Κατέρρευσε την 1η Φεβρουαρίου 2015 από ισχυρές βροχοπτώσεις το γεφύρι της πλάκας, μεγάλης ιστορικής σημασίας, το οποίο μάλιστα αποτελούσε «ορόσημο» στα Τζουμέρκα .Το γεφύρι της Πλάκας ήταν ένα πέτρινο τοξωτό γεφύρι που βρισκόταν στον Άραχθο ποταμό και χρονολογείται από το 1866. Ήταν μονότοξο, με άνοιγμα κάμαρας 40 μέτρα, ύψος 19 μέτρα και με άνοιγμα στην κορυφή 3,2 μέτρα και θεωρούνταν το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων.
Αν κάνουμε μία ιστορική ανασκόπηση, θα δούμε ότι το 1860 υπήρχε μια παλαιά γέφυρα η οποία καταστράφηκε. Το 1863 ξαναχτίστηκε από την αρχή από το μάστορα Γιωργή από την Κόνιτσα με χορηγία του επιχειρηματία Γιάννη Λούλη. Η γέφυρα αυτή γκρεμίστηκε σχεδόν την ημέρα των εγκαινίων της. Το 1866 ξαναχτίστηκε με κτίστη τον Κωνσταντίνο Μπέκα από τα Πράμαντα. Το κόστος του χτισίματος έφτασε τα 180.000 οθωμανικά γρόσια. Το ποσό καλύφθηκε και πάλι από το Λούλη και από συνδρομές κατοίκων από τις γύρω κοινότητες. Μετά το 1928 γίνανε διάφορες απόπειρες συντήρησης και παράλληλα δημιουργήθηκε νέος δρόμος που ένωνε τις κοινότητες. Κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου οι Γερμανοί προσπάθησαν να ανατινάξουν το γεφύρι, το οποίο όμως υπέστη πολύ μικρή ζημιά και δεν κινδύνεψε.
Δίπλα στη γέφυρα υπογράφηκε το 1944 η συμφωνία Πλάκας-Μυρόφυλλου, η οποία ήταν η ειρηνευτική συμφωνία που υπογράφηκε μεταξύ των δύο κυριοτέρων ελληνικών και ταυτόχρονα αντιμαχομένων αντιστασιακών οργανώσεων, των ΕΛΑΣ και ΕΔΕΣ, στις 29 Φεβρουαρίου του 1944, την περίοδο που η Ελλάδα βρισκόταν υπό τριπλή γερμανο-ιταλο-βουλγαρική κατοχή, στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σκοπός της συμφωνίας αυτής ήταν κυρίως να δοθεί ένα τέλος στον εμφύλιο σπαραγμό που είχε προηγηθεί κατά το τελευταίο τετράμηνο.
Επιπλέον, στη γέφυρα διασωζόταν κόγχη όπου οι τεχνίτες είχαν ζωγραφίσει τον προστάτη-άγιο της γέφυρας. Τα τελευταία χρόνια η γέφυρα λειτουργούσε ως αξιοθέατο της περιοχής.
Δυστυχώς, πρέπει να συμβεί το «κακό» για να επισημανθεί η αδιαφορία του κρατικού μηχανισμού όλα αυτά τα χρόνια. Βέβαια, πολλοί ήταν αυτοί που μιλούσαν για την άμεση ανάγκη αποκατάστασης και επισκευής του γεφυριού, καθώς το μισό πέλμα του δεξιού τμήματος έχει υποστεί διάβρωση που οφείλονταν στη ροή του ποταμού Αράχθου και τόνιζαν ότι υπήρχει μεγάλος κίνδυνος κατάρρευσης. Δυστυχώς οι φόβοι τους επαληθέφθηκαν και το γεφύρι κατέρρευσε. Σε ποιον καταλογίζονται οι ευθύνες λοιπόν; Γιατί πρόκειται, χωρίς διάθεση υπερβολής, για εγκληματική αμέλεια. Σίγουρα υπάρχουν πολλές ευθύνες στην μεγάλη καθυστέρηση του περιφερειάρχη Ηπείρου αλλά και της τοπικής κοινότητας, καθώς ενώ γνώριζαν, εδώ και πολλά χρόνια, για τον κίνδυνο κατάρρευσης δεν κινητοποιήθηκαν άμεσα για την επισκευή του. Από ‘κει και πέρα μεγάλη ευθύνη είχαν και οι αρμόδιοι υπουργοί.
Νομίζω ότι είναι επιτακτική ανάγκη το γεφύρι «να ξανα φτιαχτεί» άμεσα με την περιφέρεια και το αρμόδιο υπουργείο να το θέτουν στις άμεσες υποχρεώσεις τους.
- Οι φωτογραφίες είναι από τις 27 Δεκεμβρίου του 2014
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.