Μένουν για μήνες χωρίς συντάξεις και προνοιακά αναπηρικά επιδόματα εξαιτίας τραγικών παραλείψεων της κυβέρνησης
Δεν μπορώ να σου στείλω στο e-mail, γιατί μας έχουν κόψει το τηλέφωνο”. Ο τελευταίος μισός χρόνος για την 53χρονη Α.Ψ., ατόμου με σκλήρυνση κατά πλάκας, είναι μία από τις πιο δύσκολες περιόδους της ζωής της. Δεν έφτανε η ταλαιπωρία που περνούσε κάθε δυο χρόνια για να λάβει πιστοποίηση αναπηρίας, ήρθε να προστεθεί και η πανδημία και, το κυριότερο, η αδυναμία -αν όχι αδιαφορία- του κράτους να διαχειριστεί τα νέα δεδομένα.
Πέντε μήνες συμπληρώνονται από την τελευταία φορά που είδε στον λογαριασμό της να μπαίνουν τα χρήματα της αναπηρικής σύνταξης που δικαιούται η Α.Ψ., λεφτά απαραίτητα για την οικογένειά της καθώς η μητέρα της πάσχει από άνοια και ο αδελφός της είναι άνεργος. Η σύνταξή της κόπηκε επειδή σ’ εκείνη, όπως και σε πολλούς ακόμη ανάπηρους, δεν εφαρμόστηκε ποτέ το μέτρο για την εξάμηνη παράταση των πληρωμών που πήρε η κυβέρνηση λόγω του λοκ ντάουν και της διακοπής λειτουργίας των υπηρεσιών.
Η σύνταξή της Α.Ψ. ίσχυε μέχρι τις 30 Ιουνίου (σταμάτησε να παίρνει χρήματα από τον Μάιο διότι η πληρωμή γίνεται ένα μήνα πριν). Ο φάκελός της ήταν έτοιμος τρεις μήνες πριν, όπως προβλέπεται, αλλά δεν μπορούσε να τον καταθέσει λόγω του λοκ νταουν. «Μου είπαν ‘μην ανησυχείς, έχει δοθεί παράταση’».
Τρίμηνος Γολγοθάς
Στη συνέχεια την κάλεσαν για επανέλεγχο από τους γιατρούς των ΚΕΠΑ στις 13 Ιουλίου. Πήρε την απόφαση στα χέρια της ένα μήνα μετά σχεδόν, στις 11 Αυγούστου, αν και είχε βγει νωρίτερα. «Την είχε κλειδωμένη στο συρτάρι της μια υπάλληλος που είχε φύγει με άδεια και δεν την παρέδωσε. Μου το μαρτύρησε άθελά της μία άλλη υπάλληλος όταν μου εξήγησε γιατί δεν μπορεί να μ’ εξυπηρετήσει».
Για να παραλάβει την απόφαση χρειάστηκε να πάει από το Σχιστό Κορυδαλλού στα γραφεία της Πειραιώς στην Αθήνα τρεις φορές. «Τρεις ώρες κάθε φορά απέξω στον δρόμο να περιμένω να μπω μέσα» λέει δείχνοντας την κατάσταση που επικρατεί με τον κορωνοϊό. Όπως προσθέτει, «στα τηλέφωνα δεν απαντούν ποτέ». Πράγματι και στις δικές μας επανειλημμένες κλήσεις προς τα ΚΕΠΑ την περασμένη εβδομάδα δεν υπήρξε ούτε μια φορά ανταπόκριση.
Όταν πήγε να παραλάβει την απόφαση από το τοπικό ΙΚΑ τον Σεπτέμβριο, την ενημέρωσαν πως λόγω φόρτου εργασίας και δικής της καθυστέρησης δεν θα συμπεριλαμβανόταν στην πληρωμή του Σεπτεμβρίου, όπως αρχικά την είχαν ενημερώσει. «Ούτε από εκεί μας ειδοποιούν πότε να περάσουμε. Από τη γραμματεία των ΚΕΠΑ μου είχαν πει ότι δεν υπήρχε λόγος να πάω νωρίτερα από τις 20 Σεπτεμβρίου επειδή δεν θα ήταν έτοιμοι».
Αν δεν πήγαινε από μόνη της, είναι άγνωστο πότε θα πληρωνόταν, καθώς από το ΙΚΑ της περιοχής της είπαν ότι θα ερχόταν η… σειρά της για τον Νοέμβριο. «Με γνωρίζουν όμως χρόνια και υποσχέθηκαν ότι θα φτιάξουν τα χαρτιά νωρίτερα για να πληρωθώ έστω τον Οκτώβριο».
