Όταν είσαι πιτσιρίκι δύο είναι τα αγαπημένα σου προγράμματα στην τηλεόραση. Τα κινούμενα σχέδια και οι διαφημίσεις. Η κίνηση ενός πολύχρωμου, συνήθως χαριτωμένου, κινούμενου χαρακτήρα «τραβάει» την προσοχή εύκολα. Το ίδιο κάνουν και οι διαφημίσεις με την ολιγόλεπτη αλλά μεστή σε μηνύματα διάρκειά τους.

Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, διαφήμιση είναι κάθε ενέργεια που αποβλέπει στη διάδοση πληροφοριών για εμπορικούς σκοπούς. Όχι μόνο, θα συμπληρώναμε. Η διαφήμιση χρησιμοποιείται για πολλούς σκοπούς: σε προεκλογικές εκστρατείες, στην ευαισθητοποίηση για θέματα υγείας (π.χ. Aids) και κοινωνίας (π.χ. άστεγοι)· και από πολλά μέσα: στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στον Τύπο, στο internet, στον κινηματογράφο, στους τοίχους κτλ. Ακόμα και ο ντελάλης της γειτονιάς που περνά με το datsun διαφήμιση κάνει.

Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια ο τομέας της διαφήμισης μπορεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες λόγω της μικρότερης χρηματοδότησης αυτό όμως δεν επηρεάζει και τόσο τα δημιουργικά μυαλά που κρύβονται από πίσω. Ακόμα και στη χώρα μας ο «Πρόεδρος Αγαπούλα» γνωστής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας έχει αφήσει ήδη εποχή.

Εμείς σήμερα θα σταθούμε σε 5 διαφημίσεις από διαφορετικές χώρες που έχουν κάνει αίσθηση με την ευρηματικότητα, το χιούμορ, την ειρωνεία και την εξυπνάδα τους.

Ο μικρός Darth Vader
Οι διαφημίσεις των αυτοκινήτων είναι πάντα ιδιαίτερες, τόσο ιδιαίτερες που χωράνε ακόμα και τη μικροσκοπική εκδοχή του Darth Vader. Στο παρακάτω βίντεο παρακολουθούμε ένα μικρό αγόρι ντυμένο με τη στολή του Darth Vader να προσπαθεί να ελέγξει τη γαλαξιακή δύναμη (The Force) για να ενεργοποιήσει τις διάφορες ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού, να ξυπνήσει το σκύλο του και να ζωντανέψει μια κούκλα. Οι προσπάθειες του είναι μάταιες και απελπίζεται, μέχρι τη στιγμή που γυρνά στο σπίτι ο πατέρας του με το καινούριο αμάξι και… ναι! Αυτό μπορεί να το ελέγξει χάρη στη Δύναμη -λέγε με Force, παρακαλώ- και στην πονηριά του μπαμπά… Η διαφήμιση βγήκε στον αέρα της αμερικάνικης τηλεόρασης στις 6 Φεβρουαρίου του 2011 έχοντας ήδη οκτώ εκατομμύρια views καθώς είχε ανέβει μια εβδομάδα πριν στο youtube. Μέχρι το τέλος του 2011 είχε φτάσει τα 49.4 εκατομμύρια views και θεωρείται ως η πιο «μοιρασμένη» (shared) διαφήμιση που υπάρχει. Ήταν μία από τις διαφημίσεις που προβλήθηκαν στο Super Bowl εκείνης της χρονιάς.

H επίμονη βούλα
Στην Ινδία όταν μια γυναίκα παντρεύεται παίρνει από τον άντρα της κοσμήματα (βραχιόλια, κολιέ, χάντρες), το όνομά του και μια κόκκινη βούλα στο μέτωπο. Όλα αυτά δηλώνουν στον κόσμο ότι η γυναίκα πια έχει σύζυγο – άντρα – αφέντη και προστάτη. Αντίστοιχα, όταν ο άντρας της πεθάνει τότε πρέπει να βγάλει τα κοσμήματα και τα σβήσει την κόκκινη βούλα από το μέτωπο. Η γυναίκα στο παρακάτω διαφημιστικό χάνει τον άντρα της αλλά η κόκκινη βούλα δεν λέει να βγει με τίποτα από το μέτωπό της, έχει φροντίσει ο «εκλιπών» για αυτό. Η ινδική εταιρεία μαρκαδόρων δημιούργησε αυτή τη διαφήμιση το 2002 και μπορεί το χιούμορ να είναι ινδικό αλλά κάνει σαφές το μήνυμα που θέλει να περάσει.

