Πες Βρες στο σπίτι με τους φίλους. Στο αμάξι, ώστε να περάσει γρήγορα η ώρα. Στο αεροπλάνο, ώστε ο διπλανός σου να ξεχάσει πως φοβάται τις πτήσεις και να σκεφθεί 10 αναρριχητικά φυτά. Πες/Βρες όταν είστε για καφέ τόσα άτομα που οι ομάδες δεν είναι συγκεκριμένες. Ή όταν είστε δύο και απλά θες να παίξεις.Πες Βρες παντού και πάντα.
Τρεις φίλοι και συμφοιτητές στο Πολυτεχνείο της Πάτρας, οι Πέτρος Χατζηπαπάς, Χάρης Κόκκινος και Αλέξης Αργυρίου δημιούργησαν στα τέλη του 2010 μια εφαρμογή που έμελλε να την κατεβάσουν στα κινητά και τα tablets τους χιλιάδες άνθρωποι. Οι κανόνες είναι απλοί και η διασκέδαση εγγυημένη. Αρκεί οι γείτονες σου να αντέχουν την φασαρία…
Όπως μας λένε και οι ίδιοι άλλωστε στην συνέντευξη που παραχώρησαν στο 3pointmagazine: «Το Πες Βρες! δεν είναι για να παίζεις με γείτονες που τους ενοχλεί η φασαρία. Είναι για να του δίνεις και να καταλαβαίνει».
Περιγράψτε μου την στιγμή που σκεφτήκατε για πρώτη φορά το παιχνίδι;
Π: «Ήταν μια συλλογική ιδέα. Ήμασταν στην Πάτρα φοιτητές, ξενυχτάγαμε μαζί και ασχολιόμασταν με τους υπολογιστές. Σε κάποια φάση λέγαμε πως θέλουμε να δημιουργήσουμε κάτι στον τομέα του mobile development, το oποίο το 2010 άρχισε να διαδίδεται όλο και περισσότερο στην Ελλάδα, λόγω και του iphone που είχε βγει στην αγορά. Εφόσον είχαμε λοιπόν τις γνώσεις είπαμε να φτιάξουμε μία εφαρμογή. Έπειτα από brainstorming σε μια έξοδο μας, βγήκε το Πες Βρες».
Χ: «Παίζαμε και πάρα πολλά επιτραπέζια, γι’ αυτό και η ιδέα βγήκε να είναι κάπως σαν επιτραπέζιο. Θέλαμε κάτι παρεΐστικο».
Ποιο ήταν το αγαπημένο παιχνίδι σας προ του Πες/Βρες;
Α: «Το ταμπου νομίζω εγώ».
Π: «Το Trivial. Παιχνίδια γνώσης και παρέας κυρίως».
Χ: «Παίζαμε όλοι trivial. Επίσης τότε είχε γίνει της μόδας το playhoyse, οπότε ξεκινήσαμε να παίζουμε και διαφορετικά εναλλακτικά παιχνίδια».
Π: «Έχω λιώσει να αγοράζω παιχνίδια». (γέλια)
Όταν πρωτοδημιουργήσατε την εφαρμογή πιστεύατε ότι θα πάει τόσο καλά; Υπήρχαν φιλοδοξίες στην αρχή;
Χ: «Κοίτα, διαβάζαμε τότε για τις πρώτες επιτυχημένες εφαρμογές που έκαναν πάταγο, οπότε υπήρχε μία ελπίδα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν σκεφτόμασταν αυτό τότε. Τουλάχιστον εγώ. Εμείς θέλαμε να το κάνουμε για την προσωπική μας εμπειρία».
Α: «Επίσης αν δει κανείς την πρώτη εφαρμογή που είχε βγει ήταν σε αρκετά ερασιτεχνικό επίπεδο, πράγμα που δείχνει ότι είχαμε ξεκινήσει με πιο δειλά βήματα, για την προσωπική μας ικανοποίηση και μετά καταλάβαμε ότι χρειάζεται πολλά παραπάνω.Είδαμε πως ο κόσμος το αγαπάει και έπρεπε να ανταποκριθούμε ανάλογα».
