Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε αναρωτηθεί βλέποντας τις αθάνατες ελληνικές ταινίες μας «σε ποιο μέρος έχει γυριστεί αυτή η σκηνή»; Σίγουρα πάρα πολλές. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι αρκετές τοποθεσίες από κείνες που γυρίζονταν οι ταινίες, εξακολουθούν να παραμένουν ίδιες και απαράλλαχτες σαν να μην τις άγγιξε ο χρόνος.

Για τους λάτρεις του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου, μια βόλτα στην Αθήνα είναι αρκετή για να ταξιδέψουν μέσα σε αγαπημένες ελληνικές ταινίες και να φανταστούν με ανοιχτά τα μάτια την σκηνή που τους έρχεται στον νου.

Το iDreamTEAM πέρασε από αρκετά μέρη που γυρίστηκαν ταινίες της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου και σας παραθέτει τις φωτογραφίες για να διαπιστώσετε αν άλλαξε κάτι ή όχι:

Πρώτη ταινία την οποία εντοπίσαμε και… περπατήσαμε, ήταν εκεί που περπάτησε και ο καλός μας άνθρωπος, Θανάσης Βέγγος στο «Δρ Ζιβέγγος». Οι αρχικές σκηνές γυρίστηκαν στον Άγιο Ελευθέριο, στην συμβολή των οδών Βικέλα και Δημ. Ράλλη. Η γέφυρα του ηλεκτρικού ήταν αυτή που μας βοήθησε να καταλάβουμε το πλάνο και να το φωτογραφίσουμε ακριβώς όπως τότε.

DrZivegos

Δρ Ζιβέγγος, τότε

Δρ Ζιβέγγος, τώρα

Δρ Ζιβέγγος, τώρα

Η σκηνή είναι από την ταινία και η γέφυρα δεν έχει αλλάξει καθόλου. Σίγουρα έχουν αλλάξει τα σπίτια και έχουν δεκαπλασιαστεί τα αυτοκίνητα! Όταν ο Βέγγος περνάει κάτω από την γέφυρα, καταλήγει στο όμορφο και καλοδιατηρημένο σπιτάκι της οδού Δημητρίου Ράλλη, που στέκει εκεί μέχρι σήμερα χωρίς αλλαγές, για να κρεμάσει τις αφίσες του.

Το σπίτι στη συμβολή των οδών Δημητρίου Ράλλη και Βικέλα

Το σπίτι στη συμβολή των οδών Δημητρίου Ράλλη και Βικέλα

Ίδιο μέχρι σήμερα

Ίδιο μέχρι σήμερα

Αφήνοντας πίσω την οδό Βικέλα, ο δρόμος μας έφερε στην γωνία Λεωφόρου Ιωνίας και Ρόδου, όπου εντοπίσαμε την τοποθεσία που γυρίστηκαν οι σκηνές από την καφετζού με την Γεωργία Βασιλειάδου και τον Μίμη Φωτόπουλο. Τα σπίτια, τα τρένα, όλα έχουν αλλάξει. Αυτό που μας βοηθά να καταλάβουμε ότι η λήψη ήταν στην σωστή τοποθεσία είναι το δρομάκι και η πεζογέφυρα.

Το ξύλινο τραίνο

Κάποτε περνούσε το ξύλινο από κείνες τις μονοκατοικίες

Λίγο πριν τον σταθμό του Αγίου Νικολάου τα πάντα έχουν αλλάξει

Λίγο πριν τον σταθμό του Αγίου Νικολάου τα πάντα έχουν αλλάξει

Από εκείνη την πεζογέφυρα περνούσαν «κυρίες με ομπρέλες, κύριοι με καμπαρντίνες και ναύτες με μπελαμάνες» όπως έλεγε και ο Μίμης Φωτόπουλος!

Κατευθυνόμενοι προς το κέντρο, περάσαμε από τον σιδηροδρομικό σταθμό Αθηνών – Λαρίσης εκεί όπου κάποτε ο Βέγγος και ο Μπάρκουλης ξεκινούσαν για την Χαλκίδα στο έργο «Μην είδατε τον Παναή». Χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές, όπως διακρίναμε!

St.Larissis

StLarissis1

Ο δρόμος μέσα από το κέντρο μας έφερε στην οδό Λένορμαν, εκεί που κάποτε ο Κώστας Χατζηχρήστος οδηγούσε το ποδήλατο του για να καταλήξει στο μπακάλικο του κυρ” Παντελή όπου δούλευε. Το μπακάλικο στην ταινία υποτίθεται πως βρίσκεται στον Κολωνό, αλλά στην πραγματικότητα βρίσκεται στην γωνία Ψαρρών και Μαιζώνος στο Μεταξουργείο. Εξωτερική φωτογραφία από την ταινία δυστυχώς δεν υπάρχει, αλλά, πιστέψτε μας, αυτό είναι το μπακάλικο του κυρ” Παντελή, όπου μαζί με τον Ζήκο γινόταν… της κακομοίρας!

