «Καθολική Υπηρεσία» (ίσως ξεπερνούν τα 225 εκατ. ευρώ), ενώ ανεξόφλητα παραμένουν και τα χρέη των ιδιωτικών εταιρειών για τον καθολικό πάροχο.

Το Franchise της ασυδοσίας

Ασφαλώς, όπως τονίζει το ΣΕΤΤΕΑ, με αφορμή τη στάση εργασίας της περασμένης Πέμπτης, η εντατικοποίηση, τα ατυχήματα, οι θάνατοι, η ενοικιαζόμενη εργασία, οι απλήρωτες υπερωρίες, συνθέτουν τη σκληρή καθημερινότητα για όλους τους εργαζόμενους, τόσο στον κλάδο της ταχυδρόμησης – ταχυμεταφοράς, όσο και στο ντελίβερι της εστίασης, αλλά και άλλων εμπορικών αντικειμένων.
Κυρίαρχη εδώ είναι η ACS, του προέδρου του ΣΕΒ, Θ. Φέσσα, όπου εφαρμόζονται παράνομα και καταχρηστικά οι ορισμένου χρόνου συμβάσεις μερικής απασχόλησης, ακόμα και για εργαζόμενους που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες εργασίας.
Την ίδια στιγμή, οι εργοδότες αρνούνται να κάτσουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης για την υπογραφή κλαδικής ΣΣΕ, γιατί δεν έχουν… θεσμικό όργανο!
Στα καλά νέα της περιόδου, η μεγάλη πιθανότητα για υπογραφή της πρώτης επιχειρησιακής σύμβασης στη Γενική Ταχυδρομική, αλλά και οι νικηφόροι αγώνες σε μια σειρά πρακτορεία.
Στον κλάδο ανθεί χρόνια ένα αυτοσχέδιο franchise με πρακτορεία. Στον ιδιωτικό τομέα (κυρίως σε ACS και SPEDEEX), στα περισσότερα πρακτορεία δεν τηρούνται ούτε οι στοιχειώδεις κανόνες που υπάρχουν στις μητρικές εταιρείες (όπως η παροχή εταιρικού οχήματος). Βασικό αίτημα του ΣΕΤΤΕΑ είναι η καθιέρωση της ρήτρας ευθύνης των κεντρικών εταιρειών έναντι των πρακτορείων τους, σε αντιστοιχία όσων ήδη νομοθετήθηκαν για τις εργολαβικές εταιρείες.
Επίσης το ΣΕΤΤΕΑ ζητά βαρέα ένσημα για τους οδηγούς και για τους διαλογείς-συσκευαστές και απαιτεί τα μέσα ατομικής προστασίας να χρεώνονται στον εργοδότη.
Ακόμη, διεκδικεί να προβλέπεται αποζημίωση για τη χρήση και τη συντήρηση δικύκλου, όταν αυτό είναι ιδιοκτησία του εργαζόμενου, κάτι που αναμένεται να νομοθετηθεί άμεσα από το αρμόδιο υπουργείο και θα αφορά και στους διανομείς φαγητού.

Πηγή: Εποχή

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]