Ποδόσφαιρο και πολιτική, πολιτική και Μουντιάλ. Υπάρχει άραγε κάτι πιο έντονο σε αυτό από τη παρουσία της τηλεόρασης και των media μέσα σε ένα Παγκόσμιο Κύπελλο;
Για τη δύναμη της τηλεόρασης είναι περιττό να επεκταθούμε. Άλλωστε αμέτρητες ατάκες από πολιτικούς, διανοούμενους και απλούς καθημερινούς ήρωες έχουν ξεπηδήσει για τη δυναμική της εικόνας και για την ικανότητά της να εξελίσσει την ιστορία. Ποδόσφαιρο και πολιτική, πολιτική και Μουντιάλ.Υπάρχει άραγε κάτι πιο έντονο σε αυτό από τη παρουσία της τηλεόρασης και των media μέσα σε ένα Παγκόσμιο Κύπελλο;
Το Mουντιάλ του ’58 ήταν η πρώτη φορά που είχαμε την τηλεοπτική κάλυψη. Φυσικά, το εγχείρημα αυτό που τότε ήταν στα σπάργανα, περιορίστηκε στις ανεπτυγμένες χώρες. Στην Ελλάδα του ’50 η τηλεοπτική κάλυψη έγινε σε κάποιους κινηματογράφους και σε μετρημένους στα δάχτυλα σε ζωντανή μετάδοση. Το πρώτο βήμα όμως είχε γίνει…
Συνήθως σε αυτά τα θέματα υπάρχουν οι υπέρ, οι κατά και οι ψύχραιμοι που βλέπουν ως σίγουρα θετικό φαινόμενο άλλη μια κατάκτηση της τεχνολογίας, αλλά συνάμα καταγράφουν και τις σκέψεις τους όταν η εμπορικότητα στην υπερβολή της συνθλίβει τα πάντα ακόμα και το ίδιο το «προϊόν».
Η καλύτερη ρεκλάμα ήταν προς το παρόν το ίδιο το προϊόν. Συνέπεσε η πρώτη τηλεοπτική κάλυψη με μια ομάδα που έπαιζε ένα ποδόσφαιρο βγαλμένο από το μέλλον για τα δεδομένα της εποχής.
«Αυτό δεν είναι ποδόσφαιρο. Θα πρέπει να βρεθεί νέα λέξη γι’ αυτό το πράγμα». Με αυτά τα λόγια η εμβληματική μορφή του σοβιετικού ποδοσφαίρου Ιγκόρ Νέτο περιέγραφε αυτό που ένιωθαν εκατομμύρια ποδοσφαιρόφιλοι βλέποντας την Βραζιλία του 18χρόνου Πελέ και της παρέας του.
Όλα ήταν τόσο τέλεια που μπορεί να μην ήταν αληθινά…
Ναι, ακούστηκε και αυτό! Και αν στην Ελλάδα αυτό το hoax δεν είναι ευρύτερα γνωστό στην Σουηδία κάνει θραύση. Αφορμή μια ταινία χιουμοριστικού περιεχομένου που για τους συνωμοσιολόγους ήταν η αφορμή να ξεσπάσει μια τρελή θεωρία συνωμοσίας όπου σύμφωνα με αυτή οι αγώνες δεν διεξήχθησαν στα γήπεδα της Σουηδίας αλλά σε στούντιο των ΗΠΑ με σκηνοθετική καθοδήγηση της CIA!
Επιστρέφοντας όμως στην πραγματικότητα και στη λογική και αφήνοντας τους μύθους και τον ανορθολογισμό, αυτό το Μουντιάλ απογείωσε το θεσμό, έμεινε στην Ιστορία με το μύθο του Πελέ της Βραζιλίας αλλά και την απίστευτη ερωτική διάθεση του Γαλλομαροκινού Ζυστ Φονταίν με τα δίχτυα.
Μα το πιο ισχυρό από όλα είναι ότι γέννησε την εμπορευματοποίηση. Φαινόμενο που θα συναντάμε πια όλο και πιο διογκωμένο στα επόμενα Μουντιάλ και έκανε το Παγκόσμιο Κύπελλο το νο1 τηλεοπτικό προϊόν, αν όχι σε απόλυτους αριθμούς, σίγουρα όμως με τις πιο φανατικές και τους πιο φανατικούς «τηλεθεατές».
Αναδημοσίευση από το Οthersidefootball.com
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.