Δύο ζευγάρια ηλικιωμένων αυτοκτόνησαν σε διάστημα τεσσάρων ημερών, θορυβώντας την κοινή γνώμη στη Γαλλία και φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο το αμφιλεγόμενο ζήτημα της ευθανασίας. Στη Γαλλία η ευθανασία είναι παράνομη, αλλά ο Φρανσουά Ολάντ έχει υποστηρίξει την αποποινικοποίησή της ως μία από τις προεκλογικές του υποσχέσεις. Κάτι όμως που δεν έκανε παρά τις προεκλογικές του δεσμεύσεις για να ανοίξει το μεγάλο θέμα του δικαιώματος να πεθάνει κάποιος με αξιοπρέπεια.

Και τα δύο ζευγάρια που αυτοκτόνησαν εξηγούσαν σε γράμμα που άφησαν τους λόγους της πράξης τους. Μάλιστα, το ένα από αυτά άφησε μια επιστολή που απευθυνόταν στον γενικό εισαγγελέα, όπου αναφερόταν στο δικαίωμα «να πεθαίνει κανείς με αξιοπρέπεια» και ζητούσε νομιμοποίηση της ευθανασίας.

Το ζήτημα της νομιμοποίησης της ευθανασίας έχει διχάσει την επιστημονική κοινότητα και δεν έχει δρομολογηθεί νομικά από τις περισσότερες χώρες. Η συζήτηση που έχει ανοίξει τα τελευταία χρόνια για το δικαίωμα κάποιου στην ευθανασία δεν έχει οδηγήσει σε κάποιο συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο για όλους, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις μπαίνει η ηθική πλευρά του ζητήματος.

Μπορεί κάποιος να βοηθήσει στην αφαίρεση μιας ζωής; Κι από την άλλη δεν έχει δικαίωμα κάποιος να επιλέξει ανάμεσα στη ζωή και το θάνατο που επιθυμεί; Ερωτήματα στα οποία δεν υπάρχει μια έτοιμη απάντηση και προβληματίζουν τόσο την επιστημονική όσο και τη νομική κοινότητα.

Κάποιες χώρες βέβαια έχουν προχωρήσει στην νομική κατοχύρωση του δικαιώματος στην ευθανασία. Από το 2002 η ευθανασία είναι νόμιμη στην Ολλανδία και στο Βέλγιο, ενώ στο Λουξεμβούργο από το 2008. Στην Ελβετία και σε τέσσερις  πολιτείες των ΗΠΑ, η ευθανασία είναι παράνομη αλλά η υποβοηθούμενη αυτοκτονία, δηλαδή η συνταγογράφηση ειδικών φαρμάκων, δεν διώκεται από το νόμο. Στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, η ευθανασία είτε κρίνεται παράνομη είτε δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία.

couple

Άνθρωποι που είναι τετραπληγικοί ή έχουν κάποια ανίατη ασθένεια αποτελούν μερικούς από τους πιο θερμούς υποστηρικτές της ευθανασίας και κάποιοι έχουν μείνει στην ιστορία για τον ανένδοτο αγώνα τους για την κατοχύρωση του δικαιώματός τους στην ελεύθερη επιλογή.

Αληθινές ιστορίες ασθενών αλλά και συγγενών τους  έχουν εμπνεύσει κατά καιρούς σκηνοθέτες και σεναριογράφους, οι οποίοι καταπιάνονται με το αμφιλεγόμενο αυτό ζήτημα.

Το δικαίωμα στη ζωή αλλά και το δικαίωμα της επιλογής ενός αξιοπρεπούς θανάτου αποτελούν βασικούς άξονες των ταινιών που προβάλλουν το θέμα της ευθανασίας. Κύριο μέλημά τους είναι να προβληματίσουν το κοινό τους αλλά και την κοινή γνώμη μέσα από το βίωμα αυτών των ανθρώπων και την επιμονή τους στο δικαίωμά τους να ζουν και να πεθάνουν όπως οι ίδιοι επιθυμούν.

Whose Life Is It Anyway? (1981)

Η ταινία του John Badham με πρωταγωνιστή τον Richard Dreyfuss εξιστορεί τη ζωή ενός γλύπτη, του Ken Harrison, ο οποίος μένει παράλυτος από το λαιμό και κάτω  λόγω ενός αυτοκινητιστικού ατυχήματος. Ο ίδιος, μην μπορώντας να κάνει τίποτα άλλο στη ζωή του, αφού μπορεί να κουνήσει μόνο το κεφάλι του, αποφασίζει να κινηθεί δικαστικά για να διεκδικήσει το δικαίωμά του να δώσει τέλος στη ζωή του.  Τί θα αποφασίσει τελικά ο δικαστής; Ηθική και ελευθερία συγκρούονται, ενώ ο θάνατος για τον πρωταγωνιστή φαντάζει όνειρο μπροστά στην βασανιστική ζωή του.

