Καταστάσεις και πράγματα που στον κοινό νου φαίνονται ασήμαντα και μακρινά, κάποιοι, παρά τις αντιξοότητες, εκμηδενίζοντας τις αποστάσεις κάνουν την υπέρβαση επιδιώκοντας το ακατόρθωτο. Με ασυνήθιστα ταξίδια στην Ιαπωνία, Αίγυπτο, αγωνιστής της ατομικής ελευθερίας και της υπέρτατης ευτυχίας, ο Gautier Velissaris πέραν του ότι έχει πετύχει την προσωπική του επανάσταση, έρχεται πιο κοντά στην αλήθεια του και συγκαταλέγεται στους ξεχωριστούς μουσικούς της εποχής μας.
Πρώτη του εμφάνιση ήταν στο opening act του Jose Gonzalez, τον Ιανουάριο του 2011, στο rock wave του περσινού καλοκαιριού, σε διάφορα live στο κέντρο της Αθήνας και φέτος θα παρουσιάσει το Jazz Festival στην Τεχνόπολη. Η μουσική του πορεία συνεχίστηκε με το single του “Υπόγειο” και τον προσωπικό του δίσκο “Babylon” με το “home” να ενθουσιάζει το κοινό. Πρόσφατα έκανε θραύση το “you give me love” σε συνεργασία με τη Μ. Φαφούτη. O Gautier Velissaris μιλά στο 3pointmagazine.gr.
Έχεις μεγαλώσει με δύο διαφορετικά πολιτιστικά ερεθίσματα από τη γαλλίδα μητέρα σου και τον έλληνα πατέρα σου. Τι ρόλο έπαιξαν στις επιλογές και στο μουσικό σου χαρακτήρα;
Μάλλον λιγότερο απ’ όσο θα περίμενε κανείς. Οι μουσικές μου επιλογές ως επί το πλείστον δεν ήταν ούτε ελληνικές ούτε γαλλικές αλλά αγγλικές ή εκ της Αμερικής. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια πως δεν άκουσα ή δεν ακούω μουσική του τόπου μου, ή μάλλον των τόπων μου!
Φωτογραφία: Σταύρος Πετρόπουλος
Δείχνει πολύ σίγουρο και δυναμικό χαρακτήρα το να αλλάζεις τις επιλογές και τη μέχρι τότε καριέρα σου, αναφέρομαι στις σπουδές στο εξωτερικό στην Ανωτάτη Εμπορική, για να στραφείς σε κάτι τόσο δημιουργικό μεν, ασταθές δε, όπως είναι η μουσική.
Είναι το μεγάλο βήμα μπροστά, “The great leap forward”, ευτυχώς όμως χωρίς τις καταστροφικές συνέπειες της πολιτιστικής επανάστασης του Μάο Τσε Τούνγκ! Επανάσταση μεν, αλλά σε προσωπικό επίπεδο…και αναίμακτη. Η επιλογή έγινε μετά από πολύχρονο δισταγμό για την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσω. Μετά από αρκετή φιλοσόφηση κατέληξα στο εύλογο μεν, όχι σύνηθες δε στην πράξη, συμπέρασμα ότι στη ζωή πρέπει να κάνουμε αυτό που πραγματικά θέλουμε και να πλησιάζουμε αυτό που πραγματικά είμαστε. Για εμένα, η επιλογή της μουσικής ήταν μονόδρομος.
Εκλαμβάνω και μεταφράζω από τους στίχους σου τη δύναμη του να ζει κάποιος και να αγωνίζεται για την Ελλάδα. Από το πρώτο σου single “Υπόγειο” από τη μία προτιμάς να ζεις σε ένα υπόγειο πέρα από την τρικυμία που επικρατεί από την άλλη θες να καταλάβουν και στην πόλη ότι η ζωή είναι μικρή και δεν πρέπει να είναι μίζερη. Επίσης, στο video clip του”home” αναδεικνύεις τόπους της Ελλάδας (με ένα διαφορετικό τρόπο).
Στο “Υπόγειο” είναι όπως τα λες. Στο “Home” είναι κάπως έτσι επίσης. Μιλάει για τον άνθρωπο που πρέπει να βρει την δική του αλήθεια, να επιστρέψει στην φυσική του κατάσταση, να ξεφύγει από την καθημερινότητα και να αναζητήσει το βαθύτερο νόημα στην σύντομη αυτή ζωή. Η απόδραση από τα μικρά προβλήματα της καθημερινότητας ήταν κάτι που καιρό με απασχολούσε. Είναι σημαντικό κανείς να βρίσκει την ισορροπία μεταξύ της καθημερινότητας και της ουσίας της ζωής.
Μαθαίνεις μία όχι τόσο εύκολη γλώσσα όπως είναι τα Ιαπωνικά. Έχεις εισχωρήσει στην νοοτροπία αυτής της χώρας; Τι σου τράβηξε περισσότερο το ενδιαφέρον;
Μάθαινα ιαπωνικά για περίπου δύο χρόνια. Πήγα στην Ιαπωνία μάλιστα δύο φορές! Είναι τόσο διαφορετική η κουλτούρα και η γλώσσα της Άπω Ανατολής από την δική μας που την καθιστά άκρως ενδιαφέρουσα και εξωτική. Είχα την τύχη ένας κοντινός μου φίλος να ζει εκεί για μερικά χρόνια το οποίο έκανε τα πράγματα πιο εύκολα. Είναι μια υπέροχη γλώσσα και θα συνιστούσα στον οποιονδήποτε θέλει να δοκιμαστεί να την μάθει να μην διστάσει!
