Σκηνοθετεί μέσα από έναν εναλλακτικό κινηματογραφικό φακό, με ματιά έντονα πολιτική, κοινωνική και ιδιαίτερα ανατρεπτική. Θίγει θέματα που οι περισσότεροι θεωρούν ταμπού, που οι περισσότεροι δεν θα ασχολούνταν, ίσως από φόβο, ίσως από συστολή για την κατακραυγή και την κριτική που θα δέχονταν. Ο Φατίχ Ακίν όμως τολμά, και τολμά να θίξει φλέγοντα ζητήματα που αφορούν την κοινωνία, ξεπερνώντας τους φόβους της κριτικής. Και αυτό αποδεικνύεται μέσα από τις ταινίες του. Ο Φατίχ Ακίν αν και έχει Τουρκική καταγωγή θεώρησε ότι έπρεπε να “μιλήσει” για την γενοκτονία των Αρμενίων μέσα από την ταινία του “Η μαχαιριά” (2014), παρά το γεγονός ότι αποτελεί ταμπού για τους Τούρκους. Συνάντησε εμπόδια στα γυρίσματα αλλά δεν το έβαλε κάτω. Συνεχίζει να μας εκπλήσσει, φέρνοντας στο προσκήνιο με τη νέα του ταινία, “In the Fade”, ένα ζήτημα που απασχολεί αυτή τη στιγμή τόσο την Ευρώπη όσο και την χώρα μας. Καταπιάνεται με το φαινόμενο της ανόδου του νεοναζισμού που εξαπλώνεται ανησυχητικά τόσο στη Γερμανία όσο και στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη.

1. Γεννήθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας το 1973 αλλά η καταγωγή του είναι από την Τουρκία καθώς οι γονείς του μετανάστευσαν στα 60s από την Τουρκία στη Γερμανία.

2. Ο πατέρας του δούλευε σε καθαριστήριο ρούχων και η μητέρα του δίδασκε σε δημοτικό σχολείο. Ο αδερφός του, Cem Akin, είναι ηθοποιός και έχει παίξει σε διάφορες ταινίες του Fatih.

3. Έχει σπουδάσει Οπτικές Επικοινωνίες στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αμβούργου από μικρός όμως έγραφε σενάρια και μικρές ιστορίες.

“Αν είχα περισσότερο χρόνο θα σπούδαζα αρχαιολογία, μαθαίνεις τόσα πράγματα για το παρόν όταν σκαλίζεις το παρελθόν. Μαθαίνεις τόσα πολλά όταν κάνεις μια ιστορική ταινία εποχής. Είναι διαφορετικό είδος, απαιτεί διαφορετική τεχνική, διαφορετική ρητορική, είδα ταινίες του Ντέιβιντ Λιν, του Μπερτολούτσι, του Σέρτζιο Λεόνε, μελέτησα τη δεκαετία του ’20 όσο βαθύτερα μπορούσα”. Απόσπασμα από συνέντευξη του Φατίχ Ακίν στο flix.gr.

4. Είναι θαυμαστής του Jim Jarmusch, του Martin Scorsese, του Billy Wilder, του Elia Kazan και του John Ford.

“Έδειξα την ταινία μου (“The Cut”) στον Σκορτσέζε, ήμασταν μαζί στην Κριτική Επιτροπή του Φεστιβάλ του Μαρόκο. Είναι, ακόμα, εντελώς Μεσογειακός, είχαμε μια ιδιαίτερη σύνδεση. Την είδε και μετά φάγαμε μαζί, στο δωμάτιό του, για να τη συζητήσουμε, ήταν από τις πιο σουρεαλιστικές εμπειρίες που είχα ποτέ. Καθίσαμε, οι σερβιτόροι μας σερβίρισαν και μετά εκείνος έβγαλε το κόκκινο τετράδιό του και ήταν γεμάτο σημειώσεις για την ταινία μου! Ο Σκορτσέζε είναι ένας Θεός και δεν μπορείς να είσαι φίλος με τον Θεό”. Απόσπασμα από συνέντευξη του Φατίχ Ακίν στο flix.gr.

