“Το ξεφτιλίκι του Μάλαμα”: έτσι τιτλοφορείται ένα άρθρο που κυκλοφορεί μαζικά στα social media αυτές τις μέρες.
“Σκοντάφτοντας” πάνω στο link, αναρωτήθηκα -ήταν και πιασάρικος ο τίτλος- με ποιον τρόπο μπορεί να ξεφτιλίστηκε τόσο άσχημα ο γνωστός τραγουδοποιός, έκανα κλικ και διάβασα το κείμενο. Τελικά, το μεγάλο έγκλημα του Σωκράτη Μάλαμα ήταν ότι δεν επετράπη σε κάποιους συνδικαλιστές να “παρέμβουν” σε συναυλία του.
Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν υπάρχει επίσημη απάντηση ούτε του κ. Μάλαμα, ούτε της εταιρίας παραγωγής. Ωστόσο το ίδιο το κείμενο που υποτίθεται αποκαλύπτει το “ξεφτιλίκι” προσφέρει από μόνο του μία βάση για μία αντίθετη άποψη.
Ας πιάσουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με το κείμενο, που υπογράφει η γραμματέας της Ένωσης Γονέων Πετρούπολης, μέλη της εν λόγω Ένωσης μαζί με εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είχαν “παρέμβει” σε μία συναυλία-αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη στο Θέατρο Πέτρας το Σάββατο, 31/8. Η “παρέμβαση” περιγράφεται ως εξής: “Πριν την είσοδο και 1 ώρα πριν τη συναυλία κρατούσαμε ένα πανώ που έλεγε ‘Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΔΕΝ ΒΟΛΕΥΕΤΑΙ ΜΕ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΟΥΡΑΝΟ – ΚΑΝΕΝΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΔΕΝ ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ – Γ’ ΕΛΜΕ – ΕΝΩΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ – Δ. ΓΛΗΝΟΣ’, μοιράζαμε κείμενο ενημερωτικό με τις εξελίξεις στο χώρο της παιδείας και πριν αρχίσει η συναυλία ανεβήκαμε με το πανώ στη σκηνή και ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ της περιοχής μας είπε δυο λόγια για την ισοπέδωση του δημόσιου σχολείου και προέτρεψε τον κόσμο να αντιδράσουμε όλοι μαζί για την ανατροπή της παρούσας κατάστασης. Όλο αυτό είχε διάρκεια περίπου 3 λεπτά”.
Η ίδια ομάδα θεώρησε αυτονόητο ότι αφού της επετράπη να “παρέμβει” μία φορά με αυτό τον τρόπο, θα μπορούσε να κάνει το ίδιο στον ίδιο χώρο μία εβδομάδα αργότερα, αυτή τη φορά στη συναυλία του Σωκράτη Μάλαμα. Απευθύνθηκαν στην υπεύθυνη παραγωγής, η οποία τους απάντησε ότι αυτό δεν επιτρέπεται καθώς δεν έχει επιτραπεί σε κανέναν άλλο φορέα, σε καμία άλλη συναυλία του κ. Μάλαμα. “Ζητήσαμε να το ξανασκεφτεί λόγω της κρισιμότητας των ημερών, ενώ απευθυνθήκαμε και στο Δήμαρχο Πετρούπολης και τον αντιδήμαρχο Παιδείας να παρέμβουν”, αναφέρει η συντάκτρια του κειμένου, “αλλά πήραν την ίδια απάντηση μ’ εμάς”.
Παύση και σχόλιο πρώτο: οι συναυλιακοί χώροι μισθώνονται από εταιρίες παραγωγής με συγκεκριμένους όρους και για συγκεκριμένη χρήση. Προφανώς, καμία διοργανώτρια εταιρία δεν έχει καμία υποχρέωση να επιτρέψει σε οποιονδήποτε να κάνει οποιαδήποτε “παρέμβαση”. Το ότι ο Δήμαρχος, ο αντιδήμαρχος ή ο πρωθυπουργός δεν έχουν καμία αρμοδιότητα να παρέμβουν σε μία ιδιωτική διοργάνωση είναι αυτονόητο(;).
