Ρένος Χαραλαμπίδης και Μπεν Άφλεκ στο ρόλο… του σκηνοθέτη
Τί γίνεται όταν ένας ηθοποιός αποφασίζει να αναλάβει το ρόλο του σκηνοθέτη και να γυρίσει τη δική του ταινία; Εκείνος που δέχεται τις εντολές και προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του σκηνοθέτη μετατρέπεται σε εκείνον που δίνει τις εντολές και είναι η ψυχή μιας ταινίας.
Ένας Έλληνας και ένας Χολυγουντιανός ηθοποιός το έχουν δοκιμάσει με μεγάλη μάλιστα επιτυχία, ο Ρένος Χαραλαμπίδης και ο Μπεν Άφλεκ αντίστοιχα. Ο Χαραλαμπίδης άφησε στον ελληνικό κινηματογράφο ως κληρονομιά το «No Budget Story», τα «Φτηνά Τσιγάρα», την «Καρδιά του Κτήνους» και τα «4 Μαύρα Κουστούμια». Ο Μπεν Άφλεκ κέρδισε τις εντυπώσεις με το «Gone Baby Gone», το «The Town», και το «Argo».
Σίγουρα, ένας ηθοποιός που γίνεται σκηνοθέτης έχει λιγότερες πιθανότητες να επιτύχει, ειδικά όταν είναι αυτοδίδακτος όπως ο Ρένος Χαραλαμπίδης. Ακόμη και αν είναι ταλαντούχος ως ηθοποιός αυτό δε δίνει καμιά εγγύηση για την ποιότητά του ως σκηνοθέτη. Βεβαίως, άλλη είναι η τέχνη του ηθοποιού και άλλη του σκηνοθέτη.
Παρ’ όλα αυτά, ο Ρένος Χαραλαμπίδης δημιούργησε μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και γεμάτες νοήματα για τη ζωή ταινίες του ελληνικού σινεμά και ο Μπεν Άφλεκ μια πολυβραβευμένη, αν και αμφιλεγόμενη ταινία που αφηγείται ένα σημαντικό γεγονός της παγκόσμιας ιστορίας.
Αυτό το ερώτημα που ίσως μόνο ένας ειδικός του κινηματογράφου μπορεί να απαντήσει είναι: Τελικά μέχρι που μπορεί να φτάσει σκηνοθετικά ένας ηθοποιός και ποια είναι η σκηνοθετική του εμβέλεια;
Μαρία Δελαγραμμάτικα
Part II: Η Angelina και ο Χριστόφορος
Δεν είναι λίγοι οι ηθοποιοί που γοητεύονται από την καρέκλα του σκηνοθέτη κάποια στιγμή στην καριέρα τους. Ορισμένοι επιθυμούν να βρεθούν πίσω από το viser λόγω φιλοδοξίας, άλλοι λόγω κλίσεων και ροπών, και άλλοι όταν συνειδητοποιούν πως η κάμερα –και το κοινό- έχει πάψει να τους λατρεύει.
Η επιλογή των ηθοποιών να βρεθούν πίσω από την κάμερα άλλοτε είναι επιτυχής και άλλοτε απλώς… κακή επιλογή. Το σίγουρο είναι ότι θέτει ερωτήματα για το κατά πόσο μπορούν να ανταπεξέλθουν. Ειδικά όταν πρόκειται για χολιγουντιανούς «αστέρες», η εντύπωση της ματαιοδοξίας που συχνά διατηρούμε για αυτούς, γεννά καχυποψίες. Διαβάζοντας για το ταξίδι-αστραπή –όπως τα media το χαρακτήρισαν- της Angelina Jolie στην Αυστραλία, όπου ενδέχεται να σκηνοθετήσει τη δεύτερη ταινία της «Unbroken», παραξενεύτηκα για την επιτυχία που η προσπάθεια αυτή θα έχει.
Ολόκληρος ο τίτλος της ταινίας είναι «Unbroken: A World War II Story of Survival, Resilience and Redemption» και πραγματεύεται την προσπάθεια ενός πιλότου στου Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου να επιβιώσει στον ωκεανό, μέχρι που θα αιχμαλωτιστεί από το ιαπωνικό ναυτικό.
Η πιο καλοπληρωμένη ηθοποιός του Χόλυγουντ φημολογείται ότι θα γυρίσει και την ταινία «2.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα», όπου θα πρωταγωνιστήσει ο σύζυγός της. Τολμηρό το εγχείρημα, αλλά αξίζει να περιμένουμε για να δούμε αν θα τα καταφέρει. Πάντως, η πρώτη ταινία της «In The Land Of Blood And Honey» συνοδεύτηκε από ανάμεικτα συναισθήματα… Όπως η ίδια δηλώνει στην Huffington Post: «Δεν μπορείς να τους ευχαριστήσεις όλους».
Το δρόμο της σκηνοθεσίας έχουν πάρει και Έλληνες ηθοποιοί –ουκ ολίγοι. Πριν με πουν προκατειλημμένη –της γνωστής αγάπης μου στο Χριστόφορο ένεκα- ένας από τους πρώτους που μου ήρθαν στο μυαλό είναι ο Παπακαλιάτης. Παρά τα όσα άσχημα έχουν να πουν πολλοί, η πρώτη του απόπειρα να κάτσει στην καρέκλα του κινηματογραφιστή, νομίζω ήταν επιτυχής –ύστερα από 600 χιλιάδες εισιτήρια. Το «Αν…» δημιούργησε εξίσου ανάμεικτα συναισθήματα και κριτικές.
Πάντως δεν ήταν η πρώτη σκηνοθετική του απόπειρα. Ο ίδιος έχει σκηνοθετήσει τις τηλεοπτικές σειρές «Δυο μέρες μόνο» και «4», ενώ στα σκαριά βρίσκεται και η δεύτερη ταινία του η οποία «εξελίσσεται στην Ελλάδα του μεταναστευτικού, στην Ελλάδα των απολύσεων και στην Ελλάδα όπου πολλοί πλέον δεν έχουν να φάνε», όπως ο ίδιος δηλώνει. Όταν δε έμαθα ότι αποτελείται από τρεις σπονδυλωτές ιστορίες έρωτα, η ανυπομονησία μου άρχισε να μεγαλώνει, κάπως…
Μίνα Κωστοπούλου
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.