5. Εκτός από τις μεγάλου μήκους ταινίες του έχει σκηνοθετήσει και δύο μικρού μήκους. Πρόκειται για το “SensinYoure the one” (1995), ταινία η οποία βραβεύτηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στο Αμβούργο και το “Weed” (1996).

Βαθιά Κοφτά Ανθρώπινα/Short Sharp Sock (1998)

6. Έκανε το ντεμπούτο του το 1998 με την ταινία “Βαθιά Κοφτά Ανθρώπινα” (Short Sharp Shock), η οποία του χάρισε τη Μπρούτζινη Λεοπάρδαλη στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και το Pierrot, το βραβείο για τον καλύτερο πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη στο Μόναχο την ίδια χρονιά. Από το 1998 μέχρι το 2002 σκηνοθέτησε τέσσερις ταινίες ακόμη και η μία από αυτές είναι ντοκιμαντέρ. Έγινε όμως διεθνώς γνωστός με την ταινία “Μαζί, Ποτέ!” (2004). Σκηνοθέτησε άλλες πέντε ταινίες από το 2004 μέχρι το 2009.

Μαζί, Ποτέ! (2004)

7. To 2009 σκηνοθέτησε την πρώτη κωμωδία της φιλμογραφίας του το “Soul Kitchen” με πρωταγωνιστή τον ελληνικής καταγωγής Αδάμ Μπουσδούκο, με τον οποίο έχει συνεργαστεί πολλές φορές και είναι και καλός του φίλος. Ο Αδάμ Μπουσδούκος, δεν πρωταγωνιστεί όμως μόνο, αλλά έχει γράψει και το σενάριο μαζί με τον Φατίχ Ακίν. Το “Soul Kitchen” ήταν η Ταινία Έναρξης του 50ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Soul Kitchen (2009)

8. To 2014, με αφετηρία τη γενοκτονία των Αρμενίων, ο Ακίν παρουσίασε μία επική και παράλληλα λυρική ταινία το “The Cut”/ H μαχαιριά, υπό τους ήχους μίας χαρακτηριστικής και παραδοσιακής μελωδίας που ταξιδεύει τον θεατή, καθ’ όλη τη διάρκεια του φιλμ. Μία δημιουργία με ξεχωριστή ματιά, η οποία πραγματεύεται το δικαίωμα στην ύπαρξη και στα ίσα δικαιώματα των ανθρώπων, ανεξαρτήτου χρώματος, φυλής, γλώσσας ή θρησκείας και εν τέλει παρουσιάζει επιτυχημένα έναν συμβολισμό στην ελευθερία της έκφρασης του λόγου, τόσο στην Τουρκία, όσο και γενικότερα. Η ταινία “The Cut” ολοκληρώνει την τριλογία του Φατίχ Ακίν: “Η Αγάπη, ο Θάνατος και ο Διάβολος” (Love, Death and the Devil). Πρώτο μέρος της οποίας αποτελεί η αγαπημένη δημιουργία “Μαζί Ποτέ” (Head-On/ Gegen die Wand – 2004) που τιμήθηκε με την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου ενώ δεύτερο μέρος της τριλογίας αποτελεί η ταινία “H άκρη του ουρανού”.

The Cut / Η μαχαιριά (2014)

Για το “The Cut”:

“Δεν διάλεξα εγώ το θέμα, το θέμα διάλεξε εμένα. Οι γονείς μου είναι Τούρκοι, οπότε είναι ένα θέμα το οποίο με ενδιαφέρει, ειδικά επειδή είναι ταμπού. Αν κάτι είναι απαγορευμένο, πάντα τραβάει την προσοχή μου και θέλω να γνωρίσω παραπάνω για αυτό, όποιο και αν είναι το θέμα. Όσον αφορά τις δυσκολίες που συνάντησε για την ολοκλήρωση της ταινίας “The Cut” ο Ακίν δήλωσε: “Η δημοκρατία δεν έρχεται με το ταχυδρομείο. Αυτό δε συμβαίνει πουθενά, ούτε στη Δύση. Είμαι καλλιτέχνης και θέλω να ασχοληθώ με αυτό μέσα από την τέχνη μου και όχι από το Facebook ή το Twitter”. Ενώ όταν ρωτήθηκε για τη σχέση του με την Τουρκία, ο σκηνοθέτης απάντησε: “Η σχέση μου πλέον με την Τουρκία, είναι όπως αυτή μ’ έναν κακό γάμο. Ήρθε η ώρα να πάρουμε διαζύγιο…”Απόσπασμα από συνέντευξη του Φατίχ Ακίν στο tvxs.gr

