*Δημοσιεύτηκε πρώτα στην εφημερίδα Αυγή
Οι παπάδες έχουν σχεδόν πάντα εξασφαλισμένο ακροατήριο. Είτε βρίσκονται ψηλά είτε χαμηλά στη βαθμίδα της Εκκλησίας, έχουν επιρροή στο ποίμνιο, ιδίως στην επαρχία, όπου η παράδοση, με τα καλά της, και τα κακά της είναι ακόμη παρούσα.
Δυστυχώς πολλοί είναι οι ιερείς που επηρεάζουν τους ανθρώπους αρνητικά. Συντηρούν μύθους, προκαταλήψεις και στερεότυπα. Ειδικά μέσα στην περίοδο του προσφυγικού ζητήματος ζήσαμε μία απίστευτη έκρηξη με ρατσιστικά και ξενοφοβικά κηρύγματα. Όπως είδαμε και αντίστοιχες τοποθετήσεις για τις ΛΟΑΤΚΙ κοινότητες όποτε ψηφιζόταν κάτι υπέρ τους.
Δεν είναι όμως μόνο οι Αμβρόσιοι παπάδες σε αυτή τη χώρα. Είναι και οι παπα-Στρατήδες. Εκείνοι που δεν θέλουν να μένουν στα λόγια όσων διακηρύττει ο Χριστιανισμός, αλλά να κάνουν πράξη την αγάπη και την αλληλεγγύη προς τον καθένα.
Με αφορμή την πρόσφατη καταδίκη του Αμβρόσιου η «Αυγή» παρουσιάζει τις δύο όψεις που υπάρχουν σήμερα στην Εκκλησία. Ανεξάρτητα από το αν είμαστε χριστιανοί, είναι οπωσδήποτε σημαντικό για την κοινωνία, ένα μεγάλο κομμάτι της όποιας είτε πιστεύει είτε μόνο επηρεάζεται απ’ όσα έχουν να πουν οι παπάδες, να παίρνει το παράδειγμα από ανθρώπους που θέλουν να σώσουν εκείνον που θαλασσοπνίγεται και όχι από εκείνους που θέλουν να τον αφήσουν να καταλήξει στον βυθό επειδή είναι μαύρος.
Μητροπολίτης Αμβρόσιος: Πιο μαύρος από τα ράσα του
Έχει βάλει τις καμπάνες στις εκκλησίες να χτυπούν πένθιμα για το σύμφωνο συμβίωσης, έχει ταχθεί κατά της κατασκευής τεμένους λέγοντας ότι έτσι πέφτει το κάστρο που λέγεται Ελλάδα, έχει δηλώσει ότι είναι καλύτερο να είσαι ναζιστής και φασίστας παρά κατσαπλιάς, έχει φωτογραφηθεί χαμογελαστός ανάμεσα σε γνωστούς χρυσαυγίτες, ενώ πιο νωπή στη μνήμη μας, λόγω της καταδίκης του, είναι η προτροπή να φτύσουμε τους ομοφυλόφιλους. Ο μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος είναι πιο μαύρος από τα ράσα του. Έχει απόψεις του παραπέμπουν στον Μεσαίωνα και ο λόγος του είναι εξαιρετικά όμοιος με αυτόν των χρυσαυγιτών. Είναι ο άνθρωπος που αντιπροσωπεύει περισσότερο από τον καθένα τον σκοταδισμό που υπάρχει ακόμη στην Εκκλησία, συμπεριλαμβάνοντας στις δράσεις και τις ομιλίες του κάθε τι αναχρονιστικό και οπισθοδρομικό.
Η ποινή που του επιβλήθηκε για το ομοφοβικό κείμενο που ανέβασε στο σάιτ και υποκινούσε τον κόσμο να φτύνει και να ξεφτιλίζει τους ομοφυλόφιλους χαρακτηρίζεται από νομικούς και πολιτικούς κύκλους τομή, ενώ ως ιστορική απόφαση χαρακτηρίζεται και από τα κινήματα.