The Sea Inside (2004)

Η αληθινή ιστορία του Ramón Sampedro συγκίνησε και προβλημάτισε κοινό και κριτικούς για το δικαίωμα στην ευθανασία. Ο Javier Bardem κερδίζει τις εντυπώσεις παίζοντας το ρόλο του τετραπληγικού  Ramón, ο οποίος αγωνίστηκε για 28 ολόκληρα χρόνια υπέρ της ευθανασίας και του δικαιώματός του να τερματίσει τη ζωή του. Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Alejandro Amenábar, εξετάζει το σοβαρό θέμα της ευθανασίας μέσα από τη σχέση του κεντρικού ήρωα με δύο γυναίκες που εκπροσωπούν τις δύο αντίθετες πλευρές, η μία κατανοεί την απόφασή του να δώσει τέλος στη ζωή του και η άλλη προσπαθεί να τον πείσει ότι αξίζει να ζει.

Million dollar baby (2004)

Μπορεί η συγκεκριμένη ταινία να μην εξετάζει τόσο διεξοδικά το θέμα της ευθανασίας αλλά κάνει μια πολύ μεγάλη νύξη μέσα από τις επιθυμίες και τις πράξεις των πρωταγωνιστών. Ο Clint Eastwood παρουσιάζει την ιστορία ενός προπονητή μποξ, του Frankie, που ενσαρκώνει ο ίδιος και τη σχέση του με μια ερασιτέχνη γυναίκα μποξέρ Maggie που την υποδύεται η Hillary Swank. Μετά από ένα αντικανονικό χτύπημα της αντιπάλου, η Maggie σπάει το λαιμό της και μένει παράλυτη. Ο  Frankie δεν φεύγει από το πλευρό της και αναπτύσσει μια ιδιαίτερη σχέση πατέρα-κόρης μαζί της, που τον οδηγεί να εκπληρώσει κάθε της επιθυμία.

Bella addormentata (2012)

Ο Ιταλός σκηνοθέτης Marco Bellocchio καταπιάνεται με μια αληθινή ιστορία η οποία δίχασε όσο καμία άλλη την ιταλική κοινωνία. Πρόκειται για τη ζωή της Eluana Englaro, μιας κοπέλας που έπεσε σε κώμα το 1992 μετά από αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Για πολλά χρόνια, ο πατέρας της ζητούσε την ευθανασία της κόρης του, διεκδικώντας το δικαίωμά της σε έναν αξιοπρεπή θάνατο. Η ταινία εξιστορεί μικρές ιστορίες ανθρώπων που άπτονται του θέματος της ευθανασίας και τοποθετούνται στις τελευταίες έξι μέρες της ζωής της Eluana Englaro. Έτσι, με φόντο την τραγική ιστορία της κοπέλας, ο Ιταλός σκηνοθέτης φέρνει στο προσκήνιο και προβληματίζει τον θεατή, θέτοντας το ερώτημα «Ποιος πραγματικά μπορεί να θέσει τα όρια ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο;»

Miele(2013)

Στην ταινία Miele (Μέλι) της Valeria Golino, η πρωταγωνίστρια βοηθάει αρρώστους να πεθάνουν, μέχρι τη στιγμή που ένας υγιέστατος ηλικιωμένος εμφανίζεται και της ζητά βοήθεια να αυτοκτονήσει, επικαλούμενος το δικαίωμά του να επιλέγει πόσο και πώς θα ζήσει. Η συνάντησή της με αυτόν τον άνδρα θα διαταράξει τα πιστεύω της και θα την κάνει να ξανασκεφτεί κάποια πράγματα. Η συγκεκριμένη ταινία εστιάζει περισσότερο στην ψυχολογική κατάσταση του ατόμου που κάνει στην ουσία την ευθανασία και βοηθάει τους άλλους να πεθάνουν, παρά στην ψυχοσύνθεση των ασθενών.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

Γεννήθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε όμως σε δύο πόλεις, σε πολύ μικρή ηλικία στη Λαμία-και τα καλοκαίρια στο χωριό-και ύστερα μόνιμος κάτοικος Αθήνας. Όταν τέλειωσε το σχολείο και δήλωνε τη σχολή Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, έβλεπε όπως τα περισσότερα παιδιά πιο ρομαντικά την ιδέα της δημοσιογραφίας. Αργότερα, δουλεύοντας, συνειδητοποίησε ότι η δουλειά είναι πάντα δουλειά και για ένα τόνο διαφέρει από τη δουλεία. Πέρασε από διάφορα διαδικτυακά μέσα μέχρι να καταλήξει να την κερδίσει η διεθνής επικαιρότητα και το ραδιόφωνο. Στην ομάδα του 3point όμως και την αυτοδιαχείριση βρήκε αυτό που έλειπε από την δημοσιογραφική της καθημερινότητα, το πάθος για κάτι συλλογικό, γράφοντας ελεύθερα χωρίς αφεντικά πάνω από το κεφάλι της για όσα αλλού δεν θα μπορούσε να εκφράσει.

Related Posts

//