«Πουλάκια είστε έτοιμοι;» ακούστηκε η φωνή του Σωκράτη ανάμεσα στην βουή του κόσμου που είχε γεμίσει ασφυκτικά το Sierra Studio. Όλοι όσοι βρισκόμασταν στην Μεσογείων 99 για την παρουσίαση του νέου του δίσκου, ήμασταν κάτι παραπάνω από έτοιμοι.
Ο ενθουσιασμός για την ευκαιρία να ακούσουμε πρώτοι, για πρώτη φόρα σε live εκτέλεση τα κομμάτια της νέας του δισκογραφικής δουλειάς, ήταν διάχυτος. «Κάθε νέα δισκογραφική δουλειά είναι και μία πρόκληση. Τι ανταπόκριση θα έχει πραγματικά από τον κόσμο το βλέπουμε στις ζωντανές εμφανίσεις».
Η ανυπομονησία μας αυξανόταν, βλέποντας τον Σωκράτη Μάλαμα ευδιάθετο και χαλαρό. Ακριβώς όπως στις συναυλίες του. «Σήμερα μαζευτήκαμε νωρίς. Ούτε η Λειτουργία της Εκκλησίας δεν πρέπει να έχει τελειώσει», σχολίασε ο ερμηνευτής, προτού μας ανακοινώσει πως ό,τι επρόκειτο να ακούσουμε, είναι η πρώιμη μορφή των τραγουδιών. «Ελπίζω να έχετε κουράγιο και όρεξη γιατί θα τα παίξουμε όλα τα τραγούδια». Επιασε την κιθάρα του και μαζί με το βιολί του Φώτη Σιώτα και το λαούτο του Κυριάκου Ταπάκη ξεκίνησαν το «μουσικό ταξίδι».
Κι όπως κάθε ταξίδι ξεκινάει από τον δρόμο, έτσι και ο Σωκράτης ξεκίνησε από το πρώτο τραγούδι του νέου του CD “Τ’ όνομά μου είναι δρόμος”. Ακούσαμε τα πρώτα πέντε τραγούδια και στην συνέχεια πραγματοποιήθηκε διάλειμμα για τσιγάρο. «Παραγγελιά» του ίδιου.
Ο τίτλος του νέου του δίσκου είναι “Χάρτης”. Το σημείο που θα πήγαινε στον χάρτη μόνος του, είναι αυτό που ζει τώρα. «Πριν από 14 χρόνια έκανα μια επιλογή και έχτισα ένα σπίτι σε μια ερημιά, το οποίο δε μετάνιωσα. Ζω με την οικογένειά μου και πλέον έχουν χτιστεί 60 ακόμη σπίτια. Έχει γίνει οικισμός».
Ο Σωκράτης Μάλαμας μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ Αθήνας, που έρχεται για δουλειά, και Πίνδου όπου ζει με την οικογένειά του. «Στην Πίνδο παίζω, μελετώ, κάνω βόλτες, ασχολούμαι με τα παιδιά μου και στο καφενείο δεν αργούν πολύ να μου φέρουν τον καφέ. Ήθελα να πάω στην Πίνδο για να απομακρυνθώ από τη ζωή της πόλης αλλά υπήρχαν και οικονομικοί λόγοι. Εδώ κοστίζει πολύ η ζωή. Ακόμα και η αναπνοή σου κοστίζει ακριβά».
Παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν όλοι οι καλλιτέχνες και τις παραχωρήσεις που πρέπει να κάνουν, ο τραγουδοποιός λέει ότι του αρέσει αυτό που κάνει σήμερα. «Προτιμώ αυτό που κάνω τώρα. Είμαστε σε μία κατάσταση ένωσης με το κοινό. Τραγουδάμε, διασκεδάζουμε, ξεπερνάμε τα όρια κάποιες φορές, ξαναμαζευόμαστε πιο νηφάλιοι. Αλλάζουμε αναπνοές».
