Τα κατεβασμένα ρολά του Gorilla 11, μεσημέρι Κυριακής, ήταν μαχαιριά στην καρδιά. Το ραντεβού μας με τον Δημήτρη Καρρά και την Λόλα Γιαννοπούλου στο κάτι παραπάνω από ένα ροκάδικο του Αμαρουσίου κινδύνευε με άδοξος τέλος. Από την άλλη, η ηλιόλουστη μέρα και η κοινή αγάπη για τα βινύλια, μας οδήγησε σε ένα κοντινό καφέ, όπου συζητήσαμε για τη δειλή επιστροφή στο βινύλιο, όπως άλλωστε αυτή αποτυπώνεται και στους αριθμούς των πωλήσεων.

Σύμφωνα με το περιοδικό SONIK, την ώρα που οι συνολικές δισκογραφικές πωλήσεις εξακολουθούν να μειώνονται σε ετήσια βάση, με την πτώση των καταγεγραμμένων εσόδων να φτάνει σύμφωνα με τη έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Φωνογραφικής Βιομηχανίας (IFPI) το 3.9%, που μεταφράζεται διεθνώς σε πτώση 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το βινύλιο εξακολουθεί να έχει μεγάλο ακροατήριο. Συγκεκριμένα το 2013 στις Η.Π.Α, πωλήθηκαν 6.1 εκατομμύρια αντίτυπα, από τα 4.55 εκατομμύρια της προηγούμενης χρονιάς!

Χαρακτηριστικό “δικό μας” παράδειγμα είναι ο δίσκος για τον Νικόλα Άσιμο “Αρνήθηκα Πολλά”, τον οποίο κυκλοφόρησε η B-Otherside Records και περιελάμβανε ανέκδοτα  τραγούδια του Άσιμου και διαφορετικές εκτελέσεις σε ήδη γνωστά κομμάτια. Η επιτυχία της κυκλοφορίας ήταν τέτοια, που εξαντλήθηκαν και τα 500 “κομμάτια” και θα ακολουθήσει δεύτερη έκδοση.

«Η ιστορία και η αισθητική, μπορούν να μας γυρίσουν στο βινύλιο», λέει η Λ. Γιαννοπούλου, που έκανε την πρώτη της δισκογραφική εμφάνιση πριν πέντε χρόνια, με το συγκρότημα Παλίρροια και το άλμπουμ “Electrifying Nature”. “Είναι φοβερό συναίσθημα να βγάλεις δίσκο. Άσε που τείνει να γίνει απωθημένο». Αυτό που διαφέρει είναι η διαδικασία, όπως εξηγεί. «Ξέρεις ότι στην προσπάθεια έχουν συμμετάσχει 2-3 άνθρωποι. Έπειτα το άλμπουμ είναι απτό, έχει εξώφυλλο». Ή αλλιώς το να μη βγάλεις δίσκο «είναι σαν να ερωτεύεσαι και να μην αγγίζεις ποτέ».

 

 

Ο λόγος που σύμφωνα με τον Λ. Γιαννοπούλου, το βινύλιο γνωρίζει κάτι από τις όμορφες μέρες του παρελθόντος είναι «πως έχει ιστορία». Θυμάται μια διήγηση του πατέρα της. «Ζούσε στο Βέλγιο. Έβαζε με τους φίλους του να πάρουν όλοι μαζί ένα βινύλιο. Ήταν η απόλυτη στιγμή να το ακούσουν παρέα.» Η διαφορά με το cd, που δεν τα πάει εξίσου καλά από πωλήσεις εντοπίζεται στην “χρηστική του αξία που αναιρέθηκε από το internet. Τότε ήταν ένα τεχνολογικό βήμα, τώρα όμως η διαφορά με το βινύλιο είναι εμφανής”.

«Βγάλανε το cd να χωράει μέσα σε εφημερίδες»

Στην ποιότητα, που κάνει τη διαφορά, εστιάζει ο Δημήτρης Καρράς. «Βινύλιο είναι να βάζεις μια μπάντα στο διπλανό δωμάτιο και να την ακούς να παίζει», λέει και χαρακτηρίζει το βινύλιο «έργο τέχνης». Από την άλλη το cd είχε για τον ίδιο να επιτελέσει συγκεκριμένο ρόλο. «Βγάλανε το cd να χωράει μέσα σε εφημερίες. Συνέφερε τις δισκογραφικές γιατί η παραγωγή του απαιτούσε μικρότερο κόστος».

