Tι είναι αυτό που κάνει τους Zapatistas να δρουν συλλογικά, με αυτό-διαχειριζόμενες δομές, 20 χρόνια μετά την πρώτη τους εξέγερση;
Σύμφωνα με τον Αθανάσιο Μαρβάκη και το Μιχάλη Μεντίνη, στο βιβλίο τους «Επανορίζοντας το ψυχοκοινωνικό», η απάντηση είναι η μελέτη και η επικοινωνία των ανταρτών με τους Ινδιάνους από το 1980, αποτελώντας μαζί τους γνωστούς σε όλους μας Zapatistas .
H ινδιάνικη φιλοσοφία είναι άκρως αντίθετη από τη δυτική. «Σε αντίθεση, με το εγκιβωτισμένο “Εγώ” του δυτικού εαυτού, υπάρχει η κοινή αντίληψη πως η ζωή και η πορεία του ατόμου στη Γη βρίσκονται σε άμεση αλληλεπίδραση με τους άλλους, ή με μη ορατά στρώματα της πραγματικότητας».
«Για τους Zapatistas, κοινότητα είναι η έλλειψη ατομικότητας και αυτή είναι κοινή -και όχι η ιδιοκτησία, η κατοχή ή η οικειοποίηση».
Αυτή τους η πεποίθηση ενσαρκώνεται από την καθημερινή τους γλώσσα, μέχρι και στη διάρθρωση του ψυχισμού τους.
«Αρχικά, ενώ εμείς π .χ. θα λέγαμε “Σου είπα”, χρησιμοποιώντας ένα ρήμα και υποδεικνύοντας μια σχέση εξουσίας, δηλαδή ένα ενεργό υποκείμενο και ένα παθητικό δέκτη, οι Zapatistasστη γλώσσα των tojolabalθα έλεγαν “Εγώ σου είπα” και “Εσύ άκουσες”, χρησιμοποιώντας δύο ρήματα και υποδηλώνοντας πως δεν υπάρχει παθητικός δέκτης, παρά μόνο δύο δρώντα υποκείμενα, τα οποία αλληλοσυμπληρώνονται και δεν υπάρχει η δυτική σχέση υποταγής και εξάρτησης, αλλά μια αλληλόδραση».
Ύστερα, αναλύοντας τον ψυχισμό τους, αυτός «αποτελείται από το ave (μικρό περιστέρι, μέσα στο σώμα όλων, που φεύγει μόνο την ώρα του θανάτου), το chul’el (μικρό ομοίωμα με ανθρώπινο σχήμα του ιερού βουνού) και το nagual (ζώο, συν- οντότητα που μοιράζεται μια κοινή ουσία με τους ανθρώπους). Δεν υπάρχει καμία επικοινωνία, ανάμεσα στον άνθρωπο και το ζώο συν- οντότητα. Υπάρχει φυσική ταύτιση. Ο άνθρωπος ΕΙΝΑΙ το ζώο».
Παρακάτω, εξηγούν ότι ο “αρχηγός” των Zapatistas, Marcos, «αποκαλείται comandanteleon, υπονοώντας πως τα ζώα συν- οντότητές του είναι το λιοντάρι και το τζάγκουαρ, τα οποία συνδέονται με δύναμη, κοινωνική αποδοχή και ευημερία για τους σύγχρονους Maya».
Toπιο ενδιαφέρον όμως, από όλα, είναι ο λόγος για τον οποίο οι Zapatistas, φοράνε μάσκες, μετασχηματίζοντας, τους εαυτούς τους στους «χωρίς πρόσωπο». Και ο λόγος είναι «το μυστικό του φόβου της μαγείας… του φόβου για άγρια nagual(φανταστείτε, κάποιος να είχε nagualτζάγκουαρ και ο άλλος nagualλαγό, ο δεύτερος, θα διακατεχόταν διαρκώς, από οντολογικό φόβο). Εν συντομία, το μυστικό όλων όσων δεν υπάρχουν στις εύγλωττες διακηρύξεις των Zapatistasκαι στην κομψή πρόζα του Marcos. Αυτή είναι η μυστική πλευρά του “yabasta” («φτάνει πια»), η άλλη όψη της ινδιάνικης εξέγερσης», η ανάγκη να ξεφύγουν από το φόβο των ισχυρότερων και ασθενέστερων nagual.
«Με τις μάσκες, οι Zapatistasμετατρέπονται σε μια ανώνυμη συλλογικότητα και μόνο όταν έχουν μετατραπεί σε αυτή αναπτύσσουν την αίσθηση της δύναμης και της ελευθερίας».
«Όταν το nagualδεν είναι φόβος, αλλά κοινότητα, αλληλεγγύη, μεταμορφωτική και συνιστώσα δύναμη, τότε ο κόσμος γίνεται ένας απέραντος χώρος δημιουργίας. Ο μόνος τρόπος να οργανωθείς, είναι η αντίσταση».
Κλείνοντας, με τα λόγια του Marcos: «Γιατί ο άνθρωπος που ξέρει να κοιτάζει την καρδιά του, δε βλέπει τη δύναμη του λιονταριού, αλλά τη δύναμη της καρδιάς του».
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.