Είναι βράδυ τ’ Αυγούστου στο πετροχώρι της Τήνου. Τον τόπο όπου το παρελθόν πασχίζει να μείνει ζωντανό για να φανεί αντάξιο στις αιωνόβιες στρογγυλές κοτρόνες. Είναι βράδυ τ’ Αυγούστου στον Βώλακα, ένα χωριό όπως τ’ άλλα το καλοκαίρι, με πολύ κόσμο να περπατάει στα καλντερίμια του και να κάθεται στα ταβερνάκια του. Να χαζεύει τα μαγνητάκια για το ψυγείο και να ψωνίζει καλούδια που μπορεί να ξεχαστούν για πάντα στη σακούλα.

Είναι βράδυ Αυγούστου, στο 2021, κάπου – κάπου όμως, μέσα στα σπιτάκια που φωλιάζουν στον βράχο, βλέπεις ν’ αναπνέουν οι παλαιότερες των εποχών. Τεχνίτες που μοχθούν όπως παλιά για το ίδιο αποτέλεσμα. Για να μείνει παρούσα η ομορφιά για την οποία, εν τέλει, επισκέπτεσαι έναν τόπο.

Ένας απ’ τους διασωθέντες της παλαιάς ζωής επαγγέλλεται καλαθοπλέκτης. Ονομάζεται Λουδοβίκος και κάθεται σε μια ευρύχωρη ξύλινη καρέκλα που έχει σκαλισμένο τ’ όνομά του.

Τα χαραγμένα γράμματα βλέπουν στο καρέ πουκάμισο που φορά μέσα απ’ τη στολή εργασίας. Κάθε ημέρα χωράνε στα μικρά τους σωθικά το απόσταγμα μιας δύσκολης και πολύωρης απασχόλησης. Τον ιδρώτα απ’ την προσπάθεια να μην χαθεί το επάγγελμα μιας άλλης συνθήκης, με λιγότερες ανέσεις και χειροπιαστές απολαύσεις, αλλά στενότερη επαφή με το χειροποίητο και τον δημιουργό.

Ο Λουδοβίκος είναι ένας από τους 2 μόλις καλαθοπλέκτες του χωριού του. “Κάποτε ζούσανε απ’ τη δουλειά 17 οικογένειες”. Σήμερα μετά βίας μένουν μόνιμα, έχοντας άλλες ασχολίες οι περισσότεροι, πάνω από 50 άνθρωποι. Τη δική του επιμονή να συνεχίσει την παράδοση την αποδίδει στη φράση που είχε πει ο πατέρας όταν του μάθαινε να φτιάχνει τα καλάθια. “Η τέχνη μας σβήνει, μην την αφήσεις πίσω”.

“Την εποχή εκείνη ο κόσμος δεν είχε νάιλον σακούλες για να βάλει τα πράγματα. Χρησιμοποιούσε τα καλάθια. Για τα φρούτα του, για τα λαχανικά, για τα πράγματα που ψώνιζε στην αγορά. Αλλά και στο σπίτι. Εκεί τα φυλούσε”. Τα καλάθια ήταν πρακτικά και για τις πονηρές λεηλασίες απ’ τις πολλές γατούλες που έχει ως σήμερα το νησί. “Μικρά βάζαμε εκεί το κολατσιό μας. Και να το έφερναν τούμπα, τα καλάθια είναι έτσι φτιαγμένα που δεν ανοίγουν”.

Τα κλωνάρια που πλέκονται μεταξύ τους είναι από δέντρα ιτιάς, λυγαριάς και κουφάρια από καλάμια. Τα μαζεύει ο ίδιος από δυσπρόσιτα σημεία. Τα οποία γίνονται όλο και λιγότερα. Τα φαινόμενα ξηρασίας, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είναι όλο και συχνότερα, με αποτέλεσμα “να βρίσκεις πλέον πράσινο μόνο πάνω από τους αγωγούς των αποχετεύσεων”. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο γειτονικό χωριό Αγάπη ένα πηγάδι που έβγαζε πάντα νερό στέρεψε τον τελευταίο καιρό.

Το μέλλον προδιαγράφεται ακόμη πιο έρημο για το αραιοκατοικημένο κυκλαδονήσι. Και η στιγμή που τα σκαλισμένα γράμματα δεν θα βλέπουν την πλάτη ενός μάστορα φαντάζει να βρίσκεται απειλητικά κοντά. Μια τέχνη ανταγωνιστική στο πλαστικό και τόσο απαραίτητη σήμερα αφήνεται να σιγοχάνεται σαν τα δέντρα της Τήνου.

Αρκετά από αυτά έχουν απομείνει στα κλαδιά τους μ’ ένα τσαμπί μόνο από φύλλα, για να γίνεται όλη η δουλειά. Να (ξε)σκάει ο τζίτζικας, να σκεπάζεται λίγο το χώμα, να μεγαλώνει αρμονικά ο καρπός.  Έτσι ξέρει ότι είναι ζωντανό το φυτό κι ο καλαθοπλέκτης. Βλέπει τον άνεμο όμως να λυσσομανά κι ανησυχεί. Και το φύλλο τους παίρνει μακριά και το σύννεφο το διώχνει…

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε πρώτα στην εφημερίδα Αυγή

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

Γεννήθηκε και ζει στα Εξάρχεια. Αγαπά τους τοίχους τους, τους αγώνες και τους ανθρώπους τους. Του αρέσει να φωτογραφίζει και να γράφει για όσα δεν μπόρεσε να φωτογραφίσει. Κυκλοφορεί από τα εννιά του με μια εφημερίδα στο χέρι και συνεχίζει να γράφει σε μπλοκάκι στα ρεπορτάζ. Ακούει ό,τι μακριά πολύ μακριά μας ταξιδεύει και διαβάζει ό,τι του γυαλίσει στις βιτρίνες της Καλλιδρομίου, της Ζωοδόχου Πηγής και της Θεμιστοκλέους. Αγαπά τα νησιά και κάποτε θέλει να ζήσει σε ένα από αυτά. Μέχρι τότε, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για μια διαφορετική δημοσιογραφία, με πολλά αυτοδιαχειριζόμενα 3point και γραφιάδες χωρίς περιορισμούς.

Related Posts

//