Είναι μία απόφαση που στέλνει μήνυμα ότι κανείς δεν είναι πάνω από τη Δικαιοσύνη. Αλλά και μια απόφαση που «πονά» πραγματικά ανθρώπους σαν τον Αμβρόσιο, καθώς δεν έχουν χειρότερο από το να μη μιλούν συνέχεια, φωναχτά και δημόσια γι’ αυτούς που αγαπούν να μισούν.
Ο Αμβρόσιος για τρία χρόνια, αν δεν θέλει να πάει φυλακή, είναι υποχρεωμένος να μην προτρέψει ξανά τον κόσμο «να μαυρίσει τους ομοφυλόφιλους», οι οποίοι είναι «εκτρώματα της φύσης». Ο ίδιος πάντως δηλώνει «μάρτυρας» για την πίστη του. Μετά την απόφαση δήλωσε ότι καταδικάστηκε για την αγάπη του Χριστού. Ενημερωτικές ιστοσελίδες, όπως αυτή του ΣΚΑΪ, έσπευσαν φυσικά να ανεβάσουν και να διαδώσουν την είδηση.
Όσο για τη συνέχεια, μάλλον ο Αμβρόσιος αναμένεται να βρει αποκούμπι σε κατάρες εναντίον υπουργών και άθεων. Για τον πρώην υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη είχε… ευχηθεί να του σαπίσει το χέρι αν τολμούσε να καταργήσει τα Θρησκευτικά από την υλή και για ομάδα άθεων που ήθελε να φάει κρέας μέσα στο Πάσχα να τους τρυπήσει το στομάχι.
Στο πλευρό του είναι οι ιερείς της Μητρόπολής του. Σε ψήφισμα που συνέταξαν ανέφεραν ότι «η απόφαση ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, καθώς πλέον οι ομάδες των ομοφυλοφίλων ανεξέλεγκτα, ασύστολα και ανεμπόδιστα θα μπορούν να επιβάλλουν προκλητικά τον τρόπο της ζωής τους, που δεν συνάδει με την οντολογία της ανθρώπινης φύσεως και τον νόμο του Θεού».
Στη γραμμή Αμβρόσιου, αν και λίγο πιο λάιτ, βρίσκεται ο μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ. Στο τέμενος του Βοτανικού βλέπει σχέδιο ισλαμοποίησης από τους «σατανολάτρες», για την ομοφυλοφιλία πιστεύει ότι «είναι τραγωδία» και για τους μουσουλμάνους πρόσφυγες και μετανάστες έχει τη βεβαιότητα πως αποτελούν κίνδυνο για την Ευρώπη.
Αγκαζέ με τον αντίστοιχων πεποιθήσεων στρατηγό Φράγκο Φραγκούλη, ο μητροπολίτης Άνθιμος δήλωνε πριν από δύο χρόνια σε ξενοφοβική εκδήλωση ανήσυχος για τον εξισλαμισμό της Ελλάδας από πρόσφυγες. Αργότερα όμως αφοσιώθηκε στο Διάστημα με αντίστοιχη επιτυχία δηλώνοντας ότι δεν υπάρχουν άλλοι πλανήτες εκτός της Γης.
Ο μητροπολίτης Κορίνθου Διονύσιος δεν πάει πίσω. Πριν από πέντε χρόνια είχε ξεσπάσει σε κήρυγμα μίσους και ρατσισμού στο Λουτράκι. Με λίγο από συνομωσιολογία και λίγο ISIS, είχε αναρωτηθεί: «Αυτοί οι οποίοι πάντοτε θυσίαζαν τον λαό μας, για να μην πω τον εσφαγίαζαν, θα επικρατήσουν; Και εμείς, όταν λέμε, γιατί μας σφάζετε, θα είμαστε και ρατσιστές; Φονταμεταλιστές;».
Στη γραμμή «φτύστε τους», αλλά για τους πολιτικούς, είναι ο ιερέας στη Ρόδο Χρήστος Σιάνας. Σε καλοκαιρινό του χριστιανικό κήρυγμα παρουσίασε ένα ποτ πουρί από ομοφοβία, εθνικισμό και προτροπή σε βίαιες πράξεις.