Τους βαθμούς που πιάνει η κάθε απάντηση τους συναποφασίζετε;
Α: «Οι απαντήσεις την πρώτη φορά που θα φτιαχτεί η ερώτηση είναι με μία γενική αντίληψη του αν θεωρείται εύκολη η απάντηση. Όταν η ερώτηση γίνει διαθέσιμη, «τραβάμε» ανώνυμα στατιστικά από κάθε παιχνίδι που παίζεται και βλέπουμε τι ποσοστό επιτυχίας έχει η κάθε απάντηση. Αν έχει πάρει πχ 30% θα πάρει παραπάνω βαθμούς. Με 80% θα πάρει 1 βαθμό. Προσπαθούμε να το κάνουμε όσο πιο στατιστικά ορθά γίνεται. Όσο πιο αντικειμενικό γίνεται προς το κοινό».
Υπάρχουν ερωτήσεις με περισσότερες από 10 απαντήσεις που εναλλάσσονται;
Χ: «Ναι έχουμε βάλει περισσότερες απαντήσεις και σε κάθε παιχνίδι θα σου βγάζει ορισμένες διαφορετικές. Για να αυξηθεί η τυχαιότητα».
A: «Οι απαντήσεις είναι από 10, μέχρι 15. Σπάνια θα είναι και οι 10 ίδιες με την τελευταία φορά που ήρθε η συγκεκριμένη ερώτηση. Προκειμένου να μην το μάθει κι ο άλλος απ’ έξω».
Π: «Έχουμε εισάγει πάντως την λογική ότι κάποιες ερωτήσεις είναι must. Πλέον αυτές αποκτούν βαρύτητα και είναι μέσα στην κάρτα και παίζουν μπαλαντέρ όσες δεν είναι must».
Έχετε χωρίσει κάπως τις κατηγορίες, ώστε να φτιάχνει ο καθένας κάποιες συγκεκριμένες;
Π: «Οχι. Πιο σωστό θα ήταν να πεις ότι ο Αλέξης δεν παίζεται στην Γεωγραφία και στην Ιστορία. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα πιάσω εγώ καθόλου Γεωγραφία και Ιστορία. Μετράει η ιδέα που θα σου έρθει ή τι μας έχουν προτείνει οι χρήστες. Σε κάθε περίπτωση μία ερώτηση θα την κοιτάξουμε όλοι».
Α: «Την κρίνουμε όλοι μαζί στο τέλος. Κανείς δεν κάνει μια ξεχωριστή κατηγορία κάρτας».
Έμπνευση για νέες ερωτήσεις από πού σας έρχεται;
Π: «Οτιδήποτε μπορεί να αποτελέσει έμπνευση. Εγώ σημειώνω στο κινητό ότι μου ήρθε εκείνη την στιγμή, για να κάτσω να το ψάξω μετά να δω αν μπορεί να δημιουργηθεί μια κάρτα».
Χ: «Το μεγαλύτερο πλέον ποσοστό όμως, είναι από κάρτες που μας στέλνει ο κόσμος».
Π: «Έχει αυξηθεί πάρα πολύ είναι η αλήθεια ο αριθμός των χρηστών, οπότε έρχονται πάρα πολλές κάρτες. Χρειάζονται βέβαια φιλτράρισμα και ξεκαθάρισμα από εμάς. Η επιβεβαίωση είναι απαραίτητη!».
Α: «Επίσης πολλές από αυτές είναι και προσωπικές και δεν έχουν νόημα να μπουν στο παιχνίδι. Είναι αστεία εντός μιας παρέας. 10 παρατσούκλια του τάδε πχ».
Π: «Πρακτικά θα μπορούσαν πολύ εύκολα οι χρήστες να βάλουν οποιαδήποτε κάρτα. Ωστόσο κάναμε μία επιλογή να μην μπορεί να συμβεί αυτό. Ο λόγος είναι, πως μετά δεν θα μπορούσαμε να ελέγξουμε την ποιότητα του παιχνιδιού».
Α: «Η λογική μας είναι να κοιτάμε ποιες ερωτήσεις μας ιντριγκάρουν περισσότερο. Κάνουμε μία επιλογή των καλύτερων καρτών που αξίζουν να τις δουν οι υπόλοιποι χρήστες».
