Έντονος είναι ο προβληματισμός στη Βραζιλία για το γεγονός ότι τα στάδια που ανακαινίζονται και κατασκευάζονται για το Μουντιάλ του 2014 θα καταστούν απρόσιτα οικονομικά για τα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, όταν θα χρησιμοποιηθούν μετά το πέρας της διοργάνωσης.
«Ο φόβος τώρα είναι ότι πολλοί από εκείνους που προσέφεραν στα σπουδαία παιχνίδια την ασύγκριτη ατμόσφαιρα των γηπέδων δεν θα βρίσκονται σε θέση να πληρώσουν τα εισιτήρια για τα «ακριβά» αυτά γήπεδα, καθώς οι διαχειριστές των γηπέδων θα προσπαθήσουν να καλύψουν τα έξοδά τους, ανεβάζοντας κατά πολύ τις τιμές των εισιτηρίων», αναφέρει το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή» (28/04/2013).
Η Βραζιλία για τις ανάγκες της διοργάνωσης κατασκευάζει δύο ολοκαίνουρια γήπεδα και ανακαινίζει άλλα δέκα, αφήνοντας κληρονομιά στη χώρα νέες υπερπολυτελείς αρένες. Αυτό θα είναι μια νέα εμπειρία για το βραζιλιάνικο ποδοσφαιρικό κοινό που επί δεκαετίες έχει βιώσει γήπεδα αφημένα στην τύχη τους, με αμφίβολης ποιότητας καντίνες και αμφιβόλου ποιότητας τουαλέτες.
Η ανησυχία έγκειται στο ότι η πλατιά μάζα των φιλάθλων που δημιουργούσε τη μοναδική βραζιλιάνικη ατμόσφαιρα δεν θα μπορεί πλέον να πάει στο γήπεδο, μιας και οι ιδιώτες που θα τα διαχειρίζονται θα απευθύνονται σε πιο «βαριά» πορτοφόλια.
«Δεν είναι η κληρονομιά που θέλουμε από τις επενδύσεις για το Παγκόσμιο Κύπελλο το να έχουμε γήπεδα που θα προκαλούν κοινωνικούς αποκλεισμούς», δήλωσε ο υφυπουργός Αθλητισμού της Βραζιλίας Λουίς Φερνάντες.
«Η κυβέρνηση είναι πολύ ανήσυχη με το ζήτημα αυτό και το αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά. Κινδυνεύουμε να βρεθούμε ενώπιον μιας αναγκαστικής οικονομικής αναβάθμισης του κοινού που πηγαίνει στα γήπεδα. Κάποιοι διαχειριστές των γηπέδων είναι αρκετά σαφείς λέγοντας ότι για να είναι βιώσιμα τα γήπεδα, θα πρέπει να αλλάξει το κοινό που παρακολουθεί τους αγώνες», είπε.
Μέχρι σήμερα, δεν μπορούσες να αγοράσεις σχεδόν τίποτα μέσα στα γήπεδα της Βραζιλίας, εκτός από τα παραδοσιακά σνακς και τα αναψυκτικά. Οι οπαδοί προτιμούσαν να αγοράζουν ό,τι ήθελαν από τους πλανόδιους πωλητές εκτός γηπέδου, τους γνωστούς «camelos».
Εννέα από τα δώδεκα γήπεδα που θα φιλοξενήσουν το Παγκόσμιο Κύπελλο το 2014 ανήκουν στις κυβερνήσεις των ομόσπονδων κρατιδίων και θα περάσουν σε ιδιώτες που ελπίζουν να βγάλουν χρήματα από την πώληση διαφόρων ειδών εντός των σταδίων.
«Το ποδόσφαιρο είχε και έχει πολύ κεντρικό ρόλο στη δημιουργία της εθνικής ταυτότητας της Βραζιλίας», πρόσθεσε ο κ. Φερνάντες. «Συνεπώς, μας απασχολεί πολύ το θέμα και θα το τακτοποιήσουμε μέσω της εθνικής και τοπικής νομοθεσίας».
O Φερνάντες σημείωσε πως το ποδόσφαιρο έχει τόση μεγάλη επιρροή στο υποσυνείδητο των Βραζιλιάνων, που ανασύρονται ακόμα μνήμες από το Μουντιάλ του 1950, το οποίο διοργάνωσε η χώρα με την απώλεια του τροπαίου από την Ουρουγουάη.
«Έχει βαθιές ιστορικές ρίζες», εξήγησε, τονίζοντας πως οι Βραζιλιάνοι υπέφεραν από αυτό που ο συγγραφέας Νέλσον Ροντρίγκες περιέγραψε ως «το σύμπλεγμα του αδέσποτου σκύλου».
«Οι Βραζιλιάνοι υπέφεραν από σύμπλεγμα κατωτερότητας και όταν χάσαμε το ματς με την Ουρουγουάη, το ενίσχυσε. Ήμασταν τα ‘αδέσποτα σκυλιά’ και οι άλλοι ήταν οι εκλεκτοί», πρόσθεσε ο Φερνάντες.
Αναδημοσίευση από το othersidefootball.com
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.