ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΠΟΥ ΠΛΗΓΩΝΑΜΕ
(+ ΑΘΕΜΙΤΟΣ ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΜΟΣ)
του Δήμου Αβδελιώδη
με τους Γιάννη Αβδελιώδη και Μαρίνα Δελιβοριά
Διάρκεια 75 λεπτά + 20 λεπτά
Ειδική Μνεία της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου
στα πλαίσια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Βραβείο Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταινιών Νεότητας
Φεστιβάλ Βερολίνου
Χρυσός Ελέφαντας Καλύτερης Ταινίας και
Αργυρός Ελέφαντας Καλύτερης Σκηνοθεσίας
στο Φεστιβάλ Νέου Δελχί
Επίσημη Συμμετοχή
Εβδομάδα Κριτικής Φεστιβάλ Καννών 1987
Χίος, καθώς ξεκινά ελπιδοφόρα η δεκαετία του ’60. Ελάχιστες μέρες απομένουν για να κλείσουν τα σχολεία και να ξεκινήσουν επιτέλους οι καλοκαιρινές διακοπές. Όχι όμως χωρίς κάποιες μικροαναποδιές. Ένα άτυχο περιστατικό θα σταθεί αιτία να χαλάσει, χωρίς να το θέλουν, η φιλία δυο μικρών αγοριών. Επειδή όμως το αίμα νερό δε γίνεται, στα μέσα του καλοκαιριού θα ξανασμίξουν, περασμένα- ξεχασμένα, και θα περάσουν μαζί ένα υπέροχο καλοκαίρι. Το φθινόπωρο, όμως, καταφθάνει πριν καλά-καλά το καταλάβουν, διακόπτοντας τις μέρες της ανεμελιάς.
Μια από σπουδαιότερες και πλέον ποιητικές και μία από τις πιο αθώες και τρυφερές ελληνικές ιστορίες ενηλικίωσης. Ταυτόχρονα ένας εγκάρδιος φόρος τιμής στην ιδιαίτερη πατρίδα του σκηνοθέτη με τα μοναδικά μαστιχόδεντρα που τιμήθηκαν δεόντως, δίνοντας και τον τίτλο της ταινίας. Μια σθεναρή αφήγηση που αναδύει μυρωμένες από την ευωδιά της μαστίχας μνήμες καθώς ξεδιπλώνεται το μικροσκοπικό έπος της ενηλικίωσης δύο παιδιών που ζουν με όλη τους την ψυχή, μια ολοζώντανη συνύπαρξη με τη φύση!
Η ταινία που ξαναπροβάλλεται σε νέα, αποκατεστημένη χρωματικά, ψηφιακή κόπια υψηλής ανάλυσης 4K, έλαβε πολλές υψηλές διακρίσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
ΜΑΖΙ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ Η 20λεπτη ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ:
ΑΘΕΜΙΤΟΣ ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΜΟΣ (1982)
1ο Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Φεστιβάλ Δράμας του 1983
Ο Δήμος Αβδελιώδης κάνει το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο με αυτήν την εξαιρετική βωβή ταινία μεσαίου μήκους. Ο “Αθέμιτος Συναγωνισμός” είναι μια ιδιαίτερα αστεία ταινία με όλα τα λαογραφικά εκείνα στοιχεία που τόσο αγαπά ο σκηνοθέτης και φροντίζει να αναδεικνύει στα έργα του. Μια κωμωδία στο ύφος του Τσάπλιν, αγαπημένο πρότυπο του Αβδελιώδη που μας δίνει μια γεύση της ναΐφ τεχνοτροπίας που θα ακολουθήσει ο σκηνοθέτης στην μοναδική προσωπική του κινηματογραφική γραφή. Εξαιρετικές είναι επίσης οι ερμηνείες, που βασίζονται στην κίνηση και τη μιμική, καθώς ο λόγος είναι απών.
Ο μικρός Γιάννης Αβδελιώδης είναι άψογος στον σκανταλιάρικο ρόλο του. Υπέροχη η μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
“ΔΕΝ ΘΑ ΣΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΨΩ την ταινία. Είναι ένα αριστούργημα, γεμάτο ποίηση, που πατάει πάνω στο εξαιρετικό, στο ασυνήθιστο της κοινοτοπίας. Η χώρα του σκηνοθέτη Δήμου Αβδελιώδη, ο γενέθλιος τόπος του, είναι κατασκευασμένος από έναν ευαίσθητο καλλιτέχνη που κάνει εικόνα αυτό που οι άλλοι δεν ‘βλέπουν’ γύρω τους. Το φιλμ σε συνεπαίρνει, σε εμβάλλει στην ατμόσφαιρα του. Και το κυριότερο: δεν είδα ούτε έναν θεατή που να μη βγήκε από κει μέσα μ’ ένα τεράστιο χαμόγελο και ήμερος. Λες κι όλοι είχαμε συναντήσει, μετά από είκοσι χρόνια, παλιούς συμμαθητές που δεν άλλαξαν ούτε εμείς αλλάξαμε. Ο Αβδελιώδης, με πενιχρά μέσα και δίχως να ξοδέψει ‘δύναμη’, έκανε το ‘τίποτα’ ένα θαύμα.”
Μαλβίνα Κάραλη περιοδικό ΓΥΝΑΙΚΑ
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.