Μια ημέρα σαν σήμερα, 25 Μαΐου του 2001, πεθαίνει από καρδιακή προσβολή στο Παρίσι, ο κουβανός φωτογράφος Αλμπέρτο Κόρντα, καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Αλμπέρτο Ντίας Γκουτιέρες, ο δημιουργός του γνωστότερου πορτραίτου του Τσε Γκεβάρα.
Η ιστορία της λήψης
Στις 4 Μαρτίου 1960 το γαλλικό φορτηγό πλοίο La Coubre ανατινάχτηκε μυστηριωδώς στο λιμάνι της Αβάνας αφήνοντας πίσω του 100 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Ο Τσε, 31 ετών τότε και υπουργός Βιομηχανίας στην κυβέρνηση του Φιντέλ Κάστρο, θα σπεύσει αμέσως στο λιμάνι με το φλεγόμενο πλοίο, παρά την έντονη ανησυχία για την ασφάλειά του. Την αμέσως επόμενη μέρα, ο πρόεδρος Φιντέλ, ο οποίος έχει κατηγορήσει ανοιχτά τη CIA για το περιστατικό, θα καλέσει στην κηδεία των θυμάτων και ουσιαστικά σε μαζική διαδήλωση όλο το λαό της Κούβας, στο Colon Cemetery στην Αβάνα.
Κατά τη διάρκεια της διαδήλωσης, ο Κάστρο θα εκφωνήσει λόγο στον οποίο θα χρησιμοποιήσει πρώτη φορά το σύνθημα «Πατρίδα ή Θάνατος». Ο Γκεβάρα θα εμφανιστεί ελάχιστα αλλά ο Κόρντα που τραβάει πλάνα για τα άρθρα της Revolution θα προλάβει στη σύντομη κι αθόρυβη εκείνη εμφάνισή του να τον αποθανατίσει σε δύο μόλις καρέ προτού χαθεί από το οπτικό του πεδίο.
Στο πρώτο από αυτά εικονίζεται στο κέντρο ο Τσε κι ελάχιστα το προφίλ του Αργεντίνου δημοσιογράφου μαχητή των Guerrillas Jorge Masotti στο ένα άκρο και τα φύλλα ενός φοίνικα στο άλλο άκρο, ενώ στο δεύτερο καρέ πίσω από τον ώμο του Τσε διακρίνεται λίγο το κεφάλι ενός άγνωστου άνδρα.
Ο Κόρντα μιλώντας αργότερα για το πώς τραβήχτηκαν οι φωτογραφίες είπε ότι ήταν προϊόν σύμπτωσης, καθαρή τύχη. Ο ίδιος όμως, με το ένστικτο του φωτογράφου κατάλαβε αμέσως ότι οι φωτογραφίες διέθεταν τις αρετές του πορτραίτου, κυρίως η πρώτη φωτογραφία. Ήταν η ιδιαίτερη εκείνη έκφραση του προσώπου του Τσε που την χαρακτήριζε κατά τα λεγόμενα του Κόρντα μια «απόλυτη αδιαλλαξία» συνδυασμένη όμως με θυμό και πόνο, τρυφερότητα και σκληρότητα μαζί.
Ο συντάκτης της Revolution όμως δεν διέκρινε τις ίδιες αρετές κι αποφάσισε να χρησιμοποιηθούν για την εφημερίδα μόνο τα πλάνα που είχε τραβήξει ο Κόρντα με τον Κάστρο καθώς κι εκείνα με τον Σαρτρ και τη Σιμόν ντε Μποβουάρ που είχαν παρευρεθεί στην τελετή. Υπό τις συνθήκες αυτές ο Κόρντα θα κρατήσει τα καρέ στο ιδιωτικό του αρχείο και θα αξιοποιήσει για προσωπική χρήση το πρώτο, αφού απομονώσει τη μορφή του Τσε. Θα μεγαλώσει το πορτραίτο και θα το κρεμάσει στον τοίχο του σπιτιού του δίπλα σε εκείνο του Χιλιανού ποιητή Πάμπλο Νερούδα.
Όπως σημείωσε χρόνια αργότερα το Maryland Institute College of Art, η τυχαία αλλά ενστικτώδης λήψη του Κόρντα μάς χάρισε «την πιο διάσημη φωτογραφία στον κόσμο, σύμβολο του 20ου αιώνα».
Με πληροφορίες από το thegreekshorts.eu
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.