Ξανθά μακριά μαλλιά, καταγάλανα μάτια, ιδανικές αναλογίες, τέλειο σπίτι, τέλεια δουλειά, τέλειο αυτοκίνητο, τέλειο αγόρι. Και ποιο κορίτσι στην παιδική του ηλικία, δεν θέλησε να μοιάσει στην “κούκλα των ονείρων” του, τη Barbie, την κούκλα που έχει μεγαλώσει γενιές κοριτσιών και φέτος έκλεισε τα 54 της χρόνια;

Κι αν για το ευρύ κοινό η Barbie είναι απλά μία κούκλα όπως όλες οι άλλες, οι αντιδράσεις γονιών, φεμινιστικών οργανώσεων, γιατρών, καλλιτεχνών, επιστημόνων, κοινωνιολόγων και… μουσουλμάνων, σε όλα αυτά τα χρόνια που πωλείται, την καθιστούν κόκκινο πανί για μεγάλη μερίδα του κόσμου και για πολύ διαφορετικούς λόγους.

Η Barbie με τσαντόρ!

Στη Σαουδική Αραβία η Barbie αποτελεί κόκκινο πανί, καθώς σύμφωνα με την Επιτροπή για τη Διάδοση της Αρετής, όπως είναι το επίσημο όνομα της θρησκευτικής αστυνομίας, βρίσκεται σε μία λίστα από κούκλες που συμπεριλαμβάνονται στα αντικείμενα που κρίνονται δυσάρεστα για τη συντηρητική Σαουδική ερμηνεία του Ισλάμ.

Οι “εβραϊκές κούκλες Barbie, με τα αποκαλυπτικά τους ενδύματα και τις επαίσχυντες στάσεις, τα εξαρτήματά τους και τα εργαλεία είναι ένα σύμβολο της παρακμής στη διεστραμμένη δύση. Να ενημερωθείτε για τους κινδύνους και να είστε προσεκτικοί”, είναι το κείμενο που εμφανίζεται στο διαδικτυακό τόπο της επιτροπής.

b1

Και επειδή κάθε αντικείμενο πρέπει να “συμβαδίζει” με την ηθική της χώρας όπου διατίθεται, οι άραβες δημιούργησαν τη δική τους Barbie: την Fulla. Το ίδιο κομψή και αψεγάδιαστη, με μοδάτα ρούχα (πάντα μέχρι τον αστράγαλο) και αξεσουάρ και μαντίλα ή τσαντόρ. Σε αντίθεση με την αμερικάνα αντίζηλό της, η Fulla είναι μελαχρινή, έχει σκουρόχρωμα μάτια και σταρένιο δέρμα.

Barbie με ανορεξία

Υπερβολικά αδύνατα και μακριά πόδια, μικροσκοπική μέσα, αρκετά γενναιόδωρη προτομή. Το στρεβλό αυτό πρότυπο του γυναικείου σώματος, έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο φεμινιστικών οργανώσεων, οι οποίες την κατηγορούν για προβολή ανορεξικών προτύπων, που επιβάλλουν η τηλεόραση και η βιομηχανία της μόδας και των παιχνιδιών.

Έρευνες που διενεργήθηκαν για λογαριασμό μεγάλων αμερικανικών δικτύων ενημέρωσης, δείχνουν ότι οι ανησυχίες που βιώνουν τα μικρά κορίτσια (ακόμη και 7 χρονών) σχετικά με το σώμα τους, είναι το προϊόν της κουλτούρας της κοινωνίας και των μέσων ενημέρωσης που πριμοδοτεί μια αδύνατη εικόνα του γυναικείου σώματος, ενώ υποτιμά και κατακρίνει κάθε γυναίκα που ξεφεύγει από τη λανθασμένη εικόνα του κοκκαλιάρικου σώματος.

b2

Έχοντας σαν στόχο να κατακτήσουν αυτό τον ανέφικτο στόχο, τα κορίτσια θα λιμοκτονήσουν μέχρι να το καταφέρουν. Πεθαίνουν δηλαδή για να μοιάσουν στη Barbie.

