Παρότι τις περισσότερες φορές χαρακτηρίζονται από το στοιχείο της υπερβολής και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα τα ποδοσφαιρικά παρατσούκλια αποτελούν ένα φολκλορικό στοιχείο της ιστορίας του αθλήματος. Ένα από τα πιο γνωστά παρατσούκλια είναι το «μαύρο διαμάντι» που οι φίλοι του ποδοσφαίρου έχουν προσδώσει κατά καιρούς σε πραγματικά σπουδαίους αθλητές όπως ο Πελέ, ο Εουσέμπιο και ο Ζορζ Γουεά. Οι περισσότεροι σήμερα συνδέουν αυτό το παρατσούκλι με τον Πελέ αλλά ο Βραζιλιάνος ποδοσφαιριστής δεν ήταν ο πρώτος στον οποίο «κόλλησαν» το προσωνύμιο.

Ελάχιστοι γνωρίζουν για την ποδοσφαιρική ικανότητα και ιστορία του Λάρμπι Μπεν Μπαρέκ αλλά ο Μαροκινός αθλητής ήταν ο πρώτος που άκουσε το παρατσούκλι «μαύρο διαμάντι» να χρησιμοποιείται αντί του ονόματος του. Γεννημένος το 1914 στην Καζαμπλάνκα ο Μπεν Μπαρέκ θα αποτελούσε το μήλον της έριδος μεταξύ των μεγάλων ευρωπαϊκών συλλόγων αν αγωνιζόταν τη δεκαετία που διανύουμε.

Παρότι οι ακριβείς ημερομηνίες δεν μπορούν να προσδιοριστούν ήδη όταν ήταν 14άρων χρονών αγωνιζόταν ως μέσος στην Ελ Ουρτράν, την ομάδα της πόλης του. Από τα 16 μέχρι τα 20 του χρόνια φόρεσε τα χρώματα άλλων δύο ομάδων με έδρα την Καζαμπλάνκα προτού η γνωστή λαθροθηρία ταλέντων από την ήπειρο της Αφρικής κάνει την εμφάνιση της. Ακόμα και στις αρχές του 20ου αιώνα το scouting ήταν διαδεδομένο και η αντιμετώπιση των ομάδων της περιόδου προετοίμασε κατά κάποιο τρόπο το έδαφος για τη νέο-αποικιοκρατική σχέση μεταξύ του ευρωπαικού και του αφρικανικού ποδοσφαίρου που συναντάται σήμερα.

Η πρώτη ομάδα που έφτασε στα κατεχόμενα από τη Γαλλία εδάφη του Μαρόκου για να αποσπάσει την υπογραφή του Μπεν Μπαρέκ ήταν η Μαρσέιγ. Στην ομάδα της Μασσαλίας του δόθηκε για πρώτη φορά και το παρατσούκλι «μαύρο διαμάντι» ή Perle Noir όπως είναι στα γαλλικά. Παρατήρησαν ότι το δέρμα του ήταν πιο σκούρο σε σχέση με το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της Γαλλίας εκείνη την εποχή και με αυτόν τον τρόπο εμπνεύστηκαν το παρατσούκλι, το οποίο σε μεγάλο βαθμό τον έθετε στο περιθώριο.

Πάντως το χρώμα του δέρματος του δεν αποτέλεσε μετά από λίγο σημείο αναφοράς καθώς ο Μπεν Μπαρέκ άφησε έκθαμβους τους φίλους της Μαρσέιγ με της απίστευτης έμπνευσης πιρουέτες και προσποιήσεις του στο χορτάρι. Πραγματικά το εξωτικό στυλ για το οποίο ξεχώριζε στο γήπεδο κατάφερε να επισκιάσει το γεγονός ότι ήταν ο πρώτος Αφρικανός που έπαιξε ποδόσφαιρο στην Ευρώπη, κάτι που προξενούσε εντύπωση στους Γάλλους.