Χ: «Επίσης ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των καρτών είναι δύσκολο. Δηλαδή έχουμε πολύ ωραίες κάρτες με τρομερό ενδιαφέρον, αλλά η πιθανότητα να βρουν τις απαντήσεις οι χρήστες είναι πολύ μικρή. Τέτοιες ερωτήσεις πχ είναι αυτές της χημείας και της αστροφυσικής. Οι 10 απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις υπάρχουν, αλλά είναι τόσο δύσκολες που μπορεί να σου χαλάσουν την εμπειρία του παιχνιδιού. Όσον αφορά τις δύσκολες ερωτήσεις που υπάρχουν ήδη στο παιχνίδι, αν μετά το update δούμε ότι ο κόσμος δεν μπορεί να τις απαντήσει, τότε θα βγουν».
Να φανταστώ ότι δεν μπορείτε να το παίξετε το παιχνίδι, καθώς γνωρίζετε όλες τις απαντήσεις…
Π: «Όχι εξακολουθούμε να παίζουμε!».
Χ: «Είναι αδύνατον να θυμόμαστε όλες τις κάρτες και όλες τια απαντήσεις. Είναι 1300 κάρτες και αν πολλαπλασιάσεις τις απαντήσεις που είναι 10-15 απαντήσεις, είναι εξωφρενικό το νούμερο! Φαντάσου πως μου έχει συμβεί αρκετές φορές να έρθει κάρτα την οποία δεν θυμάμαι..».
Π: «Υπάρχουν φορές που θα μπει μια κάρτα στο παιχνίδι χωρίς να την έχουμε τσεκάρει και οι τρεις πριν. Όταν πιεζόμαστε χρονικά και θέλουμε να μπει μια, μπορεί να γίνει κι αυτό. Σε αυτές τις περιπτώσεις λοιπόν μπορεί να σου έρθει μία ερώτηση, που όντως να μην την έχεις ξαναδεί. Ελάχιστες πιθανότητες να συμβεί αυτό βέβαια, αλλά δεν είναι απίθανο».
Α «Το πιο σύνηθες είναι να μην θυμόμαστε τις απαντήσεις. Να απαντάς πχ μόνο 3 από τις 10 και να λες, «Καλά πως γίνεται, αφού εγώ τα είχα φτιάξει!»».
Π: «Όποιος θέλει να παίξουμε Πες Βρες, δεν του λέμε όχι, αλλά δεν του δίνουμε και το πλεονέκτημα γιατί κι εμείς δεν τα θυμόμαστε!».
Υπάρχουν σκέψεις για κάποια καινούρια στοιχεία στο παιχνίδι;
Χ: «Στο μυαλό μας έχουμε πάρα πολλές, ειδικά στο λειτουργικό κομμάτι».
Π: «Έχουμε πάρα πολλές ιδέες και μας στέλνουν και πολλές καλές. Πρέπει να τα οργανώσουμε χρονικά και να θέσουμε προτεραιότητες, ποια είναι πιο σημαντικά κτλπ. Δηλαδή τώρα δουλεύουμε να αποκτήσει λίγο πιο social χαρακτήρα η εφαρμογή, όσο είναι δυνατόν».
Α: «Μια άλλη αλλαγή που ενδέχεται να προκύψει, είναι πως έχουμε ήδη χωρίσει το παιχνίδι σε κατηγορίες δυσκολίας και σκεφτόμαστε κάποια στιγμή στο μέλλον να καταφέρουμε να δώσουμε την δυνατότητα στον χρήστη να επιλέγει εύκολο ή δύσκολο παιχνίδι. Έχει ξεκινήσει αυτό σαν σκέψη από την αρχή, αλλά πρέπει λίγο να μαζευτεί, να οργανωθεί καλύτερα για να δώσουμε στον κόσμο την επιλογή».
Ασχολείστε κάθε μέρα με το Πες/Βρες?
Π: «Υπάρχουν περίοδοι που ασχολούμαστε κάθε μέρα. Συνήθως πριν από κάθε update υπάρχει ένας πυρετός προετοιμασίας.Μετά πέφτεις λίγο σε κορεσμό. Γενικά οι ιδέες δεν σταματούν. Κάθε μέρα πρέπει να σκεφτείς ή να δουλέψεις κάτι και πάντα αυτό να το εισάγεις μέσα στον χρόνο της καθημερινότητάς σου».