9. Δύο χρόνια μετά το επιτυχημένο “The Cut” σκηνοθέτησε το “Βερολίνο, Αντίο”(2016), μεταφορά του best-seller του βιβλίου του Βόλφγκαγκ Χέρντορφ. H ταινία “Βερολίνο, Αντίο”, είναι ένα ταξίδι ζωής για δύο έφηβους που διασχίζουν την Ανατολική Γερμανία. Ένα ταξίδι γεμάτο απρόοπτα, χιούμορ, ένταση και περιπέτεια.

Βερολίνο, Αντίο! (2006)

10. O επιτυχημένος και αξιόλογος σκηνοθέτης επιστρέφει με καινούργια ταινία “In the Fade”/ “Μαζί ή Τίποτα” με πρωταγωνίστρια την Ντάϊαν Κρούγκερ. Η νέα ταινία του Φατίχ Ακίν, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του 70ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών. Πρόκειται για ένα ριζοσπαστικό πολιτικό φιλμ βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, το οποίο παρακολουθεί τη δική των νεοναζί στη Γερμανία και τη σύνδεση τους με την Χρυσή Αυγή στην Ελλάδα. Η Πανελληνία πρεμιέρα συντελέστηκε στο 58ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Αξίζει να σημειωθεί επίσης πως μέρος των γυρισμάτων της ταινίας έγιναν στην Αττική (Μαραθώνας, Σούνιο, Βαρυπόμπη), σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία παραγωγής Black Orange.

 

 

Η ιδέα της ιστορίας πώς προέκυψε;

“Όλη μου τη ζωή είχα να κάνω με τους νεοναζί. Γεννήθηκα στη Γερμανία αλλά κατάγομαι απ’ την Τουρκία. Στα 8 μου πρωτοάκουσα πως υπάρχει αυτό, οι νεοναζί, που θέλουν να σε σκοτώσουν απλώς για το χρώμα σου. Μου έμεινε τραύμα. Πιστεύω πως είναι τραύμα για κάθε παιδί. Κι απ’ τη στιγμή που το απέκτησα, ήθελα να μιλήσω γι’ αυτούς. Πριν λίγο καιρό, λοιπόν, συνέβησαν κάποιες δολοφονίες από νεοναζί στη Γερμανία, και βρήκα την ευκαιρία μου”.

“Όταν έκανα έρευνα για τους Γερμανούς νεοναζί, ανακάλυψα ότι όλοι οι ναζί στον κόσμο συνδέονται. Και αλληλοκαλύπτουν τα εγκλήματά τους. Το βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Η παγκοσμιοποίηση του νεοναζισμού. Αποφάσισα πως θέλω αυτό να φαίνεται στην ταινία. Χρειαζόμουν λοιπόν κι ένα άλλο κράτος, πέρα απ’ τη Γερμανία, για να δείξω την παγκόσμια σύνδεση. Χρησιμοποίησα την Ελλάδα γιατί, όπως είπες, τη θεωρώ δικιά μου”.

Πάνω σ’ αυτό λοιπόν, το “Μαζί ή Τίποτα” είναι επίσης μια πολύ γενναία ταινία. Δεν τους φοβάστε;

“Κοίτα, αν φοβάσαι πάρα πολύ, δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Δεν μπορείς να κουνηθείς. Δεν επιτρέπω στον εαυτό μου να τους φοβάται. Όχι πως είμαι κάνας ατρόμητος, αλλά προσπαθώ να ελέγχω τον φόβο μου, γιατί αλλιώς δεν κάνουμε δουλειά”. Απόσπασμα από συνέντευξη του Φατίχ Ακίν στο provocateur.gr

Η κριτική της νέας ταινίας του Φατίχ Ακίν (In the Fade/Μαζί ή Τίποτα)

Ο αγώνας ενάντια στον φασισμό συνεχίζεται μέσα από τον φακό του Φατίχ Ακίν

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//