Πόσο ψηφιακά μπορούμε να ζήσουμε; Μπορεί, πράγματι, το διαδίκτυο να μπει ακόμη περισσότερο μέσα στην καθημερινότητά μας. Λάθος, να γίνει η καθημερινότητα.
Είναι μεγάλα τα ψυχοσωματικά κρούσματα, πολλές οι εξελιγμένες δυνατότητες και πολύ αλλιώτικο το μέλλον. Το θέμα είναι, αν υπάρχει μέτρο σε όλο αυτό το πολύ. Αν είναι καθαρή ανάπτυξη γιατί να βάλουμε μέτρο; Όμως αν οι επιπτώσεις είναι ολοένα αυξανόμενες, τότε την μετάβαση στην ψηφιακή καθημερινότητα μάλλον πρέπει να την ημερεύσουμε.
Η πιο ευάλωτη ομάδα – φαίνεται – να είναι τα παιδιά. Όμως, τα μικρά είναι μικρά, η μέρα τους συγκεκριμένη και ορισμένη από μεγάλους. Είτε αυτοί οι μεγάλοι είναι γονείς είτε είναι δάσκαλοι είτε υπεύθυνοι των δραστηριοτήτων τους, πάντα μπορεί η επιρροή να είναι ελεγχόμενη. Ο ψηφιακός βομβαρδισμός μπορεί να έχει μέτρο.
Ο μεγάλος κίνδυνος δεν είναι για τα παιδιά αλλά για εμάς τους μεγάλους. Εμείς ως ενήλικες σερφάρουμε στον ψηφιακό κόσμο χωρίς επιτήρηση, ανενόχλητοι. Όμως εμείς είμαστε και η ομάδα στόχου – target group – και όχι οι μικροί μας φίλοι.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook και το Τwitter, τα μέσα επαγγελματικής δικτύωσης όπως το LinkedIn, τo YouTube, κάθε site και όποια ηλεκτρονική υπηρεσία αποτελούν δυναμικούς θεσμούς της ψηφιακής κοινωνίας στην οποία είμαστε μέλη.
Αυτή η κοινωνία λοιπόν, έχει πάντα ανοιχτά παράθυρα από τα οποία μπορεί να εισχωρήσει κάθε λογής πληροφορία. Τα δε δωρεάν μέσα ζουν από αυτή τη διαδικασία. Διαφημίσεις!
Πόση κριτική σκέψη να διαθέτει κάποιος την στιγμή που για να χαλαρώσει παρακολουθεί το νέο επεισόδιο από τις web series, πληκτρολογεί τραγούδι στο YouTube και -Φωνές, ακούει Φωνές- πριν αρχίσει το βίντεο από κάποια διαφήμιση;!
Η δε ενημερωτική περιήγηση έχει τις «ταράααν» διαφημίσεις που εμφανίζονται χωρίς να σε ρωτάνε και αναβοσβήνουν, ακολουθούν τον κέρσορα, και ενοχλούν μέχρι να τους δώσεις σημασία.
Ακόμη και ο έρωτας περνά απ’ το internet! Site παγκόσμια, εθνικά, τοπικά, τα άπαντα. Βρες το ταίρι σου, βρες τη βραδιά σου, βρες το ένα σου, βρες το άλλο σου. Ακόμη και υποστηρικτικά gadget όπως το Electronic Funderwear!
Είναι μεγάλο ερώτημα το αν μπορούμε να διαχειριστούμε αυτόν τον μεγάλο όγκο πληροφοριών. Σίγουρο όμως είναι πως κάθε επιλογή, κάθε κλικ, κάθε κίνηση στον κέρσορα αποτελεί πολύτιμη πληροφορία για όσους θέλουν να μας «ενημερώσουν». Δεν είναι παράλογα λοιπόν τα «προτεινόμενα για σας» βίντεο και οι διόλου τυχαίες διαφημίσεις στα social media σύμφωνα με αυτά που μας ενδιαφέρουν.
Μοιάζει σαν να αλλάζουμε σιγά σιγά από την βιολογική μας υπόσταση σε μια ψηφιακή. Θα ακουστεί ακραίο και αστείο αλλά δυστυχώς όχι παράλογο αν σε λίγα χρόνια μας πει ένα παιδί… όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω ένα byte!
Νίκος Γκολφινόπουλος
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.