Αυτήν την εβδομάδα δεν θα είναι το περιεχόμενο κάποιας φωτογραφίας που θα μας προβληματίσει. Η σκέψη μας θα σταθεί σε άλλα ερείσματα, αυτά που προσφέρει η τεχνοτροπία.

01

ΠορτραίτοτουSergey Prokudin-Gorskii

Η πρώτη έγχρωμη φωτογραφία λέγεται πως τραβήχτηκε το 1861 από τον Thomas Sutton. Ωστόσο, κοιτώντας συλλογές πρώιμων εγχρώμων φωτογραφιών, ήταν τα έργα του χημικού και φωτογράφου, γεννημένου στην Ρωσική Αυτοκρατορία το 1863 , Sergey Prokudin-Gorskii. Ο Prokudin-Gorskii ανέπτυξε μία καινοτόμο για την εποχή του τεχνική έγχρωμης φωτογράφησης γύρω στο 1900 και αργότερα, από το 1909 ως το 1915, έτυχε την υποστήριξης του τσάρου Νικολάου του Β’, οπότε και γύριζε τη χώρα φωτογραφίζοντας τοπία, μέσα μεταφοράς και ανθρώπους στη δουλειά. Η επανάσταση τον έσπρωξε στην εξορία, απ’ όπου έκανε και το τελευταίο του ταξίδι, το 1944.

Φυσικά το χρώμα στις αρχές του 20ου αιώνα δεν ερχόταν εύκολα. Χρειαζόταν μία σύνθετη διαδικασία, που απαιτούσε μεταχείριση ειδικών πρακτικών, τόσο κατά τη σύλληψη του θέματος, όσο και κατά την εμφάνιση. Ο φωτογράφος έπρεπε να τραβήξει το θέμα με μία ειδική φωτογραφική μηχανή 3 παραλλήλων φακών, ο καθένας με διαφορετικό φίλτρο βασικού χρώματος (μπλε, κόκκινο, πράσινο). Έπειτα, κατά την εμφάνιση, συνέθετε τις τρεις εικόνες σε μία, παράγοντας εν τέλει τα χρώματα που βλέπουμε και στο φυσικό μας περιβάλλον.

Έγχρωμες φωτογραφίες τέτοιας παλαιότητας μας ανοίγουν ένα μοναδικό παράθυρο στο παρελθόν. Μπορεί αυτό να έχει χρώμα στην ανάμνησή μας ή στα παλαιά έργα Τέχνης και τέχνεργα, ωστόσο η φωτογραφία, με την υψηλή της πιστότητα και την ,θεωρητικά αντικειμενική, αναπαράσταση του θέματός της, δημιουργεί μία αίσθηση εξαιρετικής εγγύτητας με την στιγμή σύλληψής της.

02

Νομάδα, στολισμένη, μπροστά στο σπίτι της. (γιουρτ)

Ξαφνικά μπροστά μας ξεδιπλώνεται μία μικρή αποκάλυψη. Μπορεί οι δεκαετίες γύρω από την αλλαγή του αιώνα να έχουν αποχρώσεις του γκρι στη συνείδησή μας, ωστόσο τέτοια τεκμήρια μας θυμίζουν πως οι άνθρωποι έβλεπαν από πάντα τον κόσμο με ελάχιστες, αν όχι χωρίς, διαφορές απ’ ότι τον βλέπουμε σήμερα.

Οι αισθήσεις είναι και αυτές μέρος της ανθρώπινης φύσης , μιας ανθρώπινης φύσης, διαχρονικής, που την συναπαρτίζουν παρόμοια συναισθήματα και προβληματισμοί, ανησυχίες, ελπίδες και αγώνες, φιλοδοξίες  και έριδες. Είναι τέτοιοι άνθρωποι που πρέπει να αναζητούμε πίσω από τα γεγονότα, είτε κοιτώντας πίσω, αναλύοντας το παρελθόν, είτε μπροστά, σχεδιάζοντας για το μέλλον. Είναι οι σκέψεις, οι πράξεις, οι πρακτικές και οι σχέσεις των ανθρώπων που τους θέτουν σε μία συνεχή εσωτερική αλληλεπίδραση, είτε άμεσα, είτε με τη διαμεσολάβηση υλικών( τεχνολογίας) και άυλων τεχνέργων  (θεσμών).

Απλώς μία μικρή παρακίνηση, από μία άποψη που αξιώνει να βάλει το μικρό της λιθαράκι στο να δούμε τα πράγματα λίγο πιο ανθρώπινα. Ψάξτε τους ανθρώπους λοιπόν.

Καλό Σαββατοκύριακο!

03

Το μοναδικό έγχρωμο πορτραίτο του LeonTolstoy.

Φωτογραφίες: Περισσότερο υλικό από τον Sergeii Prokudin-Gorsky μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης του Κονγκρέσου, στο τμήμα της συλλογής Prokudin-Gorsky. Βρίσκω τις φωτογραφίες του εξαιρετικές και μακάρι να μπορούσα να περιλάβω περισσότερες στο άρθρο. Συνέχεια στο www.loc.gov/exhibits/empire/. Σημειωτέον, οι φωτογραφίες που έχουν αναρτηθεί δεν έχουν υποστεί ψηφιακή βελτίωση, απ’ όσο μπορώ να γνωρίζω. Μπορείτε να διαπιστώσετε σημάδια της τεχνικής σε τοπικούς αποχρωματισμούς.

(3/3/2012)

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

Ο Αλέξανδρος είναι Ιστορικός της Τεχνολογίας, υποψήφιος διδάκτορας και ερευνητής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει ασκηθεί σε κρατικούς νομοθετικούς και γνωμοδοτικούς θεσμούς, ενώ ασχολείται ενεργά με προγράμματα μη-τυπικής εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την πρόσφατη Ιστορία της Αγροτικής Πολιτικής στην Ελλάδα, τις Τεχνολογικές Μεταβάσεις στον Αγροδιατροφικό τομέα, τα τεχνο-επιστημονικά δίκτυα ειδημοσύνης και γενικότερα την αλληλεπίδραση του τεχνολογικού και του κοινωνικού. Στον ελεύθερο χρόνο του κυνηγάει εικόνες από πόλεις της Ευρώπης, απλώνει τα βήματά του σε νέους προορισμούς και χώνεται σε δίσκους και αρχεία, ψάχνοντας καλή μουσική.

Related Posts

//