Ο CEO της εταιρείας ισχυρίστηκε πως η συλλογή δεδομένων έγινε από περιέργεια(!) και ότι δε θα διατεθεί στην αστυνομία ή ιδιώτες πελάτες

Ήταν πριν λίγες εβδομάδες, όταν η αστυνομία της Μινεάπολης ομολογούσε ανοιχτά ότι χρησιμοποιούσε την ιχνηλάτηση που εφαρμόζεται για τον εντοπισμό κρουσμάτων κορονοϊού  για να εντοπίζει διαδηλωτές. Υπάρχουν όμως και άλλες, πιο κλασικές μέθοδοι παρακολούθησης μέσω κινητού τηλεφώνου, όπως διαπίστωσαν προς μεγάλη τους οργή 17000 διαδηλωτές σε τέσσερις μεγάλες πόλεις (Λος Άντζελες, Νέα Υόρκ, Μιννεάπολη, Ατλάντα) όπου έλαβαν χώρα διαδηλώσεις για το θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ στις 29 Μάη.

Περίπου δυο εβδομάδες αργότερα, η εταιρεία υψηλής τεχνολογίας Mobilewalla εξέδωσε την έκθεση “Δημογραφικά στοιχεία διαδηλωτών για τον Τζορτζ Φλόιντ. Συμπεράσματα από 4 μεγάλες αμερικανικές πόλεις”. Μέσα από μια σειρά 60 γραφημάτων, η εταιρεία έβγαλε τα ποσοστά ανδρών και γυναικών, ηλικίας και καταγωγής όσων συμμετείχαν στη συγκεκριμένη διαδήλωση. Όλα αυτά μέσα από την εξέταση των κινητών τους τηλεφώνων, χωρίς καμία ενημέρωση και προφανώς συναίνεση από πλευράς των διαδηλωτών. Αξιοποιώντας τα παραθυράκια του αμερικανικού συντάγματος, η εταιρεία κατέγραψε στοιχεία τα οποία δυνάμει θα μπορούσε να πουλήσει στην κυβέρνηση, η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να τα δώσει προς αξιοποίηση στις δυνάμεις καταστολής και στις υπηρεσίες μετανάστευσης. Μέχρι στιγμής, κανένας ομοσπονδιακός νόμος στις ΗΠΑ δεν προστατεύει από την κατάχρηση των συγκεκριμένων δεδομένων.

Τουλάχιστον αστείες ήταν οι δικαιολογίες που προέβαλε ο CEO της εταιρείας Ανίντια Ντάτα για το εκτεταμένο φακέλωμα. Αφού πρώτα ισχυρίστηκε πως το συγκεκριμένο πρότζεκτ “δεν είναι καινούριο”, δήλωσε πως η συλλογή δεδομένων για τους διαδηλωτές ξεκίνησε μετά από περιέργεια(!) των στελεχών της εταιρείας και φόβους βανδαλισμού: “Είναι δύσκολο να σας πω έναν συγκεκριμένο λόγο για τον οποίο το κάναμε αυτό. Αλλά με τον καιρό, πολλοί από μας στην εταιρεία το παρακολουθούσαμε με περιέργεια και ένα επίπεδο φόβου σχετικά με το τι γινόταν.” Ο Ντάτα ανέφερε ως αιτία αυτού του φόβου την “αντικοινωνική συμπεριφορά” κάποιων διαδηλωτών, ανάμεσά σε αυτές ότι “έσπασε η βιτρίνα ενός καταστήματος της Apple”. Πρόσθεσε πως προσπαθούσαν να καταλάβουν αν οι διαδηλωτές υποκινούνταν από “εξωτερικούς αγκιτάτορες”, ιδέα που παραπέμπει πολύ στην προπαγάνδα του Τραμπ για “αντίφα” μειοψηφίες που ευθύνονται για τις διαδηλώσεις και τους βανδαλισμούς.

Η εταιρεία επιμένει, χωρίς εμφανώς να πείθει κανέναν, ότι δε θα πουλήσει στους πελάτες της την πληροφορία για το αν κάποιος συμμετείχε σε διαδήλωση, ούτε θα τις παρέχει στην αστυνομία.

Στην πραγματικότητα, η Mobilewalla δε συλλέγει η ίδια τα δεδομένα, αλλά τα αγοράζει από άλλες πηγές, όπως πχ. διαφημιστικά γραφεία και παρόχους ίντερνετ. Στη συνέχεια χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να βγάλει συμπεράσματα σχετικά με προσωπικά δεδομένα του ατόμου, όπως η καταγωγή, η ηλικία, το φύλο, η περιοχή διαμονής και τα προσωπικά ενδιαφέροντα. Στη συνέχεια, πουλά αυτά τα επεξεργασμένα δεδομένα πίσω στους διαφημιστές.

Η Mobilewalla, σύμφωνα με τα όσα δηλώνει ο CEO της, έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση στην τοποθεσία μεταξύ 30% και 60% των κατοίκων της χώρας. Παρότι θεωρητικά δίνεται η δυνατότητα στους χρήστες κινητών τηλεφώνων να μη συναινέσουν σε κάποιες χρήσεις των προσωπικών τους πληροφοριών, οι πελάτες της Mobilewalla διατηρούν το δικαίωμα συλλογής και χρήσης πληροφοριών σε σχέση με τη δραστηριότητα των χρηστών σε ιστοσελίδες ή εφαρμογές μεταξύ άλλων.

Κανένας νόμος δε ρυθμίζει αυτή τη στιγμή υπό ποιους όρους μπορούν τέτοιες εταιρείες να χρησιμοποιούν αυτά τα δεδομένα. Το ζήτημα όμως δεν είναι στενά νομικό και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί απλά με θέσπιση ενός αυστηρότερου θεσμικού πλαισίου. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΕΕ, όπου ένα τέτοιο πλαίσιο (GDPR) ήδη υφίσταται, χωρίς σε καμία περίπτωση να έχει λυθεί το ζήτημα της αξιοποίησης προσωπικών δεδομένων των χρηστών ίντερνετ και κινητής τηλεφωνίας για κερδοσκοπικούς ή άλλους σκοπούς.

Κατιούσα

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]