Στη συνέχεια γίνεται η περιγραφή της εισόδου στο θέατρο με το τσαμπουκά, σαν να ήταν κάποια ηρωική πράξη: “Τότε, παρόλο που δεν είμασταν [sic] πολλοί, αποφασίσαμε να μπούμε στο χώρο της συναυλίας παρά την απαγόρευση”. Γίνεται λόγος για “μπράβους του κ. Μάλαμα” που “μας εμποδίζουν να μπούμε μέσα με το πανώ. Αρχίζουν οι φωνές: ‘Αφήστε μας να μπούμε, είναι δικαίωμά μας, έχουμε ελευθερία λόγου‘ […], πέσανε και κάτι μπουνιές [σ.σ. δεν διευκρινίζεται ποιος τις έριχνε σε ποιον], και στην αναμπουμπούλα, δύο μέλη της πρωτοβουλίας πήραν το πανώ και τρέχοντας μπήκαμε στο θέατρο”. Σε ένδειξη διαμαρτυρίας, διαβάζουμε στη συνέχεια, ανάμεσα στα τραγούδια σηκωνόταν το πανό “για να το βλέπει ο κόσμος”.
Παύση και σχόλιο δεύτερο: σκοπίμως ή μη, γίνεται λόγος για “μπράβους του κ. Μάλαμα”. Αμφιβάλλω αν ο τραγουδοποιός έχει προσωπική φρουρά, αλλά ακόμη κι αν έχει, είμαι σίγουρος ότι στις συναυλίες του δεν βρίσκονται στην “πόρτα” αλλά κάπου κοντά του. Στην “πόρτα” των συναυλιών απασχολούνται υπάλληλοι φύλαξης, συνήθως ιδιωτικών εταιριών ασφαλείας, στην υπηρεσία είτε της εταιρίας παραγωγής είτε του ιδιοκτήτη του χώρου (π.χ. του Δήμου). Το ζουμί όμως εδώ είναι το περίφημο “δικαίωμα” και η τόσο ταλαιπωρημένη “ελευθερία λόγου”. Κανείς δεν περιέστειλε το συνταγματικό δικαίωμα των γονέων ή των εκπαιδευτικών να στήσουν τη μικροφωνική τους σε δημόσιο χώρο (με άδεια από τον οικείο Δήμο, αλλά έστω, ας μην κολλάμε στις νομικές λεπτομέρειες) και να ενημερώσουν τους πολίτες για τα προβλήματα και τα αιτήματά τους. Από πότε το δικαίωμα στην ελευθερία λόγου περιλαμβάνει την κατάχρηση -με το ζόρι- υποδομών μίας ιδιωτικής διοργάνωσης; Το μικρόφωνο που στήνεται για μία συναυλία καλλιτέχνη διοργανωμένη από ιδιώτη σε μισθωμένο χώρο ανήκει σε αυτόν και όχι σε όποιον τύχει να το διεκδικήσει για δικούς του λόγους. Πολύ πιο σημαντικό, ο κόσμος που πληρώνει εισιτήριο σε μία συναυλία περιμένει να ακούσει τραγούδια (ή ό,τι άλλο θελήσει να πει ο εκάστοτε καλλιτέχνης) και όχι “παρεμβάσεις” τρίτων. Το ότι οι μπουνιές είναι ούτως ή άλλως απαράδεκτες, από όπου και αν προήλθαν, είναι αυτονόητο (;).
Η συντάκτρια συνεχίζει αναφέροντας ότι “ο Μάλαμας δεν είπε τίποτε. Δεν έκανε κανένα σχόλιο. Δεν μας εξήγησε γιατί δεν μας επέτρεψε την παρέμβαση-διαμαρτυρία. ΑΙΣΧΟΣ!!!!! [sic]”. Και καταλήγει ότι, παρότι της αρέσουν τα τραγούδια του, του βάζει “ένα μεγάλο Χ γιατί οι καιροί είναι χαλεποί κι άτομα που γυρίζουν την πλάτη στον αγώνα για την αξιοπρέπεια για την ίδια τη ζωή θα πρέπει να μας αφήνουν εντελώς αδιάφορους […]. Εγώ δεν θέλω να πιστέψω σε μια τέχνη που την εκπροσωπούν μια Δημουλά, μια Διβάνη κι ένας Μάλαμας.”