Μετά το διάλειμμα, επανήλθε με χιούμορ αν και είχε ένα αρκετά «παγωμένο» κοινό δημοσιογράφων σε σχέση με αυτό που έχει συνηθίσει στις συναυλίες του. «Θα καθιερώσουμε να παίζουμε νωρίς, μέχρι τις 9-10 θα έχουμε τελειώσει και μετά θα έχουμε όλο το βράδυ να παίξουμε ό, τι θέλουμε. Τα κρασιά τ’ αρχίσατε; Εγώ θα πιώ… καφέ. Αλλά ας μη παραπονιέμαι».
«Αυτό πώς παίζεται; Απο λα;» Κάθε λίγο ζητούσε την υπομονή μας μιας και έπρεπε να κουρδίζει την κιθάρα του. Καθώς προετοιμαζόταν για το επόμενο τραγούδι μιλούσε όμορφα, με σεμνότητα και αλήθεια για τους στιχουργούς των κομματιών, οι οποίοι ήταν όλοι εκεί. Ο Γιώργος Κλεφτογιώργος ο οποίος τον «βομβάρδισε με στιχάκια» έχει γράψει τους στίχους στα περισσότερα τραγούδια. Στίχους έχουν γράψει και ο Δημήτρης Αδόργιαστος, τον οποίο όπως αποκάλυψε δεν είχε γνωρίσει μέχρι εκείνη τη μέρα, καθώς και η Φωτεινή Λαμπρίδη. Όσον αφορά “Το τραγούδι του Άλκη” που είναι αφιερωμένο στον Άλκη Αλκαίο, είναι σε στίχους του Βαγγέλη Βελώνια. «Εγώ δεν μπορώ να γράψω για τους αγαπημένους μου. Μας έφυγε και δεν μπορούσα να αρθρώσω δύο λέξεις. Και μου έκανε δώρο ο Βαγγέλης αυτά τα στιχάκια».
Κατά την διάρκεια της παρουσίασης μοιραζόταν μαζί μας και ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία των νέων του τραγουδιών. «Το “Μόνο τα τσιγάρα” είναι Θρακιώτικο. Το βιολί και το λαούτο το κάνουν να μοιάζει νησιώτικο, αλλά είναι από την Θράκη». Όσον αφορά το “Όρκος” σε στίχους της Φωτεινής Λαμπρίδη «Δανείστηκα την γυναικεία ματιά, αυτό είναι τύχη να το έχεις εάν είσαι άντρας». Τέλος, μετά το “Τρικυμία” αποκάλυψε «Σε αυτό το στούντιο ήμασταν κλεισμένοι για 18 και 20 ώρες την ημέρα. Για μήνες».
Ο Σωκράτης Μάλαμας γράφει μουσική εμπνεόμενος από την πραγματικότητα. «Οι τραγουδοποιοί και οι συνθέτες σε όλες τις εποχές εμπνέονται από τον κόσμο γύρω τους. Τα κοινωνικά γεγονότα». Κατά την ακρόαση των νέων του κομματιών θα αντιληφθείτε τα υπαρξιακά, ερωτικά και κοινωνικά ζητήματα που θέτει ο καλλιτέχνης και οι στιχουργοί. «Εύχομαι τα τραγούδια να κρατήσουν συντροφιά σε κάποιον σε όλες του τις ώρες και διαθέσεις».
Η παρουσίαση τελείωσε με τα ποτήρια μας άδεια και την ψυχή γεμάτη. «Δεν έχουμε άλλες κουβέντες. Πιείτε κάνα κρασί… σας φιλούμε στο στόμα». Και όντως οι κουβέντες είναι ίσως περιττές μπροστά σε τόσο όμορφα τραγούδια. Σειρά παίρνει η ακρόασή τους στις καλοκαιρίνες συναυλίες του αγαπημένου ερμηνευτή, για τις οποίες αν είχαμε ένα λόγο να αδημονούμε, πλέον έχουμε 13 παραπάνω.
Σελήνα Διαμαντοπούλου
Κώστας Σωτηρόπουλος
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.