«Στόλισε» τους πολιτικούς με χαρακτηρισμούς όπως «εθνοπροδότες, ελεεινοί, πρόστυχοι, ψεύτες, τεμπελχανάδες και κοπρίτες», χαρακτήρισε τη Βουλή «υπόνομο», «βόθρο», αλλά και «απόπατο». Εξέφρασε αποτροπιασμό για «αρχιπ…στηδες και λεσβίες που παντρεύονται» και υποστήριξε με θέρμη ότι οι άθεοι δεν έχουν ψυχή, «μόνο οι πιστοί βοηθούν τον συνάνθρωπο».
Παπά Στρατής: Ο “Άγιος” των προσφύγων
Γι’ αυτόν οι πρόσφυγες δεν ήταν οι αριθμοί. Ήταν βρεγμένοι άνθρωποι, έγκυες, μωρομάνες, βρέφη, άνδρες και παιδιά που έφταναν μισοπεθαμένοι στην αυλή του και αυτός έπρεπε να βρει γάλα, νερό, ρούχα.
Ο Παπα-Στρατής ήταν ιερέας στη Μυτιλήνη. Σε αντίθεση με τους συναδέλφους του που βρίσκονταν μακριά, αλλά σκόρπιζαν με άνεση ρατσιστικό δηλητήριο, εκείνος, που βρισκόταν στην καρδιά του προσφυγικού ζητήματος, έδωσε και την καρδιά του για να μπορέσουν να ζήσουν όσοι περισσότεροι γίνεται και όσο καλύτερα μπορούσαν.
Περιέθαλψε χιλιάδες φτωχούς και πρόσφυγες και συνέβαλε καθοριστικά στη δράση του κινήματος αλληλεγγύης στη Λέσβο. Μέσα από την οργάνωση “Αγκαλιά” είχαν δουλειά, όπως έλεγε, να δίνουν τροφή, ένδυση, υπόδηση στον κόσμο. Έστω, “ένα ποτήρι νερό, ένα γάλα στα παιδιά, ό,τι μπορούσαμε».
Αποδοκίμαζε τον όρο “λαθρομετανάστες” και έλεγε για τους πρόσφυγες ότι: «Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι μετανάστες, δεν επιλέγουν να έρθουν εδώ. Είναι τα παιδιά του πολέμου, που προσπαθούν να ξεφύγουν από τις σφαίρες».
Έγινε σύμβολο για τη αλληλεγγύη και την ειρήνη σε διεθνές επίπεδο. Ενώ το παράδειγμά του δεν έσβησε με τον θάνατό του τον Σεπτέμβριο του 2015. Αντίθετα θα συνεχίζει να ακτινοβολεί μέσα από τα βιβλία της Δ’ Δημοτικού. Η ιστορία του διδάσκεται σε κάθε παιδί της χώρας στο μάθημα των Θρησκευτικών και στην ενότητα «Σύγχρονοι αγωνιστές για τον συνάνθρωπο, την ειρήνη και το περιβάλλον», μαζί με τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, τον Γκάντι και τον Όσκαρ Ρομέρο.
Ακόμη και όταν πέθαινε, το μυαλό του ήταν στον άνθρωπο. Στο τελευταίο μήνυμά του είχε γράψει:
«Αγαπητοί φίλοι και φίλες, σήμερα φεύγω στο νοσοκομείο για το καινούργιο πρόβλημα καρκίνου που μου βρήκαν. Παρακαλώ πολύ για μια προσευχή και πιστεύω ότι γρήγορα θα γυρίσω δυνατός κοντά σας. Σας ευχαριστώ όλους και ιδιαίτερα τους ενορίτες μου για την αγάπη και τη συμπαράσταση που μου δείχνουν. Επίσης, θέλω να σας πω ότι οι άνθρωποι του κόσμου, οι άνθρωποι του πολέμου, τα παιδιά που αναζητούν την ελπίδα είναι αδέρφια μας και η ‘Αγκαλιά’ θα συνεχίσει να βρίσκεται κοντά τους και να τους δίνει την ελπίδα για την επόμενη μέρα. Σας προτρέπω να αγωνίζεστε όσο μπορείτε καθημερινά για την ειρήνη και την αγάπη. Μόνο έτσι λεγόμαστε άνθρωποι».