Για αρρυθμία του συστήματος λόγω του κορωνοϊού, επιβεβαιώνοντας ότι έχουν διακοπεί και σ’ άλλους αναπήρους οι συντάξεις και τα επιδόματα που έπαιρναν, κάνει λόγο ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ Ιωάννης Βαρδακαστάνης. Υπογραμμίζει ότι σημειώνονται σοβαρές αργοπορίες λόγω τεχνικών ζητημάτων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΦΚΑ κι ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στις εξετάσεις που γίνονται κατ’ οίκον, οι οποίες γίνονται επίσης με καθυστέρηση.
Μεγάλο είναι το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί και στα επιδόματα μ’ εκείνους που επιχειρούν να πάρουν πρώτη φορά πιστοποίηση αναπηρίας.
ΚΕΠΑ: 26.400 εκκρεμείς υποθέσεις
Μετά την καραντίνα υπήρχαν 18.000 εκκρεμείς υποθέσεις πρώτης χορήγησης προνοιακού επιδόματος. Σήμερα, 4,5 μήνες μετά την επανέναρξη λειτουργίας τους, υπάρχουν σε εκκρεμότητα στα ΚΕΠΑ 12.800 αιτήσεις για πρώτη χορήγηση επιδομάτων και 13.600 αιτήσεις για ανανέωση χορηγούμενων επιδομάτων, σύνολο δηλαδή 26.400 εκκρεμείς υποθέσεις.
Όπως μας λέει η Εύα Κάιλα, πρώην μέλος της διοίκησης του ΟΠΕΚΑ, οι ρυθμοί σύγκλησης των υγειονομικών επιτροπών των ΚΕΠΑ είναι πολύ αργοί. Η μεγαλύτερη καθυστέρηση παρατηρείται στην εξέταση, από επιτροπή, των ΑμεΑ που δεν μπορούν να μετακινηθούν και χρειάζονται κατ’ οίκον εξέταση από τις επιτροπές.
Παράλληλα η Ε. Κάιλα τονίζει η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει «παγώσει» τη μεταρρύθμιση που αφορά την ηλεκτρονικοποίηση όλης της διαδικασίας απονομής των προνοιακών επιδομάτων, την οποία δεν επέκτεινε σ’ όλη την επικράτεια όπως είχε σχεδιαστεί αρχικά.
Με αυτήν οι ανάπηροι δεν χρειάζεται να έχουν φυσική παρουσία σε υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ ή στα ΚΕΠΑ κατά την επεξεργασία των αιτημάτων τους για επιδόματα, πλην της ημέρας εξέτασής τους από την υγειονομική επιτροπή. Το «πάγωμα» ωστόσο της διαδικασίας εν μέσω κορωνοϊού αυξάνει τις δυσκολίες, τους κινδύνους και τις καθυστερήσεις.
Ερώτηση από τον ΣΥΡΙΖΑ
Το θέμα έφερε στη Βουλή πριν από λίγες ημέρες ο ΣΥΡΙΖΑ και η αν. τομεάρχης Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου με ερώτηση που υπογράφουν 39 βουλευτές. Στο κείμενο ζητούνται από την κυβέρνηση τα εξής μεταξύ άλλων:
* Να πολλαπλασιαστούν οι υγειονομικές επιτροπές για να εξετάζονται γρήγορα οι αιτούντες.
* Να εξοπλιστούν τα ΚΕΠΑ με ηλεκτρονικά εργαλεία για να λειτουργούν χωρίς τη φυσική επαφή με τους δικαιούχους.
* Να αποκατασταθούν τα προβλήματα στο ηλεκτρονικό σύστημα του ΟΠΕΚΑ για τα προνοιακά επιδόματα αναπηρίας, ώστε οι προβλεπόμενες διαδικασίες να γίνονται απρόσκοπτα στους καθορισμένους χρόνους.
* Να προχωρήσει η σταδιακή επέκταση, σε όλη την επικράτεια, του συστήματος του ηλεκτρονικού φακέλου του αναπήρου για την έκδοση απόφασης πρώτης χορήγησης ή ανανέωσης αναπηρικού επιδόματος και να παρατείνει και μετά τις 31.10.2020 τη χορήγηση των επιδομάτων των δικαιούχων που είχαν υποβάλει αίτηση ανανέωσης πριν από το κλείσιμο των ΚΕΠΑ στις 12.3.2020, αφού είναι αδύνατον μέχρι τότε να έχουν εγκριθεί όλα τα συσσωρευμένα αιτήματα.
Το ρεπορτάζ δημοσιεύτηκε πρώτα στην εφημερίδα Αυγη
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.