Τελεία και εύλογες απορίες: Γιατί είχε υποχρέωση ο κ. Μάλαμας να πει κάτι σχετικό με την “παρέμβαση” ή να δώσει εξηγήσεις; Ας αφήσουμε κατά μέρος το αυτονόητο (;) ότι οποιοσδήποτε καλλιτέχνης δεν καθορίζει τη “γραμμή” της εταιρίας παραγωγής για το αν επιτρέπονται τέτοιου είδους “παρεμβάσεις”. Πρέπει ο (όποιος) Μάλαμας να επιδεικνύει τεκμήρια επαναστατικότητας σε όποιον τα ζητήσει; Για τη συντάκτρια του κειμένου, προφανώς ναι. Αλλιώς ο τραγουδοποιός, του οποίου μέχρι την επίμαχη συναυλία δηλώνουμε “φαν” [sic, πάντα] μπαίνει αυτομάτως στην ίδια συνομοταξία με τη Δημουλά και τη Διβάνη (που, αν καταλαβαίνω καλά, “έφαγαν Χ” μετά την περίφημη φράση με τα παγκάκια και το επίσης περίφημο tweet, αντίστοιχα).
Και μερικές δύσκολες ερωτήσεις για το τέλος: επιτρέπονται όλες οι “παρεμβάσεις” σε όλους τους χώρους; Αν στην επόμενη συναυλία θελήσουν να “παρέμβουν” οπαδοί του Ολυμπιακού ή του ΠΑΟΚ, πρέπει να τους επιτραπεί; Αν στην μεθεπόμενη επιχειρήσουν “παρέμβαση” Χρυσαυγίτες; Όχι; Μα, ή θα σεβόμαστε όλοι τους κανόνες (Σύνταγμα, νόμοι, αλλά και ιδιωτικά συμφωνητικά στα οποία έχουμε δώσει την συγκατάθεσή μας αγοράζοντας ένα εισιτήριο), ή θα αφήνουμε και τους άλλους να κάνουν λάστιχο την έννοια της ελευθερίας του λόγου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αυτονόητο (;).
* Και μιας και τα ερωτηματικά δίπλα στα αυτονόητα έγιναν πολλά, ας δηλωθούν και τα παρακάτω αυτονόητα (;):
– Παρότι είχα τη χαρά κάποτε να γνωρίσω προσωπικά τον κ. Μάλαμα, δεν με ενδιαφέρει να υπερασπιστώ την καλλιτεχνική του αξία ή την πολιτική του θέση (η οποία, παρεμπιπτόντως, παραμένει για μένα άγνωστη), αλλά το αναφαίρετο δικαίωμά του -όπως και κάθε καλλιτέχνη- να τραγουδάει και να επικοινωνεί με το κοινό του όπως αποφασίζει αποκλειστικά ο ίδιος και οι συνεργάτες του, χωρίς έξωθεν “παρεμβάσεις”.
– Το ότι δεν συμφωνώ με ορισμένες μεθόδους που χρησιμοποιεί μέρος ενός συνδικαλιστικού κλάδου δεν σημαίνει ότι διαφωνώ και με τα ουσιαστικά αιτήματα του κλάδου.
– Και το πιο αυτονόητο όλων, που δεν επιδέχεται ερωτηματικά: το παρόν άρθρο, όπως όλα τα κείμενά μου, εκφράζει αποκλειστικά την προσωπική μου άποψη και σε καμία περίπτωση το 3pointmagazine.gr ή την συντακτική του ομάδα εν μέρει ή στο σύνολό της.
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.