Το Άσμα της Λιογέννητης έρχεται να μας μαγέψει μέσα από την παράδοση, τα παραμύθια, τον έρωτα και τις αλχημείες

Η ομάδα Of Of Project ετοιμάζει κάτι αρκετά καινοτόμο που μας φέρνει σε επαφή με τις παραδόσεις, τους μύθους και τη σοφία του παρελθόντος. Η αρτιότερη και πλουσιότερη δημοτική μας παραλογή ανεβαίνει για πρώτη φορά αυτούσια στο θέατρο. Αναφερόμαστε στην ερωτική ιστορία της Λιογέννητης και του Κωνσταντή. Το “Άσμα της Λιογέννητης” είναι ένα δημοτικό τραγούδι με έντονο το μεταφυσικό στοιχείο, κάτι που δύσκολα θα συναντούσαμε σε άλλα δημοτικά τραγούδια. Δεν είναι όμως μόνο η απόδοση και η όμορφη ιστορία αυτού του ιδιαίτερου δημοτικού τραγουδιού που κάνουν την παράσταση ξεχωριστή. Το συναπάντημα των ηθοποιών, μουσικών και χορευτών δημιουργεί μια μαγική εμπειρία. Θα ακούσουμε ζωντανή πρωτότυπη μουσική, μαζί με κρουστά και το έργο να αποδίδετε σε γνήσιο δεκαπεντασύλλαβο.

Για την μαγική παράσταση αυτή, τις εμπειρίες, το δημοτικό τραγούδι μας μίλησε η ίδια Λιογέννητη, η Έλενα Πετροπούλου, που έχει τον ρόλο αυτής της όμορφης πριγκιποπούλας.

Έλενα μίλησε μας λίγο για τον ρόλο σου σε αυτήν την παράσταση.

Έχω την χαρά και την τιμή να συμμετέχω στην ιδιαίτερη αυτή παράσταση στον ρόλο της Λιογέννητης, έναν αρκετά απαιτητικό ρόλο καθώς η Λιογέννητη είναι για μένα το πιο τραγικό πρόσωπο της ιστορίας. Ένα όμορφο, μικρό και χαρούμενο κορίτσι, μια πριγκιποπούλα στην εποχή του Βυζαντίου που παγιδεύεται από τα μάγια των μαγισσών και ερωτεύεται έναν άντρα που ποτέ της δεν επιθυμούσε. Τον ερωτεύεται λοιπόν και καταλήγει να χει το πιο τραγικό τέλος της ιστορίας. Χάνει όλη της την παιδικότητα και αθωότητα και τυραννιέται μεταξύ ενός φανταστικού και ενός ρεαλιστικού κόσμου.

Η Λιογέννητη, αυτή η όμορφη πριγκιποπούλα, τι λαχταρά σε αυτό το παραμύθι; Ποιοι είναι οι φόβοι της και οι επιθυμίες μας;

Η Λιογέννητη ή το “Άσμα της Λιογέννητης” όπως είναι και ο τίτλος της παράστασης μας είναι ένα δημοτικό τραγούδι, ένα ποίημα βγαλμένο απ τον λαό που εκφράζει την νοοτροπία του, την ιδιοσυγκρασία του την καλλιτεχνική και κοινωνική του συνείδηση. Ο λαός λοιπόν στο πρόσωπο της Λιογέννητης είδε την παιδικότητα της, την αγνή της διάθεση, την αθωότητα της, την ομορφιά της ολόκληρη. Ακούμπαγε σε τριανταφυλλιές και απολάμβανε το παιχνίδι με τις φίλες της και με τις κόρες που την προστάτευαν. Είχε χάσει τον πατέρα της και τα δυο της αδέρφια, οπότε όλη η προσοχή ήταν στραμμένη σε αυτήν. Σαν ένα μικρό κορίτσι της εποχής εκείνης είχε ανάγκη από παιχνίδι και από ξεγνοιασιά. Έπλεκε τα υφαντά της και τα κτενισματά της και ήταν χαρούμενη. Έφτιαχνε την πλεξίδα της, το ολόχρυσο γαϊτάνι και ήταν ευτυχισμένη. Έπαιζε με τις σκλάβες της και γι αυτήν αυτό ήταν ο κόσμος της όλος.

Για πρώτη φορά σε αυτό το δημοτικό τραγούδι βλέπουμε το στοιχείο των μαγισσών, δημιουργώντας μία συναπάντηση των μύθων και των παραδόσεων. Πως μπλέκονται αυτά τα δύο στοιχεία στο έργο μας;

