του Στέλιου Κούλογλου στο tvxs.gr
Tο «Μουσείο του Τρόμου» στη Βουδαπέστη, θα μπορούσε να ονομαστεί και μουσείο ιστορικής ταχυδακτυλουργίας: έμπνευση του Βίκτορ Όρμπαν από το 2002, όταν ο ακροδεξιός, σημερινός πρωθυπουργός διεκδικούσε την νίκη στις ουγγρικές εκλογές. Το Μουσείο υποτίθεται ότι παρουσιάζει τα εγκλήματα του ναζισμού και του κομουνισμού. Στην πραγματικότητα υποβαθμίζει τη φρίκη του πρώτου και συγχρόνως σβήνει από την ιστορία την συνεισφορά των μεταρρυθμιστών κομουνιστών στα κρίσιμα γεγονότα που σφράγισαν την ευρωπαϊκή αλλά και την ουγγρική ιστορία.
Από τις αίθουσες του Μουσείου με τα ιστορικά εκθέματα απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στο ακροδεξιό καθεστώς του ναυάρχου-αντιβασιλέα Χόρτι που αναλαμβάνει την εξουσία μετά την συντριβή της Ουγγρικής δημοκρατίας των Σοβιέτ, το 1919. Ο Χόρτι εξαπολύει κύματα «λευκού τρόμου» εναντίον των κομουνιστών και των Εβραίων, και το 1939 συμμαχεί με τον Χίτλερ. Τα επόμενα δύο χρονια τα ουγγρικά στρατεύματα εισβάλλουν χέρι – χερι με τα ναζιστικά στη Γιουγκοσλαβία και την Σοβιετική Ένωση. Τσιμουδιά στο Μουσείο του Τρόμου» για όλα αυτά τα φρικαλέα καθώς και για τις διώξεις και τους ρατσιστικούς νόμους που υιοθετούνται επί Χόρτι και φτάνουν στο σημείο Εβραίος που έχει σεξουαλική σχέση με Ουγγαρέζα να τιμωρείται με 3 χρόνια φυλακή.
Όταν το 1943 γίνεται φανερό ότι η ναζιστική Γερμανία χάνει τον πόλεμο, ο Χόρτι προσπαθεί να κλείσει ειρήνη με τη Μόσχα. Για να παραμείνει η Ουγγαρία υπό τον δικό τους έλεγχο, οι Γερμανοί εισβάλλουν τον Μάρτιο του 1944 αλλά ο Χόρτι παραμένει στη θέση του. Δεν θα τον αντικαταστήσουν, με φιλικό τρόπο, παρά τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς, δίνοντας την εξουσία στο καθαρά ναζιστικό Κόμμα του Αγκυλωτού Σταυρού που θα στείλει περίπου 440.000 Εβραίους στα κρεματόρια. Μόνο αυτή η σύντομη περίοδος 6 μηνών , μέχρι την ήττα του Άξονα και την αποχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων εκτίθεται σε δύο-τρεις αίθουσες του Μουσείο. Όλοι οι υπόλοιποι χώροι του επιβλητικού κτιρίου της Λεωφόρου Αντρασι ασχολούνται με την κομουνιστική περίοδο, αλλά και εδώ θα παρουσιαστεί ένα ακόμη πρόβλημα που, όπως θα δούμε παρακάτω, χρήζει παραχάραξης.
Το πρόβλημα αυτό είναι η εξέγερση του 1956. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η καταπίεση είναι μεγάλη και τα εγκλήματα του, υπό σοβιετικό έλεγχο, μεταπολεμικού σταλινικού καθεστώτος είναι πολλά, αλλά μετά τον θάνατο του Στάλιν το 1953 ο μεταρρυθμιστής κομουνιστής ηγέτης Ίμρε Νάγκι έρχεται στα πράγματα υποσχόμενος οικονομικές και πολιτικές μεταρρυθμίσεις. Οι σταλινικοί καταφέρνουν να τον απομακρύνουν, για να επανέλθει στην εξουσία το 1956 όταν οι Ούγγροι βγαίνουν στους δρόμους κατά της μυστικής αστυνομίας και των Σοβιετικών στρατευμάτων, ξεκινώντας την Ουγγρική επανάσταση.
Όταν ο Νάγκι υπόσχεται πολυκομματισμό, ελεύθερες εκλογές και αποφασίζει την έξοδο της Ουγγαρίας από το στρατιωτικό σύμφωνο της Βαρσοβίας, τα σοβιετικά τανκς επιστρέφουν στη Βουδαπέστη και συντρίβουν την επανάσταση. Είκοσι χιλιάδες Ούγγροι σκοτώνονται στις συγκρούσεις, άλλοι τόσοι συλλαμβάνονται, ενώ 230 δικάζονται και εκτελούνται. Ανάμεσα τους, οι μεταρρυθμιστές κομουνιστές και ο ίδιος ο Ίμρε Νάγκι που συλλαμβάνεται και εκτελείται το 1958 δια απαγχονισμού. Τι να κάνει το καθεστώς Όρμπαν με ένα πρόσωπο που συμβολίζει την επανάσταση του 1956 αλλά ήταν και κομουνιστής;
Στο τμήμα του «Μουσείου του Τρόμου», τρομάζεις με το μέγεθος της ιστορικής αποσιώπησης: η παρουσία του Νάγκι αναφέρεται σε κανα δυό σημεία, αλλά ο ρόλος του ίδιου και των μεταρρυθμιστών κομουνιστών στην επανάσταση του 1956 υποβαθμίζεται πλήρως. Σε πια παράλληλη κίνηση, η ουγγρική κυβέρνηση το 2016 απομάκρυνε το άγαλμα του Νάγκι που βρισκόταν κοντά στο Κοινοβούλιο, σε μια μακρινή πλατεία στα βόρεια της πρωτεύουσας. Στη θέση τοποθετήθηκε ένα μνημείο για τα θύματα της βραχύβιας ουγγρικής επανάστασης των Σοβιέτ, το 1919.
Αν υπάρχει ένα ευρωπαϊκό στρατηγείο που καθοδηγεί τη ταύτιση ναζισμού – κομουνισμού, καλύτερα ότι ο ναζισμός δεν ήταν τόσο κακός όσο ο κομουνισμός, αυτό βρίσκεται στο Μουσείο Τρόμου της Βουδαπέστης. Ξαναγράφοντας την ουγγρική ιστορία, ο Όρμπαν προσπαθεί να αναδείξει τον εαυτό του ως τον μοναδικό ήρωα της ιστορίας της χώρας. Στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια από την πτώση του κομουνιστικού καθεστώτος, το Μουσείο του Τρόμου πλήρωσε 600.000 ευρώ σε ένα μουσικό Φεστιβάλ, για να προβάλει έναν λόγο του ‘Ορμπαν το 1989.
Ελέγχοντας ασφυκτικά τα ΜΜΕ της χώρας, ο Ούγγρος πρωθυπουργός έχει τα μέσα να περάσει το μήνυμα του. Αλλά με το καθεστώς του να παραβιάζει συστηματικά όλες τις ευρωπαϊκές αξίες, δύσκολα ο ‘Ορμπαν θα αποφύγει την επερχόμενη εκπαραθύρωση του από το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, στο οποίο ανήκει το κόμμα του.
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.