Σκελετοί… για καλό σκοπό

Θέλοντας να καταδείξει το λανθασμένο μήνυμα που προβάλλει η κούκλα Barbie, προωθώντας τα ανορεξικά πρότυπα, ο καλλιτέχνης Jason Freeny αποφάσισε να φτιάξει μία πιο μακάβρια Barbie. Τη μισή όπως είναι και την άλλη μισή όπως είναι, αλλά από μέσα!

b3

Θέλοντας λοιπόν να δείξει τα συμπιεσμένα ζωτικά όργανα που υπάρχουν σε κάθε οργανισμό όταν αυτός χάνει υπερβολικά πολλά κιλά, ο Freeny προχώρησε σε ιδιαιτέρως πρωτότυπα μαθήματα ανατομίας.

Barbie, όπως θα έπρεπε να ήταν

Πέρα από τον Freeny όμως και ένας άλλος καλλιτέχνης προχώρησε σε ένα πρωτότυπο παράδειγμα, για να δείξει το αφύσικο του πράγματος, σε ό,τι αφορά τις αναλογίες της τέλειας κούκλας. Ο Nickolay Lamm δημιούργησε ένα 3-D μοντέλο κούκλας, η οποία έχει τις διαστάσεις που κατά μέσο όρο έχουν ενήλικες γυναίκες άνω των 20 ετών, σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC).

b4

“Αν ασκούμε κριτική στα αδύνατα μοντέλα, θα έπρεπε τουλάχιστον να είμαστε ανοιχτοί στο ενδεχόμενο ότι και η Barbie μπορεί να έχει αρνητική επιρροή στα μικρά κορίτσια”, δήλωσε ο καλλιτέχνης.

Σε συνέντευξή του μάλιστα στην Huffington Post, δήλωσε: “Αν υπάρχει έστω μια μικρή πιθανότητα η Barbie στην παρούσα της μορφή να επηρεάζει αρνητικά τα κορίτσια και αν μια Barbie που δείχνει όμορφη με τις διαστάσεις που κατά μέσο όρο έχει μία Aμερικανίδα, τι σταματάει την εταιρία Mattel από το να προχωρήσει στην παραγωγή μίας τέτοιας κούκλας;”

b5

 

I’m a Barbie girl

Το ξανθό πρότυπο της γαλανομάτας κούκλας δεν προβάλλει μόνο ένα πρότυπο ομορφιάς απολύτως ανθυγιεινό, αλλά επίσης ενθαρρύνει την κατανάλωση (ιδιαίτερα καλλυντικών) και προβάλλει ένα μοντέλο αντίθετο στο σύνθημα χειραφέτησης της γυναίκας και προώθησης των ίσων δικαιωμάτων και ευκαιριών.

Το σύμβολο λοιπόν του “ροζ κόσμου των κοριτσιών, του καταναλωτισμού, των ψηλοτάκουνων παπουτσιών και του βελούδου” βρέθηκε στο στόχαστρο και του δανο-νορβηγικού συγκροτήματος Aqua, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, με το τραγούδι “Barbie Girl”, στο οποίο περιγράφεται με τον πιο δηκτικό τρόπο η ζωή της διάσημης κούκλας και του φίλου της, Ken.

Ο χαρακτηρισμός “blonde bimbo”, αλλά και το τραγούδι στο σύνολό του, προκάλεσαν την αντίδραση της κατασκευάστριας εταιρείας, Mattel, η οποία κατέθεσε αγωγή κατά του συγκροτήματος, κατηγορώντας το για εμπορική εκμετάλλευση του σήματος της κούκλας, για κλοπή των πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς και για μετατροπή της κούκλας σε αντικείμενο του σεξ. Η δισκογραφική εταιρεία από την πλευρά της απάντησε ουσιαστικά ότι “όποιος έχει τη μύγα, μυγιάζεται”.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//