Το “Άσμα της Λιογέννητης” είναι ένα δημοτικό τραγούδι που μας μεταφέρει τον αντίλαλο μιας ευτυχισμένης εποχής του Βυζαντίου με όλα τα ήθη και τα έθιμα της, τον πλούτο και την χλιδή της και που ταυτόχρονα μας παρουσιάζει την πλούσια σε ευρήματα φαντασία του ελληνικού λαού. Για πρώτη φορά στο τραγούδι αυτό κάνει την εμφάνιση του το ερωτικό στοιχείο ενωμένο με το στοιχείο του δόλου, με το στοιχείο των μαγισσών. δεν το συναντάμε αυτό σε κανένα άλλο δημοτικό τραγούδι. Αυτό είναι και η μαγεία του τραγουδιού αυτού. Έρωτας και μαγεία μαζί. Απαντά λοιπόν σε αρχαίους μύθους και σε τραγούδια άλλων λαών. Εδώ ακριβώς συναντάμε και την μεγάλη έμπνευση του λαού. Ο Κωνσταντής την αγαπά χωρίς ανταπόκριση και εκείνη όχι μόνο τον απορρίπτει αλλά ζητά ανέφικτα στοιχήματα που ξεπερνάνε την φύση του ανθρώπου. Έτσι ο Κωνσταντής ζητά την βοήθεια των μαγισσών για να την κάνει δική του, οπού εκεί αλλάζει ριζικά η πορεία της ιστορίας. Μαγεία, αποκρυφισμός, τελετουργία, μυστικισμός, αλχημεία συνθέτουν τον μύθο αυτόν.

Το δημοτικό τραγούδι είναι μια προφορική λογοτεχνική παράδοση, γεμάτη από σοφία που μεταφέρεται χρόνο με το χρόνο και από στόμα σε στόμα. Αποτελεί ένα είδος παράδοσης που χάνεται με το πέρας του χρόνου, και είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν νέοι άνθρωποι να μας θυμίζουν αυτές τις παραδόσεις στην γενιά μας. Μίλα μας για το πως είναι για σένα η απόδοση ενός τέτοιου έργου, που είναι τελείως διαφορετικό από προηγούμενες παραστάσεις;

Ναι, είναι μια διαφορετική δουλειά και πολύ ιδιαίτερη καθώς έχουμε να κάνουμε με την αυτούσια μεταφορά ενός δημοτικού τραγουδιού στο θέατρο και μάλιστα σε στίχο δεκαπεντασύλλαβο όπου αυτό το κάνει ακόμα πιο ιδιαίτερο. Είναι ένα ποίημα όπου πρώτη φορά μεταφέρεται σε Αθηναϊκή σκηνή. Σαφώς απαιτεί πολύ μεγάλη προσπάθεια και αφοσίωση όπως και όλες οι δουλειές, αλλά και μεγάλη έρευνα γύρω απ την λαϊκή παράδοση και το τραγούδι. Κατάγομαι από μια μουσική οικογένεια, όπου θυμάμαι ακόμα τον πατέρα μου να μας παίζει και να μας τραγουδάει παραδοσιακά τραγούδια, οπότε η προσέγγιση του δε με δυσκόλεψε. Πιάνοντας στα χέρια μου και μελετώντας το ποίημα αυτό αντιλήφθηκα πόσο μεγάλη,πλούσια και ειλικρινής είναι η λαϊκή μας παράδοση. Είναι ανώνυμη, είναι τέχνη των λαών και αποτελεί προϊόν συλλογικής έκφρασης. Μέσα από αυτήν ο λαό εκφράζεται, δίπλα στις πίκες της ζωής αναζητά την χαρά, μέσα από τον πόνο γυρεύει λίγη διασκέδαση και ψυχαγωγία. Έτσι γεννήθηκε η δημοτική ποίηση. Αυτά συντρόφευαν τον κόσμο και δημιουργούσαν σχέσεις αγάπης, οικειότητας, συντροφιάς και ανθρωπιάς. Μιλούσαν για την φιλία, την αγάπη, την αλληλοβοήθεια, την φιλοξενία τον έρωτα την εμπιστοσύνη. Αυτός ο λαϊκός πολιτισμός με την ομορφιά του αχνοφέγγει και ξεθωριάζει μπροστά στη σαρωτική μανία του σύγχρονου πολιτισμού.

Ποια είναι η σοφία και η μαγεία που έχει να μας δώσει η Λιογέννητη από αυτή τη παράσταση;

Μπλέκουμε στην παράσταση λόγο, κίνηση, τραγούδι και ζωντανή μουσική. Η ολοκληρωμένη πλοκή του ποιήματος, η αρμονική σχέση μύθου και πραγματικότητας χωρίς καμία υπερβολή, οι καθαρές εικόνες, η διαλεκτική σχέση των ηρώων όπως και η αμφισβητήσιμη κάθαρση του τέλους μας έπεισαν να επιχειρήσουμε την αυτούσια μεταφορά του έργου στη σκηνή χωρίς προσθαφαιρέσεις και σοφίσματα. Η γλώσσα επίσης είναι σε στίχο δεκαπεντασύλλαβο, όπου αυτό το κάνει ακόμα πιο ζωντανό, δραστικό και παραστατικό.