Σήμερα όμως, που υπάρχει η επιβλητική κυριαρχία του ίντερνετ και οι αγορές των δίσκων (βινυλίων και cd) έχουν περιοριστεί, το βινύλιο, καθότι πιο ποιοτικό, προτιμάται. «Σκέψου ότι με 10 ευρώ παίρνεις ένα cd και με 12 το βινύλιο», εξηγεί ο Δ. Καρράς, που έχει βιώσει τη δισκογραφία στα καλά της. «Δούλευε περισσότερος κόσμος τότε, αλλά υπήρχε και περισσότερη χαρά για τη φάση. Θυμάμαι ας πούμε, σε δισκοπωλείο που πήγαινα στα Πατήσια, να σταματούν οι ταξιτζήδες και να παίρνουν μια κασετούλα με επιλογές από τον δισκοπώλη. Πέρναγε πολύς κόσμος και γινόταν ένα ωραίο αλισβερίσι».

Η έλλειψη της προσωπικής άμεσης επαφής και το χάος ως στοιχείο της «φύσης» του, είναι οι λόγοι που το ίντερνετ δεν αποτελεί για πολλούς καλλιτέχνης τη Γη της Επαγγελίας. «Δεν μου αρέσει το digital single, πάει χαμένο. Είναι πιο μεγάλος ο κόπος να κάνω 10-12 τραγούδια, να κάνω πρόβες, ηχογραφήσεις και να μου στοιχίσουν όλα αυτά, τη στιγμή που μπορώ να κάνω πολύ πιο εύκολα ένα. Δεν μου αρέσει όμως χάνεται», υπογραμμίζει ο Δ. Καρράς.

Τον Απρίλιο του 2000  ο Δημήτρης Καρράς σε συνεργασία με την Minos Emi κυκλοφόρησε το δίσκο «Ο άνθρωπος που δεν γεννήθηκε ποτέ» με το τότε συγκρότημα του Παζλ, όπου ξεχώρισαν τα τραγούδια «Σε ένα σύννεφο» & «Ήχος της βροχής». Από τότε ακολούθησαν πολλές ακόμα δισκογραφικές του δουλειές.

Αν και δεν είναι λάτρης του διαδικτύου σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία της δουλειάς, αναγνωρίζει ότι «το διαδίκτυο χρησιμεύει στο ότι εγώ μπορώ να φτιάξω ένα τραγούδι ένα βράδυ και μπορώ να το  ανεβάσω άμεσα ακατέργαστο». Όπως χάρη στο ίντερνετ βρήκε το γκρουπ «Βαρέα και Ανθυγιεινά» από την Καβάλα που συμμετέχει στο έβδομο και τελευταίο 45αρι της σειράς «Γεροντοπείσματα» που ξεκίνησε η κυκλοφορία της το 2013 και θα ολοκληρωθεί την 1η Μαρτίου. «Το διαδίκτυο με βοήθησε να ανακαλύψω τα παιδιά για να βγάλουμε όμως ένα φυσικό προϊόν. Το φυσικό προϊόν είναι το βήμα, το διαδίκτυο είναι το σκαλοπάτι».

Στο νέο δισκάκι για τα «Γεροντοπείσματα» υπάρχουν συνεργασίες – έκπληξη με τη συμμετοχή των «διαφορετικών» Πάνου Κατσιμίχα και Σταμάτη Γονίδη. Οι δυο τους ερμηνεύουν δύο καινούρια τραγούδια στην Α’ πλευρά, ενώ στη Β’ πλευρά συναντάμε τους Μανώλη Μητσιά και Λόλα Γιαννοπούλου αλλά και «Βαρέα και Ανθυγιεινά».

