Πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι από εμάς, έχουμε χρησιμοποιήσει έστω μία φορά στη ζωή μας ατάκα από κάποια διαφήμιση. Τόσο στο παρελθόν με πιο “κλασικές” ατάκες όσο και πιο πρόσφατα με πιο μοντέρνες και… εκσυγχρονισμένες.
Ανάμεσα στις δύο εποχές όμως οι διαφορές είναι τεράστιες και αν σκεφτεί κανείς τα προϊόντα που διαφημίζονται, θα συνειδητοποιήσει ότι το καταναλωτικό αγαθό έχει διαφοροποιηθεί εντελώς.
Παλαιότερα βλέπαμε διαφημίσεις για τροφές (ποιος δεν θυμάται το “Ακάκιε, τα μακαρόνια να ‘ναι Μίσκο” ή νόστιμο ξύδι για το φαγητό είναι μονάχα το ξύδι τοπ ή πάει πάει, πάει η κρέμα γάλακτος πάει) και είδη για το σπίτι (29 κατασκευαστές πλυντηρίων συνιστούν Skip, Είναι κεφάτη γυρίζει απ’το Βερόπουλο).
Πλέον οι εποχές έχουν αλλάξει, το χρήμα έχει μετατεθεί σε αυτό που “πουλάει” και το καταναλωτικό ενδιαφέρον μονοπωλούν αυτοί που μπορούν να διαθέσουν αρκετά χρήματα σε διαφημιστικές εταιρείες. Και σίγουρα αυτοί δεν είναι τα ελληνικά προϊόντα, μιας και τα εργοστάσια παραγωγής τους κλείνουν το ένα μετά το άλλο.
Είναι αυτοί που έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα των πωλήσεων: οι τηλεπικοινωνίες. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία χρόνια οι μόνες διαφημίσεις που “μένουν” στο μυαλό και οι ατάκες τους αναπαράγονται από χιλιάδες χείλη καθημερινά είναι αυτές των εταιρειών κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, των εταιρειών παροχής αποκλειστικής εικόνας, όπως η Nova, είναι γενικότερα αυτές που έχουν τεράστια κέρδη, δεδομένης μάλιστα της οικονομικής συγκυρίας.
Πιο πρόσφατα παραδείγματα αυτά των τριών μεγάλων εταιρειών κινητής τηλεφωνίας:
Oμορφάντρα μου (Cosmote)
Τράτζικ (Vodafone)
Ελάτε να κάνουμε μια ληστεία (Wind)
Ωστόσο τα παραδείγματα αυτά είναι και τα πιο πρόσφατα. Υπάρχουν πάρα πολλές διαφημίσεις που κατά καιρούς μας “κόλλησαν” την ατάκα τους. Κάποια ενδεικτικά παραδείγματα:
Τυχαίο δεν νομίζω; (ΟΤΕ)
Πες του… (Wind)
Σήμα καμπάνα (Cosmote)
Πουτ δε κοτ ντάουν σλόουλι (Nova)
Λακωνία (Vodafone)
Τα… ψιψιψίνια με τα κοκοκόψαρα (Γερμανός)
Γίνεται κατανοητό λοιπόν ότι οι εταιρείες αυτές έχοντας τα περισσότερα κέρδη δίνουν και τα περισσότερα χρήματα σε διαφημιστικές, οι οποίες με τη σειρά τους παράγουν τις επιτυχημένες (από πλευράς αποδοχής του κόσμου) διαφημίσεις.
Προϊόντα παγκοσμιοποιημένα και σε καμία περίπτωση άκρως ελληνικά μονοπωλούν τον τηλεοπτικό χρόνο. Τα ελληνικά μοναδικά (με την έννοια ότι παράγονται και διατίθενται αποκλειστικά στην Ελλάδα) προϊόντα δεν έχουν πια θέση στην τηλεόραση, γιατί πολύ απλά αυτές οι εταιρείες δεν έχουν χρήματα ώστε να διαθέσουν μέρος αυτών σε διαφημιστικές.
Σε μία παγκοσμιοποιημένη κοινωνία λοιπόν δεν θα μπορούσε και το διαφημιστικό κομμάτι παρά να είναι παγκοσμιοποιημένο.
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.