Τα δέκα τέρματα που πέτυχε στην πρώτη του χρονιά βοήθησαν τη Μαρσέιγ να τερματίσει στη δεύτερη θέση του πρωταθλήματος και κέντρισε το ενδιαφέρον όσων ασχολούνταν με την επιλογή ποδοσφαιριστών για την εθνική ομάδα της Γαλλίας. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ανέστειλε την πρόοδο του Μπεν Μπαρέκ καθώς το γαλλικό πρωτάθλημα σταμάτησε και εκείνος επέστρεψε στο Μαρόκο.

Η επιστροφή του στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο δεν άργησε να έρθει αλλά αυτή τη φορά τις υπηρεσίες του κέρδισε η Ρεν, με την οποία πέτυχε 43 τέρματα σε 60 η 80 παιχνίδια (η έλλειψη επίσημων στατιστικών στοιχείων σίγουρα δεν βοηθούσε). Γνωρίζοντας τις ικανότητες του από την εθνική ομάδα, ο προπονητής της Ατλέτικο Μαδρίτης Ελένιο Χερέρα προσπάθησε να φέρει το ταλέντο του Μπεν Μπαρέκ στην Ισπανία. Η μετακόμιση του στην Ισπανία και την Ατλέτικο Μαδρίτης μπορεί να φαίνεται ως ακόμα ένα βήμα στην εξέλιξη της καριέρας του, παρόλ’ αυτά πρόκειται για ότι πιο σημαντικό κατάφερε αν κάποιος λάβει υπόψη τις συγκυρίες.

Εκείνη την περίοδο ο δικτάτορας Φράνκο ήταν στην εξουσία και η επιθυμία του να προστατεύσει τη χώρα του από τους «ξένους» σήμαινε ότι δύσκολα θα επέτρεπε την είσοδο στη χώρα σε αθλητές από άλλες ευρωπαικές χώρες. Μέσα σε ένα τέτοιο  πολιτικό κλίμα ελάχιστοι θα έπαιρναν την απόφαση να μετακινηθούν στην Ισπανία. Ο Μπεν Μπαρέκ έμεινε ανεπηρέαστος και θέτοντας ως προτεραιότητα του να αγωνιστεί σε ένα προηγμένο πρωτάθλημα όπως το ισπανικό υπέγραψε στην Ατλέτικο.

Αγωνιζόμενος και σε άλλες θέσεις εκτός από κεντρικός μέσος γινόταν όλο και πιο ευπροσάρμοστος όσο περνούσαν τα χρόνια. Η ποδοσφαιρική του ευφυΐα χάρισε στην Ατλέτικο δύο πρωταθλήματα ενώ σε ηλικία 36 ετών επέστρεψε στη Μαρσέιγ, όπου και παρέμεινε για δύο σεζόν.

Μέχρι και τα 40 του χρόνια αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι του αντιπροσωπευτικού συγκροτήματος της Γαλλίας. Λόγω της έλλειψης στατιστικών δεδομένων και ιστορικών καταγραφών δεν μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για το κατά πόσο επηρέασε το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο εν συγκρίσει με άλλους ο Μπεν Μπαρέκ. Δεν μπορεί όμως να αμφισβητηθεί ότι το αφρικανικό ποδόσφαιρο δεν θα ήταν στο ίδιο επίπεδο που είναι σήμερα αν ο Μπεν Μπαρέκ είχε παραμείνει στην Καζαμπλάνκα.

Ο Μπεν Μπαρέκ δίδαξε με το ποδοσφαιρικό του ταλέντο πάρα πολλά καινούρια πράγματα σε μια ήπειρο που μέχρι τότε θεωρούσε ότι δεν μπορούσε να μάθει τίποτα από τους «πρωτόγονους» του νότου.

Αναδημοσίευση από το othersidefootball.com

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]

About The Author

To 3pointmagazine.gr είναι αυτοδιαχειριζόμενο μέσο που δεν έχει εκδότες και διευθυντές σύνταξης, ούτε κομματικές και οικονομικές εξαρτήσεις. Ένα μικρό πείραμα που μεγαλώνει διαρκώς, φιλοδοξώντας να ανταγωνιστεί τα κυρίαρχα, παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης.

Related Posts

//