Του Παντελή Μπουκάλα (Καθημερινή)
Καλλιτέχνες, αθλητές, πολιτικοί, αλλά και συνάνθρωποι της διπλανής πόρτας, έχουν την αγωνία τους πώς ν’ αυξήσουν τους ακολούθους και τα λάικ τους, για να φτιάξουν ένα αξιοθαύμαστο φαίνεσθαι. Οι κολοσσοί του Διαδικτύου όμως έχουν άλλες έγνοιες: πώς ν’ αυξήσουν τα ήδη θηριώδη κέρδη τους, αλλά και πώς να χειραγωγήσουν το πλανητικό κοινό τους, με τους αλγορίθμους που επινοούν οι ψυχοτεχνολόγοι τους.
Τα ψώνια της δημοσιότητας, για να ενισχύσουν το διαδικτυακό τους στάτους και να μεταφράσουν την πλαστή επιρροή τους σε κοινωνική ή πολιτική δύναμη, στήνουν ψεύτικους λογαριασμούς. Ακόμα καλύτερα (ή χειρότερα), τους αγοράζουν έτοιμους, από εταιρείες ειδικευμένες στην εμπορία ψεύδους – από fake news έως ανύπαρκτους ακολούθους, οι οποίοι, μολονότι φαντασματικοί, έχουν πραγματικό ιντερνετικό αποτύπωμα, μετατρέψιμο σε υλική ισχύ. Ή τουλάχιστον είχαν, μια και το Twitter, που έβλεπε την αίγλη του να θαμπώνει, διέγραψε προ καιρού 70 εκατομμύρια ψεύτικους λογαριασμούς (τα λεγόμενα bots, με τη δράση των οποίων στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, τη δι’ αυτών διάδοση ψευδών ειδήσεων δηλαδή, ασχολείται η Γερουσία). Αν θυμηθούμε ότι και το 2017 είχε διαγράψει 58 εκατομμύρια ψευτολογαριασμούς, θα θεωρήσουμε βέβαιο ότι του χρόνου ο αυτοδιορθωτικός θερισμός του θα προσεγγίσει τα εκατό εκατομμύρια. Και θα ξεμείνουν από φτιαχτούς ακολούθους πολλοί φιλόδοξοι πολιτικάντηδες (και Ελληνες βέβαια), καλλιτέχνες αγχωμένοι με τη δημοσιότητα και πεφταστέρια γνωστά με το ψευδώνυμο τηλεοπτικές περσόνες.
Για το Instagram και το Facebook δεν έχω διαβάσει παρόμοιες ειδήσεις, και αυτά πάντως είναι στο πελατολόγιο των εταιρειών που εμπορεύονται το πλαστό και το νόθο. Για κάποιου είδους νόθευση και πλαστογράφηση καταγγέλλεται και το YouTube. Ιδιαίτερα διαφωτιστικό ήταν ένα άρθρο του Max Fisher και της Katrin Bennhold που δημοσιεύτηκε στους «Τάιμς» της Νέας Υόρκης και αναδημοσιεύθηκε στην «Κ» (11.9), με τον τίτλο «Το YouTube κατηύθυνε τους Γερμανούς σε εξτρεμιστικές σελίδες». Οπως διαπίστωσε ο ερευνητής ψηφιακών μέσων Ρέι Σεράτο, «το σύστημα προτάσεων της πλατφόρμας συστηματικά οδηγούσε τους χρήστες σε ακραία βίντεο για τα επεισόδια και σε ακροδεξιά ποστ. Ετσι χρήστες που έψαχναν βίντεο σχετικά με το Κέμνιτς, κατευθύνονταν σε μια μαύρη τρύπα μίσους και παραπληροφόρησης». Κάποιος αλγόριθμος θα φταίει πάλι. Μόνο που οι αλγόριθμοι δεν είναι αυτοφυή ζιζάνια στον ιντερνετικό Κήπο της Εδέμ.
Το 3point magazine είναι ένα οριζόντια δομημένο μέσο που πιστεύει ότι η γνώμη όλων έχει αξία και επιδιώκει την έκφρασή της. Επικροτεί τα σχόλια, την κριτική και την ελεύθερη έκφραση των αναγνωστών του επιδιώκοντας την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Σε μια εποχή όμως που ο διάλογος τείνει να γίνεται με όρους ανθρωποφαγίας και απαξίωσης προς πρόσωπα και θεσμούς, το 3point δεν επιθυμεί να συμμετέχει. Για τον λόγο αυτόν σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού, σεξιστικού περιεχομένου θα σβήνονται χωρίς ειδοποίηση του εκφραστή τους.
Ακόμα, το 3point magazine έχει θέσει εαυτόν απέναντι στο φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, σχόλια ανάλογου περιεχομένου θα έχουν την ίδια μοίρα με τα ανωτέρω, τη γνωριμία τους με το "delete".
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 3point.