Χ: «Οι τρεις μας έχουμε μια σχεδόν καθημερινή επικοινωνία. Δηλαδή όταν βλέπουμε κάτι που πρέπει να μοιραστεί με τους υπόλοιπους ή έχουμε μια καινούρια ιδέα θα επικοινωνήσουμε».
Π: «Όπως καταλαβαίνεις δεν μ’ αφήνουν σε ησυχία!» (γέλια)
Οι καινούριες ερωτήσεις κάθε πότε προστίθενται?
Π: «Προσπαθούμε να βγάζουμε καινούργιες σχεδόν κάθε μήνα».
Α: «Όσο προχωράει το παιχνίδι γίνεται πιο δύσκολο να φτιάξεις μια λίστα με 10 σωστές απαντήσεις. Έχουμε άλλωστε ήδη 1300 κάρτες, γι αυτό και δυσκολευόμαστε και θέλει παραπάνω δουλειά από εμάς. Χρειάζονται καλές ερωτήσεις που δεν υπάρχουν ήδη».
Υπάρχει αγαπημένη ερώτηση ή κάποια που να θυμάστε και να είστε περήφανοι που την σκεφτήκατε?
Π: «Εγώ προσωπικά έχω χάσει την μπάλα! Υπάρχουν ερωτήσεις που μου αρέσουν επειδή έχουν κάποιο έξυπνο twist μέσα. Αυτές είναι που με εξιτάρουν περισσότερο. Και μάλιστα βλέπω ότι το κάνουν και πολλοί χρήστες που μας στέλνουν κάρτες, άλλες φορές πετυχημένα, άλλες όχι τόσο. Δύσκολα μπορώ να θυμηθώ βέβαια μετά από τόσες κάρτες και τόση δουλειά και ίσως είναι κακό αυτό».
Α: «Εμένα μου αρέσουν οι ερωτήσεις παγίδα, να είναι όντως δισήμαντες οι απαντήσεις .Να χρησιμοποιείς μεταφορικά μια λέξη, που δεν το περιμένει ο άλλος και στην ουσία είναι μέσα στα ενδεχόμενα».
Π: «Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η ερώτηση με σειρές με νούμερο στον τίτλο. Στην ερώτηση αυτή υπήρχε, ανάμεσα στα άλλα, και ο τίτλος των S1ngles, ο οποίος έχει νούμερο μέσα. Εκεί ανατριχιάζω και λέω «εδώ δεν το περιμένει ο άλλος»! Την πρώτη φορά δύσκολα θα το βρει κάποιος. Μετά αν του ξανατύχει η ερώτηση θα το παίξει έξυπνος».
Έχετε σκεφτεί αν ένα «ματς» λήγει ισόπαλο, να προσθέσετε άλλον έναν γύρο?
Χ: «Είναι ένα από αυτά που έχουμε σκεφτεί. Να είναι ουσιαστικά ένα death match».
Αν στον τελευταίο γύρο προηγείται μια ομάδα για 15 πόντους, στην τελευταία ερώτηση το μηχάνημα μπορεί να καταλάβει και να βάλει ερώτηση που το άθροισμα των πόντων να είναι 15 και πάνω ώστε να υπάρχει πιθανότητα ανατροπής?
Π: «Αυτό πρακτικά -τεχνικά θέλει πάρα πολύ μεγάλη υπολογιστική ισχύ για να εφαρμοστεί. Σκέψου ότι πρέπει να πάρω όχι μόνο ένα σύνολο απαντήσεων που θα βγάζουν αυτό το νούμερο, αλλά και να επιλέξω ποιες θα είναι αυτές, οπότε γίνεται ακόμα πιο μεγάλη η πολυπλοκότητα ενός αλγορίθμου να βγάλει αυτό το πράγμα και υπάρχει και η περίπτωση να μην βγαίνει κιόλας. Υπάρχουν κάποιες άλλες ιδέες για να το αποφύγουμε αυτό και είναι μια από τις ιδέες που πρέπει να δουλέψουμε τώρα σύντομα, για να γίνει ακόμα πιο αντικειμενικό το παιχνίδι».
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.