Ο κρατικός φορέας μετέφερε 102.000 Εβραίους σε ναζιστικά στρατόπεδα θανάτου
Οι Ολλανδικοί Σιδηρόδρομοι δέχθηκαν μια σύσταση να καταβάλουν έως και 50 εκ. € σε συγγενείς χιλιάδων ανθρώπων που μεταφέρθηκαν σε ναζιστικούς στρατόπεδα συγκέντρωσης κατά τη διάρκεια του Β’ παγκόσμιου πολέμου.
Ο Roger van Boxtel, διευθύνων σύμβουλος της κρατικής Nederlandse Spoorwegen (NS), δήλωσε ότι ήρθε η ώρα να γίνει μια χειρονομία προς τους “άμεσα εμπλεκόμενους”, επαναλαμβάνοντας μια απολογία που ειπώθηκε για πρώτη φορά το 2005.
Μια ανατεθείσα έκθεση συνέστησε στους σιδηροδρόμους να κάνουν μία προσφορά σε περίπου 500 επιζώντες από τα στρατόπεδα και 5.500 επιγόνους θυμάτων.
Η απόφαση σηματοδοτεί το τέλος μιας τριετούς μάχης από τον 83χρονο Salo Muller, πρώην φυσιοθεραπευτή στο ποδοσφαιρικό σύλλογο Ajax, του οποίου οι γονείς μεταφέρθηκαν από το Άμστερνταμ στο ολλανδικό διαμετακομιστικό στρατόπεδο του Westerbork, από όπου οδηγήθηκαν στο Άουσβιτς για να θανατωθούνε σε θαλάμους αερίων.
Ο Muller έγραψε ένα βιβλίο, το οποίο δημοσιεύτηκε το 2017 με τίτλο “Θα σε δω απόψε και να είσαι καλό παιδί”, στη μνήμη των τελευταίων λέξεων που του είπε η μητέρα του, καθώς τον άφηνε στο νηπιαγωγείο πριν απαχθεί εκείνη την ημέρα από τα SS.
Παρά τη δήλωση μετανοίας πριν από 14 χρόνια, η εταιρεία σιδηροδρόμων είχε απορρίψει την ιδέα της αποζημίωσης μέχρις ότου ο Muller την απείλησε με νομική δράση, με την υποστήριξη της Liesbeth Zegveld, μίας εξέχουσας Ολλανδής συνηγόρου για τα ανθρώπινα δικαιώματα,.
Οι Ναζί κατέβαλαν στο NS ποσό ύψους 2,2 εκατομμυρίων λιρών Αγγλίας με σημερινούς όρους, για την παράδοση 102.000 Εβραίων σε στρατόπεδα συγκέντρωσης ανά την Ευρώπη. Το τελευταίο τρένο έμεινε στις 13 Σεπτεμβρίου 1944, λίγο πριν ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού της εταιρείας σιδηροδρόμων απεργήσει σε μια προσπάθεια να επιταχύνει το τέλος της γερμανικής κατοχής.
Το Westerbork, όπου ζούσε και η Άννα Φρανκ πριν μεταφερθεί στο Άουσβιτς, καθιερώθηκε από την ολλανδική κυβέρνηση το 1939 ως προσφυγικό στρατόπεδο για τους Εβραίους που έφυγαν από την κατεχόμενη Ευρώπη, αλλά καταλήφθηκε από τους SS μετά τη γερμανική εισβολή.
Σύμφωνα με το σχέδιο αποζημίωσης που σχεδιάστηκε από την επιτροπή και έγινε αποδεκτό από την εταιρεία σιδηροδρόμων, θα προσφερθούν 15.000 € σε κάθε επιζώντα, 7.500 € σε χήρες και χήρους και 5.000 ή 7.500 € σε τέκνα θυμάτων. Η εταιρεία αναμένει να πληρώσει μεταξύ 40 και 50 εκ. €.
Ο Muller δήλωσε στην εφημερίδα De Volkskrant ότι ήταν “80% ικανοποιημένος” με το χρονοδιάγραμμα των πληρωμών. «Ίσως θα προτιμούσα τα ποσά να είναι υψηλότερα αλλά είναι για την ανακούφιση στις πληγές, όχι τόσο για το οικονομικό συμφέρον», είπε.
Ο πρόεδρος της επιτροπής, Job Cohen, δήλωσε ότι η απόφαση για τα ποσά ήταν “εξαιρετικά περίπλοκη”.
Το 2014, ο φορέας εκμετάλλευσης των γαλλικών σιδηροδρόμων SNCF συμφώνησε να καταβάλει 40 εκ. λίρες Αγγλίας ως αποζημίωση για το ρόλο του στην κίνηση περίπου 76.000 Εβραίων σε ναζιστικά στρατόπεδα κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος.
Πηγή: theguardian.com
Μετάφραση: Αλέξανδρος Βάκουλας
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.