Πιστεύεις πως υπάρχει σχέση της ιαπωνικής γλώσσας με τη νοοτροπία και τη φιλοσοφία των ελλήνων; Δεδομένου οτι ο εθνικός ποιητής τους, Λευκάδιος Χερν, είναι έλληνας.
Τουλάχιστον εντυπωσιακό που γνωρίζεις τον Λευκάδιο Χερν, στην Ελλάδα είναι άγνωστος αυτός ο εθνικός ποιητής της Ιαπωνίας! Δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο σχετίζεται η ιαπωνική γλώσσα με την ελληνική φιλοσοφία. Το σίγουρο είναι ότι ως χώρα οι Ιάπωνες έχουν φτάσει σε ένα μοναδικά υψηλό επίπεδο ανάπτυξης όχι μόνο της οικονομίας αλλά και των τεχνών, της τεχνολογίας, του φαγητού! Είναι μια χώρα πλούσια σε παραδόσεις και έχουμε πολλά να μάθουμε και να φθάσουμε.
Σε ενέπνευσε η τελείως διαφορετική κουλτούρα της Ιαπωνίας στα τραγούδια και στη μουσική σου;
(Γέλια) Ελπίζω να μην ακούγεται κάποια επιρροή στην μουσική μου γιατί αλλιώς θα πρέπει να το γυρίσω σε κάτι πιο εξωτικό.
Πώς ξεκίνησε η ιδέα του ταξιδιού στην Αίγυπτο; Ήρθες σε επαφή με τον κόσμο εκεί; Πώς κυλά η ζωή κατά τη διάρκεια του πολέμου;
Το ταξίδι στην Αίγυπτο ήρθε σε μια στιγμή της ζωής μου που επαναστατούσα ο ίδιος εσωτερικά. Η επανάσταση εκεί, οι ορδές των ανθρώπων στην πλατεία Ταχρίρ και παντού, ήταν μια απόδειξη ότι αφού μια ολόκληρη χώρα μπορεί να επαναστατήσει, δεν μπορεί ένας μόνο άνθρωπος να σπάσει τα δεσμά του και να απελευθερωθεί; Κάπως έτσι λοιπόν, καθώς και γιατί είναι σπάνιο να βλέπεις ιδίοις όμμασι μια επανάσταση, βρέθηκα εν μέσω διαδηλώσεων στην πλατεία Ταχρίρ του Καίρου. Δυστυχώς οι κάτοικοι του Καίρου και της Αιγύπτου ακόμη δοκιμάζονται από τις αναταράξεις. Ελπίζω να βρουν σύντομα τον δρόμο προς την ειρήνη και την ομαλότητα.
Έχεις ζήσει δυο πολιτισμικά ρεύματα της μουσουλμανικής ανατολής και της χριστιανικής δύσης. Πώς σου φαίνονται;
Αν εννοείς ανατολής ως άνθισης και δύσης ως μαρασμό, μπορεί να έχεις δίκιο! Υπάρχουν αλήθειες σε αυτό. Αν πάλι εννοείς απλώς ως γεωγραφίες, τότε θα σου πω ότι έχω μόνο αγγίξει τον πολιτισμό κάποιον μουσουλμανικών χωρών μέσα από τα ταξίδια μου. Όσο δεν υπάρχει εξτρεμισμός, φανατισμός ή επιθετικός επεκτατισμός, ο κάθε άνθρωπος είναι ελεύθερος να πιστεύει ό,τι θέλει. Σίγουρα πάντως η θρησκεία επηρεάζει τον πολιτισμό, είναι στενά συνδεδεμένα. Ομορφιά και μοναδικότητα υπάρχει σε όλους του πολιτισμούς, αρκεί να μπορεί κάποιος να θέλει να το δει.
Κρίνοντας από τις μουσικές σου προτιμήσεις, όπως οι Rage Against The Machine, σε εκφράζει καλύτερα ο πολιτικοποιημένος στίχος;
Οι RATM ήταν μια μπάντα που άκουγα πολύ ως έφηβος. Συνεπαρμένος από τον καυτό πολιτικοποιημένο στίχο τους και τις απίστευτες κιθάρες, αποτέλεσαν μια μπάντα που με επηρέασε πολύ. Βέβαια αυτό δεν φαίνεται στην δική μου μουσική που είναι πιο ήπια, αλλά μου έδειξε τον δρόμο ότι μπορείς να πεις πολλά παραπάνω μέσω της μουσικής από τα κλασσικά θέματα.
Πειραματίζεσαι ως καλλιτέχνης με τη μουσική σου ή έχεις κατασταλάξει σε ένα είδος μουσικής;
Αν σταματούσα να πειραματίζομαι δεν θα ήμουν μουσικός ή καλλιτέχνης -αν μπορώ να δώσω αυτόν τον προσδιορισμό στον εαυτό μου. Είναι σημαντικό να διευρύνουμε συνεχώς τους ορίζοντές μας, και αυτό δεν ισχύει μόνο στον χώρο της μουσικής. Οφείλουμε πιστεύω να είμαστε ανοιχτοί σε νέα ή άγνωστα πράγματα και να τολμάμε. Αυτός ο πειραματισμός μπορεί να καθορίσει ίσως και καλύτερα την δική μας, μοναδική διαδρομή στην ζωή.
Όλη αυτή η δράση και η αγωνιστικότητα έχει μεταφερθεί στα τραγούδια σου;
Η δράση και η αγωνιστικότητα στην ζωή μου; Δεν είμαι σίγουρος. Εν μέρει ναι! Παρόλα αυτά συνήθως επιλέγω πιο διαχρονικά θέματα, που δεν θα εκφράσουν μόνο την στιγμή.
Συνέντευξη στη Νιτούς Ανθούση
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.