Έρευνα για την ασφάλεια των γυναικών στα μέσα μαζικής μεταφοράς ανάμεσα στις δεκαπέντε μεγαλύτερες πρωτεύουσες του κόσμου, αλλά και της Νέας Υόρκης, της πολυπληθέστερης πόλης των Η.Π.Α, δημοσίευσε πριν λίγες ημέρες η εταιρία διεξαγωγής ερευνών ΥοuGov, σε συνεργασία με τον φιλανθρωπικό οργανισμό «Thomson Reuters Foundation».
Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν, οι τρεις λιγότερο ασφαλείς πρωτεύουσες ανήκουν όλες στην Λατινική Αμερική. Στην Μπογκοτά, πρωτεύουσα της Κολομβίας, στο Νέο Μεξικό, πρωτεύουσα του Μεξικού και στη Λίμα, πρωτεύουσα του Περού, οι γυναίκες φοβούνται να κυκλοφορήσουν μόνες τους το βράδυ καθώς οι πιθανότητες να δεχτούν κάποιο είδος επίθεσης είναι πολύ μεγάλες.
Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Νέα Υόρκη, ενώ το Λονδίνο καταλαμβάνει την πρώτη θέση ανάμεσα στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.
Τα νούμερα της έρευνας
Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά με την συμμετοχή 6.500 γυναικών, αλλά και ειδικών σε θέματα φύλου και οι ερωτήσεις της αφορούσαν: κατά πόσο νιώθει μία γυναίκα ασφαλής στην πόλη που ζει, κατά πόσο νιώθει ασφάλεια να κυκλοφορεί το βράδυ, αν υπάρχει μεγάλος κίνδυνος ως προς το να κακοποιηθεί λεκτικά ή σωματικά, κατά πόσο υπάρχει εμπιστοσύνη ότι κάποιος αυτόπτης μάρτυρας του περιστατικού θα βοηθήσει και κατά πόσο υπάρχει εμπιστοσύνη στο ότι οι αρχές θα ερευνήσουν έπειτα το γεγονός.
Η Μπογκοτά καταλαμβάνει την πρωτιά «ανασφάλειας» στις δύο από τις έξι ερωτήσεις (ασφάλεια κατά τη διάρκεια της νύχτας και γενική ασφάλεια στην πόλη), καθώς 60% των γυναικών που ρωτήθηκαν φαίνεται να έχουν δεχθεί κάποιου είδους σωματική ή λεκτική επίθεση.
Τα δημόσια μέσα μεταφοράς στην Μπογκοτά
Η αχανής πρωτεύουσα των περίπου 10.000.000 κατοίκων δεν διαθέτει μετρό, αλλά ένα σύστημα λεωφορείων, του οποίου η οργάνωση και η λειτουργία μοιάζει πολύ με αυτή του μετρό. To TransΜilenio ξεκίνησε να λειτουργεί το 2000. Σήμερα οι γραμμές του καλύπτουν αποστάσεις περίπου 120 χιλιομέτρων, γεγονός που το καθιστά το μεγαλύτερο μέσο ταχέων λεωφορείων του κόσμου. Υπολογίζεται ότι περίπου 2.000.000 κάτοικοι της Μπογκοτά χρησιμοποιούν καθημερινά το TransMilenio.
Η ασφάλεια στα TransMilenio – Τι λένε οι κάτοικοι της Μπογκοτά
Όπως λέει στο 3pointmagazine.gr ο Mateo Gomez Unda, φοιτητής αρχιτεκτονικής: «Τα λεωφορεία και οι σταθμοί διαθέτουν εσωτερικές κάμερες ασφαλείας αλλά και αστυνομικούς. Τους κεντρικούς και μεγαλύτερους σταθμούς τους φυλάσσουν παραπάνω από πέντε αστυνόμοι, αλλά στους μικρότερης κυκλοφορίας σταθμούς μπορεί να συναντήσεις μόνο έναν ή και κανέναν!»
Τα μεγαλύτερα προβλήματα, σύμφωνα με τον ίδιο, προκύπτουν τις ώρες αιχμής. Στο διάστημα αυτό, όσοι αστυνομικοί και αν φύλασσαν τα λεωφορεία και τους σταθμούς, τα εγκλήματα δεν μπορούν να προληφθούν ή και να αποφευχθούν.
