«Παίζουμε ρόλους που, ίσως, δε μας ταιριάζουν. Αποχτάμε συνήθειες που δεν είχαμε την ψυχραιμία να κριτικάρουμε και σκέψεις που δεν είχαμε το χρόνο να φωτίσουμε. Τρέχουμε πίσω από στόχους που άλλοι μας όρισαν και θεωρούμε αναμφισβήτητα (ποιος ξέρει από πόσες και ποιες ανασφάλειες) εκείνα για τα οποία θα ‘πρεπε, ίσως, να αμφιβάλουμε. Δεχόμαστε μόνο και δε ρωτάμε πια. Δεν αμφιβάλλουμε».
Μάριος Ποντίκας «Σχετικά με τις Εσωτερικές Ειδήσεις»
Ο Μάριος Ποντίκας γράφει τις «Εσωτερικές Ειδήσεις» του στην αρχή των εκρηκτικών 80s. Τι έχει αλλάξει από τότε στην καθημερινότητα των ανθρώπων αυτής της πόλης και κατά πόσο επίκαιρο είναι σήμερα το σατιρικό πορτρέτο του Νεοέλληνα που μας έδωσε ο Μάριος Ποντίκας τριάντα χρόνια πριν;
Οι «Εσωτερικές Ειδήσεις» αποτελούνται από μικρά σατιρικά μονόπρακτα που συνθέτουν, χωρίς καμία φαινομενική σύνδεση μεταξύ τους, την ελληνική πραγματικότητα των 80s. Γονείς που προγραμματίζουν το μέλλον των νεογέννητων παιδιών τους, ζευγάρια που ηδονίζονται τρώγοντας λιχουδιές από το super market, συζητήσεις ανάμεσα σε μεσήλικες που καταλήγουν πάντα σε μια νοσταλγία για τα χρόνια του Πολυτεχνείου και πολλά άλλα μικρά γεγονότα συνθέτουν το «κάδρο» μιας ολόκληρης κοινωνίας.
Οι «Εσωτερικές Ειδήσεις» είναι ένα παρεξηγημένο κείμενο της ελληνικής δραματουργίας που μπορεί να συγκριθεί σε δύναμη μόνο με το «Γελώντας Άγρια» του αμερικάνου θεατρικού συγγραφέα Christopher Durang. Τα δύο θεατρικά αυτά κείμενα, που έχουν τόσο αγαπηθεί από το κοινό αλλά δεν έχουν λάβει ακόμη την κριτική μελέτη που τους αντιστοιχεί, παρουσιάζουν με κωμικό τρόπο τα πάθη, τις νευρώσεις και τις ψυχώσεις που κατέχουν τους ανθρώπους μιας σύγχρονης μεγαλούπολης (Αθήνα και Νέα Υόρκη αντίστοιχα).
Το σκηνικό της παράστασης της Μαρίας Καμάνη είναι λιτό. Αποτελείται από τρία σκαλιστά κάδρα που αιωρούνται στη μέση της σκηνής. Με ένα στραβωμένο κάδρο ξεκινάει και ο πρώτος μονόλογος, καθώς μια γυναίκα βρίσκεται σε μια αδικαιολόγητη για το θεατή, αλλά λογικότατη για αυτή, υστερία όταν δε μπορεί να το ισιώσει στον τοίχο της. Μέσα σε αυτά τα κάδρα τρεις ηθοποιοί μπαινοβγαίνουν μέσα σε ρόλους και καταστάσεις για να συνθέσουν την συνολική εικόνα του σύγχρονου Έλληνα. Προσωπικά βρήκα εύστοχη την επιλογή των κάδρων που επιτρέπει στους ηθοποιούς να μπουν μέσα τους και σαν από τηλεοπτικά παράθυρα ειδήσεων να μας εξομολογηθούν τα σύντομα προσωπικά τους «δελτία». Η σκηνοθεσία (Μαρία Καμάνη) εξίσου λιτή αφήνει τους ηθοποιούς να γεμίσουν την σκηνή με το καυστικό χιούμορ του συγγραφέα. Οι ηθοποιοί (Καλλιόπη Καραμάνη, Νάντια Περιστεροπούλου, Παύλος Βησσαρίων Φαλούτσος) με το λόγο και την κίνησή τους στο άχρονο σκηνικό καταφέρνουν να αποδώσουν τραγικοκωμικά ρεαλιστικά τις νευρώσεις ανθρώπων δυστυχισμένων που αποζητούν τη γαλήνη και την ευτυχία μέσα σε σακούλες του super market. Ανθρώπων που αρκεί ένα στραβό κάδρο στον τοίχο για να τους βγάλει εκτός εαυτού.
Η δυναμική του έργου βρίσκεται στο γεγονός ότι τα πρόσωπά του ακροβατούν στα όρια της αλλοτρίωσης, μα παραμένουν συναισθηματικά ευαίσθητα. Είναι άνθρωποι που προσπαθούν να αγαπήσουν και να αγαπηθούν αλλά δε βρίσκουν τον τρόπο να το κάνουν ή απλά δε προλαβαίνουν γιατί κάτι τέτοιο δε βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητες τους. Το κείμενο του Μάριου Ποντίκα και η παράσταση αυτή, σε προέκταση, έρχεται δυναμικά εν έτη 2017 για να μας βάλει να σκεφτούμε τι έχει αλλάξει και τι έχει μείνει ίδιο στην ελληνική πραγματικότητα τα τριάντα αυτά χρόνια. Πόσο μακρινή φαίνεται σήμερα η εποχή της Μεταπολίτευσης, τι ρόλο έχει παίξει η γενιά του Πολυτεχνείου στο ιδεολογικό μας πλαίσιο και πόσο επιδραστική ήταν για το σήμερα η «χρυσή» εποχή του shopping therapy, του εξοχικού και του δημοσίου.
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Μαρία Καμάνη
Ερμηνεύουν οι: Καλλιόπη Καραμάνη, Νάντια Περιστεροπούλου, Παύλος Βησσαρίων Φαλούτσος
Βοηθός σκηνοθέτη Αντώνης Παναγόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Maria Panosian
Σχεδιασμός Φώτων: Αλέξανδος Αλεξάνδρου
Τοποθεσία: Θέατρο Underground: Πλατεία Κοραή 4 (υπόγεια στοά), είσοδος από τον κινηματογράφο Άστυ
τηλ.: 2130370342, 6930720843.
Ημερομηνίες και ώρα: Από 1η Μαρτίου κάθε Τετάρτη στις 21.00
Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ, 5 ευρώ ανέργων & φοιτητικό
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.