Αλησμόνητο θα μείνει και το έργο του μητροπολίτη Σισανίου και Σιατίστης Παύλου. Δηλωμένος αντιφασίστας, εναντιωνόταν με τον λόγο του συχνά πυκνά στη Χρυσή Αυγή, με αποτέλεσμα να δέχεται συνεχώς απειλές για τη ζωή του. Σε κείμενό του για τη Χ.Α. ανέφερε μεταξύ άλλων:
“Είναι θλιβερό ότι κάποιοι ‘χριστιανοί αγωνιστές’ ταυτίστηκαν με τη Χρυσή Αυγή για να υπερασπιστούν τον Χριστό. Τον Χριστό που η ‘Χρυσή Αυγή’ τον διώκει, τον προσβάλλει και τον εξευτελίζει καθημερινά και το πράττει στα πρόσωπα των προσφύγων, των μεταναστών, ακόμα και των παιδιών. Ξεχάσατε, αγαπητοί μου χριστιανοί, τον λόγο του Χριστού ‘εφόσον εποιήσατε, ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε’;».
Την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη προτάσσει με καθημερινές αναρτήσεις του ο ιερέας από τον Πύργο Μονοφατσίου στην Κρήτη Χαράλαμπος Λίβυος Παπαδόπουλος. Χαρακτηριστική είναι η ανάρτηση που είχε κάνει για τον μικρό Αμίρ, που δέχτηκε το 2017 ρατσιστική επίθεση, σπίτι του στη Δάφνη επειδή κληρώθηκε σημαιοφόρος. Έγραφε τότε:
«Φρόντισε να ξυρίζεις συχνά το ‘μουστάκι’ του φασίστα που φυτρώνει μέσα σου. Να πλένεις την κουκούλα του ρουφιάνου που διψά να στείλει τη ζωή στο απόσπασμα. Κρύψε τις πέτρες που κουβαλάς στις τσέπες σου, γιατί βαραίνουν την ψυχή σου. Τσάκισε τον φασίστα που ζει μέσα σου, το φοβισμένο αυτό ανθρωπάκι που δεν αντέχει το διαφορετικό γιατί τρέμει τον εαυτό του. Και μάθε επιτέλους ότι Χριστός και φασισμός δεν περπάτησαν ποτέ χέρι – χέρι, γιατί τους χωρίζει ένας σταυρός. Ο ένας σταυρώθηκε, ο άλλος σταυρώνει…».
Αλησμόνητο, τέλος, θα μείνει κι εκείνο το «σκάσε επιτέλους» του νεότατου πατέρα Νεόφυτου από την Καλαμάτα στον Αμβρόσιο. Μετά από ένα ακόμη παραλήρημα του Αμβρόσιου, ο πατήρ Νεόφυτος έγραφε πέρυσι τον Ιούλιο:
«Σεβόμαστε τους πάντες ιδιαιτέρως δε τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, όμως σε έναν συγκεκριμένο υπερήλικο πρέπει κάποιος να του πει ένα… ΣΚΑΣΕ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, σταμάτα να πονάς και να σκανδαλίζεις τον ορθόδοξο και μη κόσμο, δεν σου φταίει ο Χριστός και η Εκκλησία σε τίποτε, σταμάτησε να τους βάζεις μπροστά για να βγάζεις την κακία σου. Είμαστε παπάδες και τα λόγια μας πρέπει να είναι ΑΜΒΡΟΣΙΑ και ΝΕΚΤΑΡ στις ψυχές των ανθρώπων, όχι ΧΟΛΗ και ΞΙΔΙ».
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.