Όταν γίνεται λόγος για εγκλήματα, πέρα από τις μικροκλοπές τσαντών ή κινητών, οι σεξουαλικές παρενοχλήσεις είναι ένα πολύ συνηθισμένο φαινόμενο. Μαρτυρίες γυναικών θέλουν αγνώστους να τις αγγίζουν, άλλους να αυνανίζονται μπροστά τους ή ακόμη και να τις αναγκάζουν να αγγίξουν τα γεννητικά τους όργανα.
Η Blanca Martinez είναι οικιακή βοηθός και λόγω της δουλειάς της χρησιμοποιεί καθημερινά τα λεωφορεία του TransMilenio. Κάθε μέρα περνάει γύρω στις τέσσερις ώρες μέσα στα λεωφορεία και η διαδρομή πολλών χιλιομέτρων που διανύει θεωρείται από τις πιο επικίνδυνες στην Μπογκοτά. Όπως μας λέει «κάμερες και αστυνομικοί υπάρχουν, αλλά αν συμβεί κάτι κανείς δεν είναι εκεί για να επέμβει».
Στην ίδια ποτέ δεν έχει συμβεί κάποιο περιστατικό λεκτικής ή σωματικής παρενόχλησης αν και έχει ακούσει για πάρα πολλά στις ειδήσεις.
H Maria del Pilar Unda είναι καθηγήτρια Πανεπιστημίου στην Μπογκοτά και χρησιμοποιεί σπάνια τα μέσα μεταφοράς. Και αυτή όμως, από τις εμπειρίες που διαθέτει, θεωρεί ότι η ασφάλεια στο TransMilenio δεν είναι επαρκής. «Έχω δει αστυνομικούς στους σταθμούς, αλλά όταν συμβαίνει κάτι αυτοί φοβούνται να αντιδράσουν, δεν κάνουν απολύτως τίποτα. Μέχρι στιγμής δεν μου έχει συμβεί κάτι παραπάνω από το γνωστό στρίμωγμα στις ώρες αιχμής».
Και οι τρεις τους ισχυρίζονται ότι, παρά τα ευρήματα της έρευνας, το TransMilenio δεν είναι τόσο επικίνδυνο όσο το παρουσιάζουν τα Μ.Μ.Ε.
Τι κάνουν όμως οι αρχές για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια στις γυναίκες που χρησιμοποιούν τα Μ.Μ.Μ;
Τα «ροζ» TransMilenio και οι μυστικοί αστυνομικοί
Πριν από περίπου 8 μήνες, τέθηκαν σε πιλοτική λειτουργία ειδικά λεωφορεία μόνο για γυναίκες. Εμπνευσμένα από τα ροζ ταξί και λεωφορεία του Μεξικού που χρησιμοποιούνταν μόνο από γυναίκες με σκοπό να μεταφερθούν με ασφάλεια στο σπίτι τους κατά τη διάρκεια της νύχτας, η πιλοτική λειτουργία των «γυναικείων» TransΜilenio φαίνεται να στέφθηκε με επιτυχία καθώς το πείραμα συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
Μάλιστα ο εκπρόσωπος τύπου του TransMilenio, Manuel Gomez, έπειτα από τη δημοσιοποίηση της έρευνας υποσχέθηκε ότι θα προστεθούν και άλλα λεωφορεία μόνο-για-γυναίκες στα πιο πολυσύχναστα δρομολόγια της Μπογκοτά. Επίσης, ισχυρίστηκε, ότι θα συνεχίσουν οι συζητήσεις με τους δικηγόρους του Κογκρέσου έτσι ώστε οι νόμοι εις βάρος αυτών που προβαίνουν σε λεκτική και σωματική παρενόχληση να γίνουν ακόμη πιο σκληροί.
Από την άλλη ο δήμαρχος της Μπογκοτά, Gustavo Petro, ισχυρίστηκε ότι οι επιθέσεις κατά των γυναικών έχουν μειωθεί δραματικά τον τελευταίο καιρό. «Η στρατηγική καταπολέμησης των επιθέσεων είναι ειδικά εκπαιδευμένες γυναίκες αστυνομικοί με πολιτικά, οι οποίες μόλις αντιληφθούν κάποιο έγκλημα συλλαμβάνουν αμέσως τον υπαίτιο. Αυτό εφαρμόζεται μόνο δυόμιση μήνες και ήδη τα ποσοστά των επιθέσεων έχουν μειωθεί δραματικά. Περισσότερα αποτελέσματα θα φανούν στο μέλλον».
Παρ΄ όλο που η Κολομβία είναι χιλιάδες μίλια μακρυά μας, ζητήματα όπως η ασφάλεια των γυναικών σε τομείς της καθημερινής ζωής πρέπει να μας αφορούν όλους.
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.