Έχουμε να κάνουμε με μια μίξη πρωτότυπης μουσικής, δημοτικού τραγουδιού και θεάτρου. Οι ιδιάζουσες τέχνες γίνονται όλες ένα κάτω από τη Λιογέννητη. Πόσο μαγικό είναι αυτό το συναίσθημα; Και πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να βρεθούν σε αρμονία όλα αυτά μαζί;

Είναι όντως μαγικό το συναίσθημα και φαίνεται και απ τις πρόβες μας! Είμαστε μια ομάδα ηθοποιών, χορευτών και μουσικών που έχουμε τέτοια αγάπη για το έργο αυτό, που ο συνδυασμός όλων σχεδόν των τεχνών στη σκηνή είναι για μας κάτι που μας ταξιδεύει και αυτό είναι που θέλουμε να περάσουμε και στο κοινό. Να τον μαγέψουμε και να τον ταξιδέψουμε μαζί μας σε κόσμο μυστικό, σε κόσμο μαγικό όπου γεννήθηκε απ την ανάγκη του ίδιου του λαού να εκφραστεί. Πολλά μπράβο στον σκηνοθέτη μας Νίκο Ορλώφ που κατάφερε και συνδύασε χωρίς υπερβολή χορό,μουσική, τραγούδι και λόγο.

Μεγάλο ευχαριστώ στον φοβερό και αγαπημένο “μετρ” των κρουστών που με την μουσική του μας ταξιδεύει και δίνει στην παράσταση άλλο χρώμα. Χωρίς τον Νίκο Τουλιάτο, που για μας είναι μεγάλη μας τιμή που τον έχουμε δίπλα και σαν μουσικό αλλά και σαν αφηγητή του μεγαλύτερου μέρους της παράστασης, το εγχείρημα θα ήταν φτωχό. Τι να πεις για τον Νίκο Τουλιάτο τώρα, μια συνέντευξη δε φτάνει. Από τους μεγαλύτερους μουσικούς παγκοσμίως και από τους καλύτερους δασκάλους που έχουν περάσει. Έπειτα η Αλίκη Ζωγράφου, κόρη του αείμνηστου Γιώργου Ζωγράφου, σε ρόλο κόρης μάγισσας, αφηγήτριας, αλλά και μάνας. Αλλά και σε ρόλο τραγουδιστικό καθώς ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής τραγούδια βγαλμένα μέσα απ το κείμενο, μοιρολόγια, τραγούδια των μαγισσών και που απλά μας μαγεύει με την φοβερή φωνή της. Σε ρόλο αφηγητή αλλά και στη σύνθεση της πρωτότυπης μουσικής, η οποία θα είναι ζωντανή με πιάνο και με ακορντεόν είναι ο Σπύρος Παπαθεοδώρου, ο οποίος εμπνεύστηκε απ το ποίημα και το μελοποίησε. Στον χορό που θα είναι και αυτός ζωντανός συναντούμε φοβερή χορογράφο Πέννυ Μποεδώφ η οποία εκτός των χορογραφιών της την βλέπουμε και σε ρόλο δούλας και μάγισσας. Τον Κωνσταντή τον υποδύεται ο πολύ καλός ηθοποιός Κωνσταντίνος Κατσούγκρης. Και στον σχεδιασμό των φώτων που μας περνάνε από το μαγικό στο ρεαλιστικό έχουμε τον Αλέξανδρο Πολιτάκη, έναν εξαιρετικό συνάδελφο και καλλιτέχνη.

Το “Άσμα της Λιογέννητης” θα είναι κοντά μας κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21:30  στο θέατρο Παραμυθίας, Παραμυθίας 27 Κεραμεικος.
Τηλ. κρατήσεων: 2103457904 -6947425390
Τιμή εισιτηρίου: 10 γενική είσοδος , 7 φοιτητικό-μαθητικό
5 ανέργων – ατέλειες
Πρεμιέρα Σάββατο 25 Μαρτίου 21:30
Facebook

Σε ρόλο αφηγητή και στα κρουστά ο Νίκος Τουλιάτος
Σκηνοθεσία -Δραματοποίηση: Νίκος Ορλώφ
Βοηθός σκηνοθέτη: Πέννυ Μποεδώφ
Σκηνικά -κουστούμια: Ομάδα Of Of Project
Σχεδιασμός φωτισμού: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Φωτογραφίες: Πολυάννα Βρελιανάκη και Δ. Μοντόγια (Ji.M.)
Χορογραφίες – χορός: Πέννυ Μποεδώφ
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Σπύρος Παπαθεοδώρου
Τραγούδι: Αλίκη Ζωγράφου
Κρουστά: Νίκος Τουλιάτος και οι μικροί Ερμής και Μαλένα
Πιάνο: Σπύρος Παπαθεοδώρου

ΠΑΙΖΟΥΝ
Ηλιογέννητη: Έλενα Πετροπούλου
Κωνσταντής: Κωνσταντίνος Κατσούγκρης
Στους υπόλοιπους ρόλους οι:
Νίκος Τουλιάτος
Άλικη Ζωγράφου
Πέννυ Μποεδώφ
Σπύρος Παπαθεοδώρου

Διάρκεια 70′

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//