Ο T. Vinterberg στο Baumstrasse

Η αρχική επινόηση του T.Vinterberg, απογυμνωμένη από τους δογματισμούς της σινεματικής διακήρυξης του ΄95, μεταφέρεται στον γοητευτικό χώρο του Baumstrasse. Στον διαμορφωμένο 2ο όροφο του παλιού βυρσοδεψείου διατυπώνεται εκκωφαντικά η οδύνη της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο Μιχάλης Πανάδης σκηνοθετεί το αριστούργημα του Δανού κινηματογραφιστή αποκαλύπτοντας τους κοινούς τόπους μεταξύ της επίγειας και ασταθούς κινηματογραφικής λήψης και του ωμού σχεδόν δυσβάσταχτου ρεαλισμού της «εδώ και τώρα» θεατρικής συνθήκης.

Η παράσταση «Οικογενειακή Γιορτή», ή αλλιώς Festen, διαδραματίζεται στη Δανία στο σπίτι μεγαλοαστών με αφορμή τα εξηκοστά γενέθλια του πατέρα. Οι καλεσμένοι καταφθάνουν στην έπαυλη και η δράση ξεκινάει από τον εξωτερικό χώρο μέσα σ’ ένα σκηνογραφικό σύνολο που περικλείει τον θεατή και επιδιώκει να τον συμπεριλάβει στα τεκταινόμενα.

Εξωραϊσμός και Απογύμνωση

Στην τραπεζαρία το δείπνο προετοιμάζεται τελετουργικά, ενώ στα δωμάτια οι επισκέπτες συνδιαλέγονται και ετοιμάζονται σε αγωνιώδεις ρυθμούς για το επίσημο τραπέζι. Εκεί, στα ενδότερα της οικείας, αποκαλύπτεται πως δεν είναι παρά λίγες μέρες που έχει αυτοκτονήσει μια εκ των αδερφών. Ωστόσο, μεταξύ των προσκεκλημένων επαναλαμβάνεται η φράση «Χαίρομαι που είσαστε καλά!» του R.Andersson, που στις ταινίες του σαρκαστικά σχολιάζει την τάση των Βορειοευρωπαίων να εμμένουν στον καθωσπρεπισμό σε όλες τις κοινωνικές περιστάσεις.

Οι δύο χώροι που οργανώνονται τα δρώμενα δημιουργούν ένα δίπολο, δύο ακραίες οπτικές των σχέσεων των εμπλεκόμενων, ο χώρος της τραπεζαρίας και το δωμάτιο, ο καθωσπρεπισμός και οι άδηλες σχέσεις, οι καλογυαλισμένοι διάλογοι και η απεχθής τους όψη, η εξωραϊσμένη εικόνα και η απογύμνωση. Οι ηθοποιοί μεταβαίνουν αριστοτεχνικά από τη μια ερμηνευτική κατάσταση στην άλλη ενώ η ατμόσφαιρα του δείπνου οικοδομείται με καλοσχεδιασμένες, ψευδαισθητικά αυτοσχέδιες αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ηθοποιών και του θεατρικού χώρου, συμπεριλαμβανομένων των θεατών.

Στο αντιθετικό τοπίο που δημιουργείται προστίθενται οι αποκαλύψεις του μεγάλου γιού της οικογένειας που δίνουν στην πλοκή διαστάσεις αρχαίου δράματος. Οι γονείς μεταμορφώνονται σε τυραννικές μορφές, αποκαλύπτονται αιμομιξίες και τα πρόσωπα στοιχίζονται σε θύματα και θύτες. Το ισχυρό φράγμα των προσχημάτων, στο βωμό μιας επίπλαστης αξιοπρέπειας, αν και δεν είναι άρρηκτο, φαίνεται να αναπλάθεται όταν κάθε φορά που επανέρχεται η οικογένεια στο τραπέζι για το επόμενο πιάτο στο menu, όλα κυλούν βάση του φιλόνομου savoir vivre.

festen_3

Αποδέσμευση από τις κοινωνικές συμβάσεις

Κι ενώ ενδέχεται το φράγμα αυτό να συγκαλύπτει τα χειρότερα εγκλήματα για τα οποία είναι ικανός ο άνθρωπος, το φαγοπότι αφήνει περιθώρια παραλληλισμού με τον σύγχρονο μεταλλασσόμενο καπιταλισμό που εκπροσωπεί η πατρική φιγούρα, η οποία καταβροχθίζει τα παιδιά της και το πνευματικό ιδεώδες. Πρόσκαιρες απολαύσεις, ένστικτα, κοινωνικοί αποκλεισμοί και έλλειψη ελευθερίας να υπάρχει κανείς πέρα από τις κοινωνικές συμβάσεις. Μόνο εκεί που προσκρούει η προσωπική ηθική με την κοινωνική φανέρωση το άτομο περιθωριοποιείται ή τιμωρείται.

Όσο κι αν το αρχικό διακύβευμα φαίνεται να είναι το νοσηρό τοπίο της σύγχρονης μεγαλοαστικής κοινωνίας, το δυσβάσταχτο ξεγύμνωμα της αλήθειας και ο αποκλεισμός του κακού στο τέλος της παράστασης ίσως είναι οιωνός για το φινάλε του υλιστικού παραληρήματος και την επίγνωση της εκλιπούσας συλλογικής συνείδησης.

festen_1

Ταυτότητα Παράστασης:

Κείμενο: Thomas Vinterberg, Mogens Rukov, BoHr. Hansen
Διασκευή για την αγγλική σκηνή: DavidEldridge
Απόδοση, σκηνοθεσία: Μιχάλης Πανάδης
Πρωτότυπη μουσική: Μαρίζα Ρίζου
Σκηνικά – κοστούμια: Ζωή Μολυβδά – Φαμέλη
Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Βασίλης Μαντζούκης
Κίνηση: Κική Μπάκα
Φωτισμοί, φωτογραφίες, βίντεο: Τάκης Λυκοτραφίτης
Κατασκευή σκηνικού: Γιάννης Μπρούζος
Παραγωγή: Baumstrasse/Δρόμος με Δέντρα – Μιχάλης Πανάδης σε συνεργασία με την NordiskaStrakoschTeaterforlagetApS και την Artbassador

Ερμηνεύουν: Φώτης Αρμένης (Παππούς), Σταύρος Καλλιγάς (Μπάτοκαϊ), Χρήστος Κοντογεώργης (Μίκαελ), Ιωάννα Νασιοπούλου (Πία), Γιώργος Οικονόμου (Χέλμουτ), Τάνια Παπαδοπούλου (Έλσε), Γιάννης Παπαϊωάννου (Χέλγκε), Μιχάλης Πανάδης (Λαρς), Δανάη Παπουτσή (Ελένε), Γεωργία Τσαγκαράκη (Μέτε), Γιώργος Φριντζήλας (Κρίστιαν)
Φιλική συμμετοχή: Αλεξάνδρα Ταβουλάρη

Στοιχεία Παράστασης:

Προγραμματισμένη Πρεμιέρα: Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου
Παραστάσεις έως και 8 Μαρτίου
Ημέρες και Ώρες παραστάσεων: Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15
Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Είσοδος: 12 ευρώ (γενική είσοδος), 8 ευρώ (μειωμένο)
Χώρος: Baumstrasse / Σερβίων 8 Βοτανικός (Μετρό Μεταξουργείο)

Δήμητρα Μαρίνη

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//