Το 10 το καλό είναι φύλλο τράπουλας σε τυχερό παιχνίδι, αλλά και το ποσοστό της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση από 1-8-2013! Πράγματι, 10 ποσοστιαίες μονάδες κάτω, από 23% σε 13%, σε πειραματικό στάδιο μέχρι το τέλος του έτους έτσι ώστε να δούμε τις αντιδράσεις της αγοράς! Είναι το διάστημα αρκετό; Είναι η αγορά «γρήγορη»; Είναι το μέτρο επαρκές; Τρία ερωτήματα άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους.
Αρχικά, το Υπουργείο Οικονομικών θα πειραματιστεί πάνω στην μείωση του ΦΠΑ στους χώρους εστίασης. Από το καφενείο έως το ζαχαροπλαστείο που πουλάει τον καφέ και το γλυκό έως την Ταβέρνα και το Ξενοδοχείο – στο οποίο γίνονται ιδιαίτερες ρυθμίσεις. Αυτό σημαίνει πως μια τυρόπιτα με κόστος προ φόρων 1€, μετά φόρων ήταν στην αγορά στην τιμή του 1,23€ ( Αν ο παραγωγός δεν επωμιζόταν τον φόρο). Άρα με την μείωση, η τυρόπιτα θα κοστίζει 1, 13€; Εξαρτάται!
Εξαρτάται από την εκάστοτε επιχείρηση αν θα καρπωθεί την διαφορά της φορολογικής ελάφρυνσης. Δηλαδή αν η επιχείρηση διαλέξει να συνεχίσει να διαθέτει στην αγορά την τυρόπιτα στην τιμή 1,23€ ενώ το συνολικό κόστος της τυρόπιτας ανέρχεται στα 1,13€ με 13% ΦΠΑ, τότε η επιχείρηση βγαίνει κερδισμένη κατά 10 λεπτά την τυρόπιτα. Αύξηση του τζίρου ή μείωση της ζημίας – Ελληνική πραγματικότητα -. Αν αντιθέτως δεν καρπωθεί την διαφορά, τότε η τιμή της τυρόπιτας στην αγορά θα υποχωρήσει στην τιμή 1,13€. Αύξηση της καταναλωτικής δύναμης.
Υπάρχει και το ενδεχόμενο της μερικής ελάφρυνσης προς όφελος των επιχειρήσεων και μερικής προς των καταναλωτών. Αυτό θα σήμαινε τιμή της τυρόπιτας ανάμεσα στο 1,13€ και στο 1,23€. Όμως στην Ελλάδα ο αριθμός των επιχειρήσεων που αφορά το μέτρο είναι πολύ μεγάλος πράγμα που θα οδηγήσει είτε σε μια ανταγωνιστική αντιμετώπιση του μέτρου – υπέρ των καταναλωτών, είτε λόγω του χρονικού περιορισμού του μέτρου σε ένα αδύναμο μεν, καρτέλ δε επιχειρήσεων εστίασης με σκοπό την άμεση αύξηση του τζίρου.
Επομένως είτε θα αυξηθεί ο τζίρος, είτε θα αυξηθεί η καταναλωτική δύναμη.
– Αν αυξηθεί ο τζίρος, τότε οι επιχειρήσεις θα βρεθούν σε θέση να εξοφλήσουν τρέχουσες υποχρεώσεις προς το κράτος ή /και τις συνεργαζόμενες με αυτές επιχειρήσεις. Κάποιες πάλι θα έχουν την δυνατότητα κατασκευής πλάνου επενδύσεων (σε μεσοπρόθεσμο διάστημα αν πετύχει το πείραμα) πράγμα που δίνει οικονομικό μήνυμα στην Κυβέρνηση.
– Αν αυξηθεί η καταναλωτική δύναμη τότε, πελάτες που δεν μπορούσαν να ξοδέψουν τώρα θα το κάνουν και πελάτες που μπορούσαν, θα αποδεσμεύσουν μέρος της κατανάλωσης στην εστίαση για να την αξιοποιήσουν σε άλλα προϊόντα. Έτσι το οικογενειακό καλάθι θα γεμίσει περισσότερο και το κύμα κατανάλωσης θα αποκτήσει περισσότερη ορμή.
Όμως το διάστημα είναι αρκετό; Αμφίβολο. Η Ελληνική Οικονομία υπολειτουργεί σε κατάσταση ανασφάλειας. Αυτό σημαίνει ότι η αγορά δεν είναι ετοιμοπόλεμη καθότι δεν υπάρχει ένα έδαφος εμπιστοσύνης για να ρισκάρει. Αν η αγορά δεν μπορεί να ελιχθεί άμεσα, εντός 5 μηνών, τότε αυτό για την Κυβέρνηση θα είναι αποτυχία στο πείραμα ενώ στην ουσία θα είναι αποτυχία στις «συνθήκες εργαστηρίου». Επιπλέον, ενώ το μέτρο είναι στη σωστή κατεύθυνση, μιας και η αυξημένη φορολογία απέτυχε παταγωδώς, μόνο του ίσως να μην μπορέσει να αποδώσει. Τι μπορεί να γίνει;
Θα πρέπει τόσο για την εστίαση των «ντόπιων» όσο και για την Τουριστική εστίαση ι να παρθούν παράλληλα μέτρα. Για την μεν Τουριστική Εστίαση, προώθηση καμπάνιας μειωμένης τιμής – ίδιας ποιότητας, για τη δε «ντόπια» επιδότηση των εν γκρεμό επιχειρήσεων για την αρχή του πειράματος ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο νέο ανταγωνιστικότερο περιβάλλον. Έτσι να μπορούν να κατεβάσουν την τιμή και παράλληλα να μπορέσουν να προετοιμάσουν επένδυση για την συνέχεια της λειτουργίας της επιχείρησης στα νέα δεδομένα. Από την μεριά καταναλωτικής δύναμης, αντίστοιχη μείωση κόστους σε συμπληρωματικούς τομείς ψυχαγωγίας.
Η προοπτική είναι να κρατήσεις τον καταναλωτή στο «έξω» γενικότερα και όχι μόνο στο φαγητό. Για αυτόν το λόγο το μέτρο θα πρέπει να υποστηριχθεί παράλληλα από «συμπληρωματικά» μέτρα. Φυσικά θα πρέπει να αυξηθεί και ο χρονικός ορίζοντας καθότι το διάστημα πέντε μηνών είναι πολύ μικρό για να καταφέρει να «αποδείξει» τα αποτελέσματα του μέτρου. Το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό καθότι από την πορεία του πειράματος θα κριθεί και η αντιμετώπιση του γενικότερου φορολογικού συστήματος. Εν κατακλείδι, η κυβέρνηση μπορεί να τράβηξε το 10 το καλό, αλλά χωρίς άλλο «καλό φύλλο» η παρτίδα θα είναι χαμένη.
Νίκος Γκολφινόπουλος
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.