zicos

Περνώντας από την Ομόνοια δεν υπήρχε λόγος να βγάλουμε φωτογραφίες, αφού τίποτα δεν βρίσκεται στην θέση του, με πρώτο και καλύτερο το συντριβάνι, τους «πίδακας της Ομονοίας» που έλεγε και ο Ορέστης Μακρής. Ο δρόμος μας σπρώχνει προς την Πλάκα εκεί όπου σύμφωνα με την… ιστορία, είχε γυριστεί η ταινία «η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», που πρωταγωνιστούσε ίσως το πιο αγαπημένο ζευγάρι των Ελλήνων, Αντωνάκης και Ελενίτσα! Το σπίτι βρίσκεται λίγο πριν τα Αναφιώτικα όπως κατευθυνόμαστε προς το Μοναστηράκι, στην οδό Τριπόδων.

Το σπίτι όπως φαινόταν στην ταινία

Το σπίτι όπως φαινόταν στην ταινία

Και όπως είναι σήμερα

Και όπως είναι σήμερα

Το οδοιπορικό έπρεπε κάπου να καταλήξει, και καλύτερος… «σύμβουλος» από το τρένο δεν υπάρχει μέσα στον ελληνικό κινηματογράφο. Γιατί πολύ απλά, από όπου περνούσε ο ηλεκτρικός υπήρχε και μία σκηνή γυρισμένη. Τελευταία στάση μας η τοποθεσία της ταινίας «τι έκανες στον πόλεμο Θανάση», η οποία έχει παραμείνει… συγκλονιστικά και συγκινητικά ίδια! Θα μπορούσε να πει κανείς ότι από εκεί, πραγματικά δεν πέρασε ποτέ ο χρόνος. Βέβαια το μόνο που λείπει είναι ο καλός μας άνθρωπος, ο Θανάσης μας, ο Θανάσης της Ελλάδας…

Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του Ντίνου Κατσουρίδη είχε γυριστεί στο Φάληρο στον παλιό ηλεκτρικό σταθμό της ΔΕΗ, που βρίσκεται δίπλα στον Κηφισό. Το κτίριο μετά βίας στέκεται όρθιο, αλλά υπάρχουν δύο – τρεις τοποθεσίες που είναι σαν να γυρίστηκαν χθες!

491727-polemothanasi2

polemothanasi3

Το κοντράστ περιλαμβάνει το ξύλινο του 1971 και το μεταλλικό του 2015! Μετά από 44 χρόνια έχουν προστεθεί μερικά κάγκελα στα πλάγια της γέφυρας, ενώ δεν υπάρχει πρόσβαση στον χώρο που στεκόταν ο Βέγγος και ζητούσε από τον φρατέλο να… γκουάρντα αυτός από κει!!!

Όποιος αγαπάει πραγματικά τις ταινίες του Θανάση Βέγγου και τον ελληνικό κινηματογράφο αξίζει να σταθεί λίγο παραπάνω στο σημείο που απεικονίζεται εδώ. Είναι το μόνο που έχει παραμείνει ίδιο και απαράλλαχτο εδώ και 44 χρόνια.

polemothanasi

polemothanasi1

Από τα σημεία που λες «τώρα θα σταθεί ο Βέγγος εδώ και θα ξαναπεριμένει κρεμασμένος στα κάγκελα». Εκεί ακριβώς, κάτω από την γέφυρα, ο καλός μας άνθρωπος περίμενε την Ροδίτη. Τα γκράφιτι στον τοίχο, τα δέντρα πίσω από το σπιτάκι και τα φουγάρα είναι οι ελάχιστες ελλείψεις που συναντήσαμε σε αυτό το καρέ.

Το κλείσιμο ήταν ιδιαίτερα συγκινητικό, με τελευταίο καρέ αυτό που ο Βέγγος προσπαθεί να ξεφύγει από τον Ιταλό σκοπό, στην ίδια τοποθεσία του Νέου Φαλήρου.

polemothanasi4

polemothanasi5

Το παράδοξο είναι ότι στην ταινία ο Βέγγος δεν μπορεί να… ξεφύγει, αφού ο δρόμος κάνει στροφή 180 μοίρες και ανεβαίνει προς την γέφυρα. Αυτό σημαίνει πως ακόμα κι αν έφτανε εκεί, θα βρισκόταν πάλι σε απόσταση βολής από τον Ιταλό σκοπό!

Πραγματικά, οι σκηνές μπορεί να έχουν γυριστεί λίγα μέτρα και από το δικό σας σπίτι, δίπλα από τον δικό σας χώρο εργασίας. Αξίζει τον κόπο να κάνει κανείς ένα περίπατο και να γυρίσει πίσω στον χρόνο του κινηματογράφου. Προσφέρει ένα πρόσκαιρο καταφύγιο από την δύσκολη καθημερινότητα!

Το εξαιρετικό αφιέρωμα, αρχικά δημοσιεύτηκε εδώ.

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//