Η άτακτη χωρισμένη μαμά
Η μαμά του διαφημιστικού βίντεο που ακολουθεί δεν είναι σαν τις άλλες. Είναι χωρισμένη και έχει αποφασίσει να γλεντάει τη ζωή της όταν τα παιδιά δεν είναι σπίτι. Τι συμβαίνει όμως όταν μετά από μια νύχτα «ακολασίας» φέρνει ο μπαμπάς τα τρία αγγελούδια σπίτι; Η Ιkea έχει κατηγορηθεί τελευταία για το ευρωπαϊκό διατροφικό σκάνδαλο με το κρέας αλόγου καθώς είναι μια από τις εταιρίες που σέρβιρε κρέας αλόγου αναμεμιγμένο με άλλα είδη κρέατος στα εστιατόρια των καταστημάτων της. Ακόμα, έχει κατηγορηθεί για το γεγονός ότι προβάλλει τη μαζικότητα και την τυποποιημένη αισθητική με τα πανομοιότυπα έπιπλα και σχέδιά της που έχουν κατακλύσει κάθε ευρωπαϊκό σπίτι. Αυτό όμως που είναι σίγουρο είναι ότι ξέρει να διαφημίζει το προϊόν της με χιούμορ και αμεσότητα. Η διαφήμιση είναι σουηδική και το μήνυμα στο τέλος λέει: «Καλύτερα διαζύγια για όλους».

The Next Big Thing is Already Here
Αυτό είναι το σλόγκαν της καινούριας διαφήμισης της Samsung για το νέο Galaxy S III. Η διαφήμιση έκανε εντύπωση το 2012 γιατί σατιρίζει / ειρωνεύεται το συνωστισμό που παρατηρήθηκε το φθινόπωρο που μας πέρασε έξω από τα καταστήματα της Apple, όταν οι ενδιαφερόμενοι σε όλο τον κόσμο έκαναν ουρές για να προμηθευτούν το καινούριο iPhone 5. Σύμφωνα με τη Samsung λοιπόν άδικα ταλαιπωρείται ο κόσμος αφού «το καλύτερο είναι ήδη εδώ»! Να που και ο αθέμιτος ανταγωνισμός μπορεί να αποτελέσει έμπνευση.

«Επιτέλους πείτε την αλήθεια»
Το τελευταίο βίντεο είναι περισσότερο ειρωνεία παρά διαφήμιση μιας και η εταιρία σερβιετών  Bodyform το δημιούργησε μετά από σχόλιο χρήστη στην σελίδα της στο facebook. Ο διάσημος πια -εξαιτίας του βίντεο- Richard έγραψε στις 8 Οκτωβρίου 2012 στη fanpage της εταιρίας πως τόσα χρόνια με τις διαφημίσεις τους παραπλανούν με διαφημιστικά κόλπα τον κόσμο -βασικά τους άντρες- δείχνοντας τις γυναίκες να περνούν ευχάριστα τις μέρες της περιόδου τους κάνοντας σπορ, χορεύοντας και χαμογελώντας. «Ψεύδεστε!», γράφει μεταξύ άλλων. Η εταιρία  δεν έχασε την ευκαιρία και ανέβασε στο youtube οκτώ μέρες μετά ένα «απολογητικό» βίντεο ειρωνευόμενη το Richard αλλά και τον ίδιο της τον εαυτό. Μπορεί να πει κάποιος ότι για όλα φταίει το βρετανικό φλέγμα!

Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.

Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.

[fbcomments width="100%" count="off" num="5"]
//