Η ιδέα για τα «Γεροντοπείσματα»

Είχε προηγηθεί το «Θνητάριο», άλμπουμ που κυκλοφόρησε από τη B-Otherside Records και το Puzzle Studio το 2012 όπου ο Δημήτρης Καρράς με τους Skull &  Dawn συνεργάστηκαν και παρήγαν μια «σκοτεινή», αλλά και κατά γενική ομολογία πρωτότυπη δισκογραφική δουλειά που απέσπασε εξαιρετικές κριτικές. Για το «Θνητάριο» ο Θωμάς Κοτρώτσιος είχε γράψει στο rocking.gr «Ο Δημήτρης Καρράς είναι ένας άνθρωπος ο οποίος προσωπικά σαν καλλιτέχνης ποτέ δεν μου έκανε αυτό το κλίκ. Υπήρξαν στιγμές που αγάπησα με τους Πάζλ, τους Βώξ, αγάπησα πιτσιρικάς τραγούδια από τα Σύννεφα Με Παντελόνια, αλλά ποτέ δεν με έκανε να κολλήσω και να αφιερώσω χρόνο ακούγοντας τόσες φορές έναν δίσκο το repeat. Το “Θνητάριο” το πέτυχε και μάλιστα με το παραπάνω».

 

 

«Ήταν μια μεγάλη δουλειά. Μετά «έπεσα» δεν ήθελα να κάνω το ίδιο», λέει ο Δ. Καρράς. Προσανατολίστηκε σε «2 τραγούδια ανά τετράμηνο. Να δίνω βάση σε αυτά και μετά να κάνω άλλα. Δεδομένου ότι δεν μ’ αρέσει το digital, ο φορέας που σκέφτηκα ήταν το 45άρι». Το όνομα προέκυψε «από έναν παππού. Ήμουν στο Music Corner και τον ακούω να λέει σε κάποιον «δεν αφήνεις τα γεροντοπείσματα»; Mου φάνηκε πολύ ταιριαστό με το κόνσεπτ”.

«Περιμένω από τους καλλιτέχνες που αγαπώ να πειραματιστούν»

Τα «Γεροντοπείσματα» είναι ένα μουσικό πείραμα. Ο Γονίδης με τον Κατσιμίχα, ο Μάλαμας με τον Καρρά, είναι ορισμένες από τις πιο ενδιαφέρουσες συνεργασίες. «Κοινή συνισταμένη στα τραγούδια είναι ο στίχος», υπογραμμίζει ο Δ. Καρράς. Θα ήθελε να δει πειραματισμούς σα τα «Γεροντοπείσματα» και από άλλους μεγάλους καλλιτέχνες. «Οι Κατσιμιχαίοι με το Beat Poetry ήξεραν ότι δεν θα πουλήσουν, αλλά γούσταραν να το κάνουν. Όλη η φάση είναι το να πειραματίζεσαι. Περιμένω από τους καλλιτέχνες που έχω παίξει τα κομμάτια τους στις παραλίες να κάνουν το κάτι παραπάνω».

Προτάσεις για βινύλια

Δεν είναι μόνο τα Γεροντοπείσματα, που αξίζει να ακούσετε. Υπάρχουν πολλές αξιόλογες κυκλοφορίες. Ο Δ. Καρράς μας προτείνει να ακούσουμε τον τελευταίο δίσκο του Everlast “The Life Acoustic”, τους La Coka Nostra, αλλά και τους Cake. Από το κλειστό, αλλά εξόχως ψαγμένο Gorilla 11 προτείνει να τσεκάρουμε την επανέκδοση των Last Drive, το βινύλιο των Locomondo, τον δίσκο ανεξάρτητης παραγωγής που έκανε θραύση των VIC. Πρόταση έχει και για τους ιθύνοντες των δισκοπωλείων. «Υπάρχει  live streaming café στον Καναδά, όπου κάθε σαββατο έχει live από νέους ανθρώπους κυρίως. Μπορείς να δεις πολλά διαμάντια».

Για το μέλλον…

Πέρα από τα «Γεροντοπείσματα», οι Λόλα Γιαννοπούλου και Δημήτρης Καρράς δουλεύουν ένα ακόμα πρότζεκτ. Μαζί με την Ηλιάνα Κορέτση, τον Τάκη Ψάρρη και τον Δρόσο Σκυλλά, έχουνε μπει σε διαδικασία ηχογραφήσεων για την ολοκλήρωση δίσκου με 12 τραγούδια που θα κυκλοφορήσει το Φθινόπωρο. “Θέλουμε να παιδευτούμε με τα όργανα που έχουμε, να παίξουμε κάτι ενδιαφέρον παρά να καλύψουμε τις αδυναμίες μας με άλλα ηχοχρώματα», λένε. Ο δίσκος θα έχει από τσιφτετέλια μέχρι ποπ μπαλάντες!

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]